Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2025 Брой 37, 18 - 24.09.2025 г.

Как учениците в Първо СУ „Св. Седмочисленици“ в Търговище постигат високи резултати на матурата по математика

Стела Маринова от Стела Маринова
20-09-2025
в Брой 37, 18 - 24.09.2025 г.
A A
13 зрелостници от випуск 2025 завършват средното си образование с 6.00 и са отличени от кмета на Търговище Снимки СУ „Св. Седмочисленици“ – Търговище

В този брой „Аз-буки“ гостува в Първо СУ „Св. Седмочисленици“ в Търговище. В него на едносменен режим се обучават малко над 1200 деца – от предучилищна възраст до XII клас.

Училището е приемник на първото школо в града и през април 2026 г. ще отбележат 180 години от началото на светското образование в Търговище. Тази година Първо СУ чества и 120 години гимназиално образование в града.

Различни свидетелства за миналото на образователната институция се съхраняват в училищния музей. Сред интересните експонати е оригинално издание на „Рибния буквар“. В музея могат да бъдат видени и интересни уреди, сред които е и българският учебен модел на робот ръчичка – „Робко 1“.

 

Изцяло обновена образователна среда посреща възпитаниците на Първо СУ „Св. Седмочисленици“ на първия учебен ден.

Училището приключва цялостен ремонт на сградата – тя е санирана, подменени са дограмата, покривът, отоплителната инсталация, поставена е и фотоволтаична система. Дейностите са финансирани със средства по Националния план за възстановяване и устойчивост. По Програмата за изграждане и основен ремонт на спортни площадки в държавните и общинските училища е ремонтиран и физкултурният салон.

Школото е единственото в областта, което предлага прием в профилите „Математически“ и „Чужди езици“.

„Всяка година има голям брой кандидат-гимназисти за математическата паралелка, тя е най-желаната ни. Обикновено в нея се приемат учениците с най-висок бал. За нас е ценно запазването на мотивацията им до XII клас и се радваме, че през последните две години резултатите от държавните зрелостни изпити недвусмислено доказват, че учениците ни се справят“, казва директорката Мария Манева.

Явилите се на матура по математика на сесията през май 2025 г. постигат среден резултат 5,34, през миналата година – 5,52, а през 2023 г. – 5,04.

Каква е тайната на добрата подготовка за матурата,

разказва Галина Костадинова – старши учител по математика. Тя преподава на миналогодишните абитуриенти в продължение на три години – от X клас. Общо 11 от гимназистите в профил „Математически“ се явяват на зрелостен изпит по математика.

Според учителката, за да се справи даден ученик добре на матурата, интересът му към математиката трябва да е налице още преди да дойде време за изпитите. Така за него часовете са интересни, забавни и ще търси по-сложни задачи. А изборът на ДЗИ по математика е резултат от развитието на интереса към предмета.

За учителката успехът на учениците ѝ се дължи на много фактори.

Един от тях е работата на нейните колеги, които са работили със зрелостниците, преди тя да ги поеме, предизвикали са интереса им към предмета и са им дали добра основа по математика. Подборът на учениците след VII клас също оказва влияние, защото в паралелката попадат деца с висок бал.

Редовното изпитване на дъската също е част от подготовката за матурата. „Активното участие в часовете е важно. Колкото по-често ученик излиза на дъската да решава задачи, толкова по-добре усвоява материала“, споделя наблюденията си Галина Костадинова. И допълва, че допускането на грешки пред останалите пък ги учи да бъдат по-фокусирани следващия път.

Учителката обръща внимание, че

гимназистите трябва да умеят да решават пълно и подробно задачите дори и да знаят по-кратки решения.

„Държа на подробно записване, независимо дали давам задача за избираем отговор. На държавния зрелостен изпит задачите за пълно решаване носят 45 точки и учениците могат да загубят част от тях, ако пропуснат да напишат някоя стъпка“, посочва тя.

Възпитаниците ѝ често имат и контролни работи. Според Костадинова изборът на задачи за тях също играе роля за отличното представяне на зрелостниците. Тя съчетава упражнения от три източника – учебника, сборниците за ДЗИ по математика и задачи по съответната тема, които са давани предходни години на матурата. Имат и избираем модул, в който правят преговор на предишните теми, което също е много важно за резултатите. „Който пази контролните си и  преговаря периодично ученото по предходните модули, се справя без проблем“, казва учителката.

Костадинова е на мнение, че два часа седмично за модулна подготовка за матурата не са достатъчни.

Затова за зрелостниците са организирани и допълнителни кръжоци и занимания. Участието им в олимпиади и математически състезания също има роля за добро представяне на изпита.

