Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2024 Брой 10, 07.-13.03.2024 г.

Безплатното висше – заедно с по-високи стипендии и заплати

Елена Василева от Елена Василева
06-03-2024
в Брой 10, 07.-13.03.2024 г.
A A
Снимка – БТА

Мярката с премахването на таксите за студентите в държавните университети трябва да се съчетае с други мерки. Тази позиция изрази министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков пред Просветната комисия в НС в отговор на въпрос на нейния председател Красимир Вълчев, който попита има ли страната ни проблем с достъпа до висше образование и финансирането на калпак не слага ли край на политиката на защитените специалности.

Министър Цоков посочи, че това, че студентите няма да плащат такси, не означава, че ще се променят принципите от гледна точка на приема на кандидат-висшисти, т.е. университетите пак ще предлагат тези специалности, които преценят.

По думите му, от една страна, безплатното висше образование нарушава философията на приоритетните професионални направления, но от друга – от опита в последните години може да се направи извод, че не при всички направления, обявени за приоритетни, имаме увеличение на приема.

Докато при педагогика това се е случило,

при тежкото машиностроене и енергетиката например няма ръст на студентите.

Министърът заяви, че с премахването на таксите се запазват защитените специалности, както и стипендиите за тях, като държавата пак ще плаща за 12 студенти в дадена специалност, дори в нея да има само двама студенти. Запазва се студентското кредитиране, както и възможността за договори между студенти и работодатели. Той обаче се обяви за добавяне на други мерки заедно с въвеждане на безплатното висше образование.

„Аз съм „за“ това да се миксира с други мерки – като значително увеличаване на стипендиите в защитените и приоритетните специалности, да се изведат възможности за индивидуализиране на академичното израстване на всеки студент по отношение на образователното му развитие, да се увеличи издръжката за определени професионални направления и да се намали ножицата между тях“, посочи той.

Според него тази мярка трябва да се гледа не като отделен инструмент, а заедно с други елементи от системата на висшето образование, включително да се осигурят и

повече средства за увеличение на заплатите на преподавателите.

Относно въпрос за нуждата от по-голям контрол над висшите училища – във връзка с установените нарушения в ЮЗУ, министър Цоков посочи, че МОН се опитва да подхожда професионално и внимателно, отчитайки академичната автономия, на която лично той държи много.

„Имахме две срещи с ректора, удължихме времето за отговор с 1 месец – до 15 април, за да получим отговор за несъответствията, ще видим какво ще получим. Много е труден балансът за търсене на възможност за ефективен контрол и спазване на автономията. Позицията на МОН не е особено благоприятна, ние действаме достатъчно колегиално, срещаме се, търсим възможности да се подобрят нещата, без да се прилагат други административни мерки“, заяви той, призовавайки законодателят да помисли евентуално за други форми за регулиране на въпросния баланс.

Your Image Description

Свързани статии:

Дебат за новите учебни програми МОН осигурява 7 стипендии на млади учени в Швейцария София (29 януари 2024) В Министерски съвет се провежда брифинг във връзка с предложението на правителството за отпадане на таксите за обучение на студенти и докторанти. На снимката: председателят на Националното представителство на студентските съвети Даниел Парушев (дясно), министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков (втори отдясно), народният представител от ГЕРБ-СДС Теменужка Петкова (ляво) и министър-председателят акад. Николай Денков (втори отляво). Снимка: Христо Касабов/БТА (БТ)Правителството предлага безплатно висше образование Променят експресно Закона за висшето образование

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: висше образованиеДенятКрасимир ВълчевМОНпроф. Галин Цоковстипендиитаксиуниверситети

Последвайте ни в социалните мрежи

СподелянеTweet
Предишна статия

Приемат номинации за наградите „Питагор 2024“

Следваща статия

Вестник „Аз-буки“ – брой 10/2024 г.

Следваща статия
Вестник „Аз-буки“ – брой 10/2024 г.

Вестник „Аз-буки“ – брой 10/2024 г.

