Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Uncategorized

Забележителна монография на български византинист

„Аз-буки“ от „Аз-буки“
07-03-2025
в Uncategorized
A A

Акад. Васил Гюзелев
Българска академия на науките,
Софийски университет „Св. Климент Охридски“

https://doi.org/10.53656/his2025-1-6-mon

Внукът на големия български византинист и медиевист Димитър Ангелов (1917 – 1996), носещ неговото име, който понастоящем е професор в Харвардския университет (САЩ), с право е считан за един от най-големите съвременни познавачи на историята на Византия и на Европейския югоизток през Средновековието (IV – XV в.).

Публикувал през 2007 г. своята забележителна с обхватност и задълбоченост монография, представяща имперската идеология и политическа мисъл във Византия (1204 – 1330) (Angelov 2007), дванадесет години по-късно, през 2019 г., той издаде новото си монографично изследване „Византийският елин – животът на император Теодор Ласкарис и Византия през тринадесети век“, посветено на дейността и творчеството на владетеля на Никейската империя Теодор II Ласкарис (1254 – 1258) (Angelov 2019).

Както е добре известно, синът на никейския император Йоан Дука Ватаци (1222 – 1254) през 1235 г. се е оженил за дъщерята на великия български владетел Иван Асен II (1218 – 1241) и този брак е имал важно църковно-политическо значение както за Българското царство, така и за Никейската империя (Bojilov, Gyuzelev 2006, pp. 293 – 300; Gyuzelev 2016, pp. 15 – 30; Gyuzelev 2021, pp. 123 – 145). Ала не само този факт е причината да се посвети настоящият отзив на монографията на този изтъкнат и световно признат български учен, а нейните качества на един от съвременните еталони на научен подход и анализ на историческите извори и формулиране на аргументирани гледища.

Монографията в структурно отношение съдържа: въведение, 10 глави, 5 апендикса (допълнения), редица списъци на илюстрациите, картите, исторически личности, византийски и други владетели, богата библиография на изворите и изследванията, показалец на личните и географските наименования. Бележките по въведението, отделните глави и заключението са направени по страниците в текста на монографията.

От гледна точка на българската средновековна история и нейната съвременна интерпретация особено внимание заслужава изследването на българо-никейските военнополитически и църковни отношения през 1232 – 1237 г. (Angelov 2019, pp. 72 – 75), през 1255 – 1256 г. (Angelov 2019, pp. 153 – 169), брачните отношения между Теодор II Ласкарис и неговата съпруга Елена Асен и съдбата на децата им (Angelov 2019, pp. 128 – 146; Gyuzelev 2021, pp. 266 – 286).

Изключително висока стойност имат умело подбраните от автора илюстрации, особено изображения на Теодор II Ласкарис в миниатюри и оловни печати (Angelov 2019, Fig. 1, 2, 3).

Монографията на Димитър Ангелов Младши е не само негово лично постижение, но и на съвременната византинистика, заслужаващо най-висока оценка! Надявам се някое от българските издателства да преведе и издаде на български език тази монография.

 

ЛИТЕРАТУРА

БОЖИЛОВ, И., В. ГЮЗЕЛЕВ, 2006. История на средновековна България VII – XIV в. Т. 1. София: Анубис.

ГЮЗЕЛЕВ, В., 2016. Обновление патриашъства блъгарскаго царства. В: Сребърният век: нови открития. Под ред. на Милтенова и Анисова. София: ИК „Гутенберг“.

ГЮЗЕЛЕВ, В., 2020. Българи и другоземци от средновековното време. София: Академично издателство „Проф. М. Дринов“.

ГЮЗЕЛЕВ, В., 2021. България и средновековният свят. София: Академично издателство „Проф. М. Дринов“.

ANGELOV, D., 2007. Imperial Ideology & Political Thought in Byzantium, 1204 – 1330. Cambridge: Cambridge University Press, ISBN: 978-0-521-85703-1.

ANGELOV, D., 2019. The Byzantine Hellene. The Life of Emperor Theodore Laskaris and Byzantium in the Thirteenth Century. Cambridge: Cambridge University Press, ISBN: 978-1-108-48071.

 

REFERENCES

ANGELOV, D., 2007. Imperial Ideology & Political Thought in Byzantium, 1204 – 1330. Cambridge: Cambridge University Press, ISBN: 978-0-521-85703-1.