Не на последно място са добрата материална база и съвременните технологии, които Първо СУ предлага. Във всеки кабинет има проектор, който дава възможност на учителката и учениците да работят върху готови чертежи и да правят допълнителни построения върху тях. Така спестяват време, което се използва за решаването на още задачи. Работят и с платформата Moodle, която позволява подготовка на тестове с различни теми, като всеки ученик работи по различна задача към тях.

Директорката пък допълва, че всеки кабинет разполага с огромен дисплей, лаптоп, мултимедия – всичко, необходимо за новия начин на преподаване. „Отчитаме факта, че младото поколение е твърде много на екран. Затова ще приложим допълнителни мерки по редуцирането му“, казва Манева.

Предходни години екипът реализира две иновации – в начален и в прогимназиален етап.

Единствено през миналата учебна година не носят статута на иновативно училище. За новата учебна година разработват нов проект, насочен към по-големите ученици – „Чуждоезиково обучение чрез действие и преживяване в гимназиален етап“.

Новата иновация ще обхваща четирите паралелки в IX клас и ще се изпълнява за три години. През учебната 2025/2026 г. фокусът ще е върху обучение в извънучилищна среда, през 2026/2027 г. – проектно базирано обучение, и през 2027/2028 г. – симулативно обучение и бинарни уроци. Като част от заниманията ще бъдат организирани и посещения в чужбина. Директорката дава пример, че тази зима с учениците, които изучават интензивно немски език, провеждат едноседмична практика във Виена. „Идеята ни е чрез работа в реална среда учениците да придобиват повече знания и умения“, казва Манева.

Като иновативно училище, са били домакини по Националната програма „Иновации в действие“. А през миналата година, като неиновативно училище, Първо СУ „Св. Седмочисленици“ гостува на две школа, които прилагат нови методи на преподаване, свързани с чуждоезиковото обучение.

Миналата учебна година възпитаниците на училището завоюват над 370 призови места
Училището участва по почти всички национални програми и редица проекти.

Работят по проект „Силен старт“, по който подобряват работа с родители и се провеждат допълнителни часове по български език. Сформирана е група по проект на фондация „Международна награда на херцога на Единбург – България“. От няколко години функционира и клуб „Младши посланици на Европейския парламент“. Негови членове миналата година посещават Европарламента в Страсбург по програмата на „Евроскола“.

Възпитаниците на училището в Търговище имат възможност да избират между разнообразни кръжочни форми още от начален етап. Всяка година предлагат поне 30 допълнителни занимания. „Голям процент от тях са насочени към STEM науките, като математиката е основно застъпена“, посочва директорката.

През изминалата учебна година възпитаниците на училището завоюват над 370 призови места на национални конкурси, олимпиади и състезания, включително в сферата на спорта. Например за втора поредна година баскетболният отбор на момичетата в прогимназиален етап печели националните ученически игри.

Работят и по проекта за изграждане на STEM център. В него са заложили преобразяването на четири компютърни кабинета и един по математика, ще има и осем високотехнологични и свързани класни стаи.

 

Мария Манева, директор: Стремежът ми е училището ни да дава добра основа за развитие

Мария Манева ръководи Първо СУ в Търговище от март 2024 г. Във визията си за неговото развитие залага на  цялостната модернизация на сградата.

„Тази учебна година училището ни навършва 180 години. Сградата е от по-скоро, но имаше проблеми, чието решаване не търпеше отлагане. Затова в концепцията си заложих обновяването и модернизацията на сградата.

Профилираната подготовка и качеството на образованието, които предлага Първо СУ, си остават на първо място, защото са се доказали във времето. Основната ми цел е да ги съхраня и да успея да развия потенциала, който имаме. Стремя се училището ни да дава добра основа и посока за развитие на учениците ни, които да станат добри личности“, казва директорката.

Посочва още, че възпитаниците на средното училище се реализират добре, но предимно извън пределите на страната. „Щастливи сме от реализацията им, но ще се радваме те да се завърнат и да развиват нашия град в близкото бъдеще, прилагайки наученото при нас и опита си в чужбина“, допълва Манева.

Отбелязва, че има примери със завършили училището, които вече са част от педагогическия колектив. Такъв е и случаят с най-новия назначен учител по чуждоезиково обучение, който идва директно от студентската скамейка.

Във визията си за развитие на образователната институция директорката залага и на обновяване на педагогическия състав. „Новите поколения имат различна гледна точка и младите учители са тези, които ще успеят по различен начин да ги мотивират и да насочат енергията им за постигане на образователните цели“, смята Манева.

