Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2024 Брой 38, 19 – 25.09.2024 г.

Фототапети с вдъхновяващи послания красят училище в Бяла Слатина

С нова специалност започва учебната година в Професионалната гимназия по облекло „Елисавета Багряна“

Диляна Кочева от Диляна Кочева
21-09-2024
в Брой 38, 19 – 25.09.2024 г.
A A
Новата учебна година в Професионалната гимназия по облекло „Елисавета Багряна“ в Бяла Слатина започва в красива, цветна, уютна и позитивна среда
По време на ремонта и поставянето на фототапетите. Снимки – ПГО „Елисавета Багряна“ – Бяла Слатина

Новата учебна година в Професионалната гимназия по облекло „Елисавета Багряна“ в Бяла Слатина започва в красива, цветна, уютна и позитивна среда. „Ремонтните дейности приключиха в началото на септември, а стените на кабинетите, фоайетата и коридорите ни вече са украсени с прекрасни фототапети с вдъхновяващи цитати“, разказва за „Аз-буки“ директорката на училището Галина Яхова.

Всичко това се осъществява по проекта „Обичам моето училище“ на благотворителната организация Light Source Charity, основана от Артър Спърлинг и неговата съпруга Албена, която е българка. Те осигуряват интериорния проект и изработката на тапетите. Разходите за всички други материали и дейности са покрити със собствени средства на училището. Дизайнът им, в това число посланията и цитатите, са подбрани от педагогическия и непедагогическия персонал в гимназията.

„Преди няколко години гостувах на училище, което бе преобразено по този начин, и си казах, че и нашето трябва да изглежда по същия начин“, обяснява събеседничката ми. Така се свързва с госпожа Спърлинг по телефона и се уговарят да се видят на място и да обсъдят подробностите около проекта. Първото, което трябва да се направи, е да се формира работна група. Екипът трябва да включва литератор, фотограф и декоратор.

Нужни са хора, които да имат желание нещата да се случат.

Работата по проекта започва още миналата година. В коридора на първия етаж решават да поставят фототапети, изобразяващи различни професии, които се изучават в училището. Понастоящем те са четири – моделиер-технолог на облекло, хлебар-сладкар, готвач и фризьор.

Тапетите са многоцветни и тематични. Съобразени са с цветовете на стените и подовата настилка. Така още влизайки в гимназията, ни посрещат думите на американския дизайнер Марк Джейкъбс – „Дрехите не значат нищо, докато някой не заживее в тях“.

„Винаги съм на точното място в точното време“ е посланието на втория етаж, което ясно си кореспондира с професията на готвача. Сред другите мотивиращи послания, които могат да се видят в училището, са „Имам вяра в себе си“ и „Приемам и обичам себе си“.

Директорката обяснява, че това е техният начин да покажат на учениците си колко е важно да приемаш и да обичаш децата, които са различни от тях. В гимназията в Бяла Слатина се обучават около 200 ученици, като 30 от тях са със специални образователни потребности. Близо 90% от възпитаниците им са от социално уязвими групи.

„Учим децата, че трябва да приемат другите – всеки е красив и добър в нещо“, казва Яхова. По тази причина не липсват и послания като „Аз съм мил към всички“ и „Аз съм уникален“, които всеки ден да им го припомнят.

На стените в кабинета по математика символично стоят думите на Георг Кантор – „В математиката изкуството да се задават въпроси, е по-ценно от разрешаването на задачи“, а в стаята по география – „Знанията променят картината на света! Знанието е силата на нацията“. В класните стаи, напълно разбираемо, има цитати от известни български автори, като „Само онзи, който е свободен, само той може да се нарече човек в пълния смисъл на думата“ от Христо Ботев.

„Тапети има не само в учебните помещения, но и в кабинета на директора и при главния счетоводител“, разказва моята събеседничка. В нейния – напълно в унисон с личността, ѝ пише „Моите мечти нямат граница. Аз винаги искам невъзможното“. „Това напълно ме олицетворява като човек – винаги искам още и никога не се спирам пред нищо“, посочва Яхова.

Категорична е, че благодарение на Проекта са изпълнили първоначалния си замисъл и днес всеки ученик прекрачва прага на училището с усмивка на лице.

В часовете на учениците им е много интересно
В часовете винаги е интересно

„Идеята ни бе да избягаме от сивотата и рутината на училищната среда и да я превърнем в приятно и красиво място“, пояснява тя.

Освен в обновена и позитивна среда учебната 2024/2025 г. в гимназията в Бяла Слатина започва и с нова специалност – „Производство на хляб и хлебни изделия“ с професия „Хлебар-сладкар“. Учениците в нея ще се обучават в дуална форма, също както гимназистите от другата им специалност в тази сфера – „Производство на кулинарни изделия и напитки“.

„Училището си сътрудничи с няколко фирми от региона. Навярно това е причината да наблюдаваме доста голям интерес от страна на родители и ученици и към двете специалности“, отчита директорката. Разказва, че когато решава да предложи новата специалност, среща голяма подкрепа и от страна на бизнеса, защото в региона има нужда от такива кадри.

От близо две години предлагат обучение на гимназисти и за професията „Фризьор“.

За разлика от новата специалност тогава среща известна съпротива, като мотивът на тези, които не са съгласни с нея, е, че фризьор човек може да стане и с курс.

