Ас. д-р Росица Недева
Висше военноморско училище „Никола Й. Вапцаров“
Резюме. COVID-19 затвори хората по домовете им, но за една малка част от обществото преживя наложения период на изолация в учебна и служебна среда. Какви са ефектите на социалната изолация върху хората, тепърва ще се установи (Baturov & Ruseva 2021). Доколко средата – родители, приятели, общество, колеги, оказва влияние върху по-успешното справяне със стреса и подпомага личностната устойчивост, също ще се установява в бъдеще. Проведеното изследване проследява динамиката в нивата на резилианс на курсантите на три етапа: преди наложената карантина, по време на карантината и след приключването ѝ. Резултатите показват доколко военната среда подпомага справянето с негативните страни на социалната изолация чрез оказване на социална подкрепа и формиране на умения за справяне. Проследява се развитието на резилианса като способност за саморегулация и социална подкрепа в период на криза.
Ключови думи: ниво на резилианс; COVID-19; социална подкрепа; устойчивост; саморегулация