Д-р Йорданка Стефанова
Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“
https://doi.org/10.53656/str2021-4-3-chem
Резюме. Научното образование на младите хора ще им позволи да живеят и действат адекватно в общество, повлияното от идеите и ценностите на науката. Затова в центъра на редица образователни системи се поставя акцент върху формиране и развитие на научна грамотност (scientific literacy) у учениците. Един от аспектите ѝ е свързан с познаване на научните методи и прилагането им в научните изследвания; познаване на естеството и природата на науката. Изследователският подход в обучението е едно от важните средства за формирането и развитието ѝ, тъй като поставя учениците в ситуация да извършат изследователска дейност, да опишат и анализират резултатите от нея.
В тази статия е представен опит за организиране на обучение, основано на изследване при изучаване на конкретно учебно съдържание от учебната програма по химия и опазване на околната среда в Х клас. За осъществяването му е разработен методически модел за прилагане на изследователския подход, базиран на конструктивистките теории в обучението. Представени са резултатите от проведено експериментално обучение за установяване на целесъобразността на модела. Разработен е тест за установяване обучеността на учениците с акцент върху научната грамотност. Резултатите от тестирането показват, че разработеният методически модел създава добри условия за развитие на научна грамотност.
Ключови думи: научна грамотност; природни науки; химия