Your Image Description

Свързани статии:

Малкото училище с големите успехи Австроунгарски дух в Разград от 140 години Споделянето е пътят към успеха Децата от НУ в Стрелча учат миналото на региона в неформална среда

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: годишнинаиновативно училищеклуб „Младши посланици на Европейския парламент“Маршрути „Аз-буки“математикаНационална програма „Иновации в действие“проект "Силен старт"профилирано обучениеСУ „Св. Седмочисленици“ – Търговищечуждоезиково обучение

Последвайте ни в социалните мрежи

СподелянеTweet
Предишна статия

България с трима медалисти от Space Camp

Следваща статия

Последният петък на септември – запазен за спорт

Следваща статия
Последният петък на септември – запазен за спорт

Последният петък на септември – запазен за спорт

Стенопис с пеперуди, птици и безкрайна дъга посреща първокласниците в СУ „Емилиян Станев“ във Велико Търново

Стенопис с пеперуди, птици и безкрайна дъга посреща първокласниците в СУ „Емилиян Станев“ във Велико Търново

Доц. д-р Димитър Желев: Науката е динамична и постоянно има открития

Доц. д-р Димитър Желев: Науката е динамична и постоянно има открития

Последни публикации

  • Доц. д-р Димитър Желев: Науката е динамична и постоянно има открития
  • Стенопис с пеперуди, птици и безкрайна дъга посреща първокласниците в СУ „Емилиян Станев“ във Велико Търново
  • Последният петък на септември – запазен за спорт
  • Как учениците в Първо СУ „Св. Седмочисленици“ в Търговище постигат високи резултати на матурата по математика
  • България с трима медалисти от Space Camp
  • Сп. „История“, книжка 4/2025, година XXXIII
  • ПОКАНА ЗА ИСТОРИЯ. Няколко критични бележки по повод първия опит за историческо изследване на телевизията в България
  • Dynamics of Cultural and Religious Processes in Areas of Depopulation
  • EUGENICS AND EUTHANASIA IN CZECHOSLOVAKIA (1914 – 1945): HISTORICAL, SOCIAL, AND EDUCATIONAL CONTEXTS
  • САРДИНСКИЯТ ВОЕННОПЛЕННИК ОТ АТАКАТА НА ЛЕКАТА БРИГАДА: ПРЕМЕЖДИЯТА НА ЛЕЙТЕНАНТ ДЖУЗЕПЕ ЛАНДРИАНИ ПО ВРЕМЕ НА КРИМСКАТА ВОЙНА
  • ИЗЧЕЗНАЛИ СОФИЙСКИ СГРАДИ И ПАМЕТТА ЗА СТОЛИЧНИЯ БЛАГОДЕТЕЛ ИВАН ДЕНКОГЛУ
  • НЮФУС ДЕФТЕРИТЕ КАТО ИЗВОР ЗА РЕГИОНАЛНИТЕ ИЗСЛЕДВАНИЯ
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2025, година XXXIII
  • SOCIAL INCLUSION AND EDUCATION WORK WITH INMATES DURING AND AFTER IMPRISONMENT. REVIEW OF THE INTERNATIONAL CONFERENCE ON SCIENTIFIC RESEARCH AND GOOD PRACTICES AND ITS PUBLISHED COLLECTION OF PAPERS
  • Европейската седмица на спорта #BeActive провокира към активност за десета година
  • ЕКОСИСТЕМНИ ИЗМЕРЕНИЯ НА ИНТЕГРИРАНИТЕ ПОЛИТИКИ И ПРАКТИКИ ЗА ПОДКРЕПА НА ЛИЧНОСТНОТО РАЗВИТИЕ В БЪЛГАРИЯ
  • ОПИТ И НАГЛАСИ НА БЪЛГАРСКИТЕ БИБЛИОТЕКИ КАТО ПАРТНЬОРИ В ОБЛАСТТА НА ДОСТЪПНИЯ ТУРИЗЪМ
  • COLLABORATION BETWEEN SOCIAL WORKERS (CASE MANAGERS) AND SOCIAL PEDAGOGUES IN THE APPLICATION OF THE FAMILY CASE MANAGEMENT MODEL
  • PARADIGMAL FOUNDATIONS OF ACADEMIC INTERACTION BETWEEN SCIENTIFIC INNOVATIONS AND THE PRESERVATION OF CULTURAL IDENTITY
  • ПРЕОБЛАДАВАЩИ НАСТРОЕНИЯ СРЕД БЪЛГАРСКИТЕ УЧИТЕЛИ И УНИВЕРСИТЕТСКИ ПРЕПОДАВАТЕЛИ ОТНОСНО РОЛЯТА НА ИЗКУСТВЕНИЯ ИНТЕЛЕКТ (ИИ) В ОБРАЗОВАНИЕТО
  • НЕОБХОДИМОСТ ОТ ИЗУЧАВАНЕ НА „ЗЕЛЕНО ПРЕДПРИЕМАЧЕСТВО“ В УНИВЕРСИТЕТИТЕ В БЪЛГАРИЯ
  • ТРАНСФОРМАЦИИ НА ПАЗАРА НА ТРУДА И НУЖДАТА ОТ ОБРАЗОВАТЕЛНИ РЕФОРМИ

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"