ANGELOV, D., 2019. The Byzantine Hellene. The Life of Emperor Theodore Laskaris and Byzantium in the Thirteenth Century. Cambridge: Cambridge University Press, ISBN: 978-1-108-48071.

BOJILOV, I., V. GYUZELEV, 2006. History of Medieval Bulgaria VII – XIV c. Vol. 1, Sofia: Anubis.

GYUZELEV, V., 2016. The Revival of the Bulgarian Tsardom’s Patriarchate. In: MILTENOVA, A. (Ed.). The Silver Age: New Discoveries. Proceedings of the international conference (May 10 and 11, 2015) dedicated to the 780th anniversary of the revival of the Bulgarian Patriarchate (1235), the 640th anniversary of the enthronement of Patriarch Euthymius (1375) and 600th anniversary of the enthronement of Gregory Tsamblak as Metropolitan of Kyiv (1415). Sofia: Gutenberg.

GYUZELEV, V., 2020. Bulgarians and Otherlanders of Medieval Times. Sofia: Prof. M. Drinov.

GYUZELEV, V., 2021. Bulgaria and the Medieval World. Sofia: Prof. M. Drinov.

 

A REMARKABLE MONOGRAPH BY A BULGARIAN BYZANTINIST

 

Prof. Vassil Gyuzelev, DSc.
Full Member of the Bulgarian Academy of Sciences,
Sofia University
E-mail: byzassociation.bg@gmail.com

>> Изтеглете статията на PDF <<

Your Image Description

Свързани статии:

Default ThumbnailДидактически модел за съставяне на система от задачи на базата на технологичния подход Default ThumbnailCentralisation And Decentralisation In Higher Education: A Comparative Study Of Hungary And Germany Default ThumbnailКатегориални и некатегориални значения на рода, числото и падежа при личните местоимения (руско-български паралели) Default ThumbnailМодел за изследване на организационната култура при обучение в мултикултурна образователна среда

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Програмите на Kорпуса на мира в България (1991 – 2013): цели и реализация

Следваща статия

Темата за бариерите пред стопанското развитие в историческа перспектива, представена на научна конференция и в авторитетно научно издание

Следваща статия

Темата за бариерите пред стопанското развитие в историческа перспектива, представена на научна конференция и в авторитетно научно издание

Сп. „История“, книжка 1/2025, година XXXIII

Ученици ще програмират изкуствен интелект в нов  STEM център в Мездра

Ученици ще програмират изкуствен интелект в нов STEM център в Мездра

Последни публикации

  • Зрелостници анализираха на втората матура лидерството в клас и привличането на инвестиции
  • „Написаното остава. Пиши правилно! 101 езикови бележки“ с премиера по БНР
  • Повече обучаващи се в професионални програми
  • Полетът на фантазията
  • МОН публикува за обществено обсъждане промени в Закона за предучилищното и училищното образование
  • Българската наука излиза на световната сцена в роботиката
  • Първото училище в Кюстендил празнува с приятели
  • Димитър Маринов ще представи книгите си в София
  • Жените, които променят света
  • Българското неделно училище „Св. Св. Кирил и Методий“ в Египет възстановява работа
  • Премиерът Росен Желязков: 24 май е празник, върху чиито основи да градим нашето общо европейско бъдеще
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 1/2025, година XXXIV
  • Mathematical Modelling of the Transmission Dynamics of Pneumonia and Meningitis Coinfection with Vaccination
  • Най-добрите математици сред студентите
  • Games in Function of Development of Multiplication Skills
  • A Pedagogical Method of Teaching Nested Loops in Introductory Programming Courses
  • Българските азбуки и чатджипити
  • Предизвикателства на дигиталната трансформация в обучението за комуникация при кризи
  • Дигиталното рисуване в обучението по рисуване на студенти от педагогическите специалности
  • Трансконтиненталният трансфер на Фрьобеловата педагогика – американският контекст
  • Българската литературна класика за деца. Образованието и образователните институции. Идейно-естетически, педагогически, етично-културологични аспекти
  • Изграждане на компетенции и компетентности за моделиране в обучението по математика в детската градина и началното училище при студенти бъдещи учители

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"