„При нас учениците получават трета степен на професионална квалификация, което е най-високата степен. Едно е да учиш няколко месеца, друго е да учиш техниката пет години и да преминеш през целия етап на обучението“, обяснява директорката.

Освен това за професионалната подготовка на учениците отговарят висококвалифицирани преподаватели със солиден професионален опит и диплома за висше образование в съответната област, в която преподават, или майсторско свидетелство.

„Колегите ми са изключително иновативни и отдадени. Готови са да споделят целия си опит и знания, стига да има кой отсреща да ги вземе“, посочва директорката. Гордее се, че на техните възпитаници често се възлага организацията и приготвянето на храната за мероприятия на община Бяла Слатина.

„Непрекъснато възпитаниците ни печелят конкурси и състезания“, обяснява тя. За четвърта поредна година имат и ученик с национална стипендия. Тяхната възпитаничка Мирослава Мирославова завоюва първо място в конкурса „Научна разработка“ от XXIV национален ученически празник „За хляба наш…“.

Директорката посочва, че към момента са единственото училище на територията на Бяла Слатина, което има ученик с национална стипендия. Миналата година стават и първото училище в област Враца, което получава зелен флаг по програмата „Екоучилища“, а тази година се борят и за най-високото отличие – син флаг.

В гимназията има много интересен извънкласен живот с богата гама от занимания по интереси.

В гимназията имат клуб по шах
В гимназията имат клуб по шах

Много се гордеят с клуба си по шах, като участниците в него се явяват в различни състезания и завоюват редица награди и медали. В клуб „Творци“ пък се развиват литературните им дарования. Те списват и вестник „Междучасие“, в който отразяват най-важните събития от това, което се случва във и извън класната стая. Имат и собствен радиоканал.

„Все още няма име нашето радио. Ще се съберем всички заедно – учители и ученици, и ще изберем как да се казва. При нас винаги така се случва магията – всеки има право на глас и заедно стигаме до общ избор“, обяснява Яхова.

Директорката е изключително силно свързана с гимназията. Приема я като дом, а хората в нея – за  част от семейство.

Самата тя е бивша възпитаничка на училището, след това животът ѝ поема в друга посока – 13 години живее зад граница. Връщайки се в България, започва работа тук като учител по български език и литература. И на петата година става негов директор.

„Извървяла съм стълбичката от най-ниското стъпало. Познавам всичките си колеги и знам силната и слабата страна на всеки от тях. Винаги добре преценявам кой с какво би ми бил полезен, и така се случват нещата при нас. Никога не взимам еднолични решения, а се допитвам до всички членове на екипа ми. И навярно в това се крие тайната на успеха ни“, завършва тя.

Галина Яхова, директор: Галина Яхова - директор на ПГО "Елисавета Багряна" - Бяла Слатина

„Първия ден, в който постъпих в училище и влязох в клас, помолих всеки от учениците да напише на лист по нещо за себе си. Така открих моя нешлифован диамант – Василена Цанова. В написаното от нея видях нещо различно. Отне ми повече от половин година да я провокирам да повярва в своите възможности и да превъзмогне думите: „Госпожо, не искам! Няма да го направя!“.

След тези шест месеца тя сама започна да търси литературни конкурси, в които да участваме. Няма състезание, в което да не сме се явили и да не сме взели награда. Тя повярва в мен, а аз повярвах в нея! Така Василена завърши XII клас с пълно отличие, след това записа да учи българска филология във Великотърновския университет „Св. св. Кирил и Методий“. Сега ѝ предстои успешно да положи и държавния си изпит, за да получи дипломата си за висше образование. Дадох старт на дете с трудна съдба, отглеждано от баба си и дядо си без майка и баща. За нея аз бях втора майка, а за мен тя – втора дъщеря. Благодарение на нея сама за себе си разбрах, че учителската професия е моето призвание – учител не можеш да станеш, учител се раждаш.“
Your Image Description

Свързани статии:

Възпитание в годините на началното Oттук започва любовта към България Спортът дава шанс в живота Най-важният урок

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Бяла СлатинаМаршрутиПГО "Елисавета Багряна"Работа по проектфототапети

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Безплатни обучения по програмиране и дигитални науки за ученици от III до XII клас

Следваща статия

Tворчество: Есета от национален конкурс „Физиката в моя свят“

Следваща статия
Tворчество: Есета от национален конкурс „Физиката в моя свят“

Tворчество: Есета от национален конкурс „Физиката в моя свят“

Над 4000 души са валидирали професионалните си умения и знания

Над 4000 души са валидирали професионалните си умения и знания

Новак Джокович и Григор Димитров с открит урок за деца

Снимка на броя: Григор Димитров и Новак Джокович с открит урок за деца

Последни публикации

  • Красотата на детството
  • Министър Вълчев гостува на Нов български университет
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2025, година XXXIII
  • Подкрепа за развитие на дуалното обучение
  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив
  • Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности
  • От състезанието към куиза
  • Изследовател от топ 2% учени в света влиза в екипа на българския INSAIT
  • The Hexaxial System in Physiology Training. Didactic Model
  • Implementing a Wellness Programme to Overweight Students and Working People through Training in the Methodology
  • The Impact of Age on Adult‘s Participation in Physical Activities during Leisure Time
  • Колко струва закупуването на осигурителен стаж
  • Вестник „Аз-буки“ – брой 19/2025 г.

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"