Мартеници пътуват от Италия до България

Мартеници пътуват от Италия до България

Правила и ограничения при изплащането на командировъчни

Правила и ограничения при изплащането на командировъчни

Последни публикации

  • България с трима медалисти от Space Camp
  • Сп. „История“, книжка 4/2025, година XXXIII
  • ПОКАНА ЗА ИСТОРИЯ. Няколко критични бележки по повод първия опит за историческо изследване на телевизията в България
  • Dynamics of Cultural and Religious Processes in Areas of Depopulation
  • EUGENICS AND EUTHANASIA IN CZECHOSLOVAKIA (1914 – 1945): HISTORICAL, SOCIAL, AND EDUCATIONAL CONTEXTS
  • САРДИНСКИЯТ ВОЕННОПЛЕННИК ОТ АТАКАТА НА ЛЕКАТА БРИГАДА: ПРЕМЕЖДИЯТА НА ЛЕЙТЕНАНТ ДЖУЗЕПЕ ЛАНДРИАНИ ПО ВРЕМЕ НА КРИМСКАТА ВОЙНА
  • ИЗЧЕЗНАЛИ СОФИЙСКИ СГРАДИ И ПАМЕТТА ЗА СТОЛИЧНИЯ БЛАГОДЕТЕЛ ИВАН ДЕНКОГЛУ
  • НЮФУС ДЕФТЕРИТЕ КАТО ИЗВОР ЗА РЕГИОНАЛНИТЕ ИЗСЛЕДВАНИЯ
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2025, година XXXIII
  • SOCIAL INCLUSION AND EDUCATION WORK WITH INMATES DURING AND AFTER IMPRISONMENT. REVIEW OF THE INTERNATIONAL CONFERENCE ON SCIENTIFIC RESEARCH AND GOOD PRACTICES AND ITS PUBLISHED COLLECTION OF PAPERS
  • Европейската седмица на спорта #BeActive провокира към активност за десета година
  • ЕКОСИСТЕМНИ ИЗМЕРЕНИЯ НА ИНТЕГРИРАНИТЕ ПОЛИТИКИ И ПРАКТИКИ ЗА ПОДКРЕПА НА ЛИЧНОСТНОТО РАЗВИТИЕ В БЪЛГАРИЯ
  • ОПИТ И НАГЛАСИ НА БЪЛГАРСКИТЕ БИБЛИОТЕКИ КАТО ПАРТНЬОРИ В ОБЛАСТТА НА ДОСТЪПНИЯ ТУРИЗЪМ
  • COLLABORATION BETWEEN SOCIAL WORKERS (CASE MANAGERS) AND SOCIAL PEDAGOGUES IN THE APPLICATION OF THE FAMILY CASE MANAGEMENT MODEL
  • PARADIGMAL FOUNDATIONS OF ACADEMIC INTERACTION BETWEEN SCIENTIFIC INNOVATIONS AND THE PRESERVATION OF CULTURAL IDENTITY
  • ПРЕОБЛАДАВАЩИ НАСТРОЕНИЯ СРЕД БЪЛГАРСКИТЕ УЧИТЕЛИ И УНИВЕРСИТЕТСКИ ПРЕПОДАВАТЕЛИ ОТНОСНО РОЛЯТА НА ИЗКУСТВЕНИЯ ИНТЕЛЕКТ (ИИ) В ОБРАЗОВАНИЕТО
  • НЕОБХОДИМОСТ ОТ ИЗУЧАВАНЕ НА „ЗЕЛЕНО ПРЕДПРИЕМАЧЕСТВО“ В УНИВЕРСИТЕТИТЕ В БЪЛГАРИЯ
  • ТРАНСФОРМАЦИИ НА ПАЗАРА НА ТРУДА И НУЖДАТА ОТ ОБРАЗОВАТЕЛНИ РЕФОРМИ
  • Олег Попов, член на журито на Националния фотоконкурс „В моето училище е най-хубаво“ : Нищо не е толкова лесно, колкото изглежда през обектива
  • Отличиха медалистите от международните олимпиади по природни науки за 2025 г.
  • Как да поискам извлечение от ведомост за заплата?
  • Модерно е да се рефлектира вместо да се размишлява

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"