Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2024 Брой 10, 07.-13.03.2024 г.

Безплатното висше – заедно с по-високи стипендии и заплати

Елена Василева от Елена Василева
06-03-2024
в Брой 10, 07.-13.03.2024 г.
A A
Снимка – БТА

Мярката с премахването на таксите за студентите в държавните университети трябва да се съчетае с други мерки. Тази позиция изрази министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков пред Просветната комисия в НС в отговор на въпрос на нейния председател Красимир Вълчев, който попита има ли страната ни проблем с достъпа до висше образование и финансирането на калпак не слага ли край на политиката на защитените специалности.

Министър Цоков посочи, че това, че студентите няма да плащат такси, не означава, че ще се променят принципите от гледна точка на приема на кандидат-висшисти, т.е. университетите пак ще предлагат тези специалности, които преценят.

По думите му, от една страна, безплатното висше образование нарушава философията на приоритетните професионални направления, но от друга – от опита в последните години може да се направи извод, че не при всички направления, обявени за приоритетни, имаме увеличение на приема.

Докато при педагогика това се е случило,

при тежкото машиностроене и енергетиката например няма ръст на студентите.

Министърът заяви, че с премахването на таксите се запазват защитените специалности, както и стипендиите за тях, като държавата пак ще плаща за 12 студенти в дадена специалност, дори в нея да има само двама студенти. Запазва се студентското кредитиране, както и възможността за договори между студенти и работодатели. Той обаче се обяви за добавяне на други мерки заедно с въвеждане на безплатното висше образование.

„Аз съм „за“ това да се миксира с други мерки – като значително увеличаване на стипендиите в защитените и приоритетните специалности, да се изведат възможности за индивидуализиране на академичното израстване на всеки студент по отношение на образователното му развитие, да се увеличи издръжката за определени професионални направления и да се намали ножицата между тях“, посочи той.

Според него тази мярка трябва да се гледа не като отделен инструмент, а заедно с други елементи от системата на висшето образование, включително да се осигурят и

повече средства за увеличение на заплатите на преподавателите.

Относно въпрос за нуждата от по-голям контрол над висшите училища – във връзка с установените нарушения в ЮЗУ, министър Цоков посочи, че МОН се опитва да подхожда професионално и внимателно, отчитайки академичната автономия, на която лично той държи много.

„Имахме две срещи с ректора, удължихме времето за отговор с 1 месец – до 15 април, за да получим отговор за несъответствията, ще видим какво ще получим. Много е труден балансът за търсене на възможност за ефективен контрол и спазване на автономията. Позицията на МОН не е особено благоприятна, ние действаме достатъчно колегиално, срещаме се, търсим възможности да се подобрят нещата, без да се прилагат други административни мерки“, заяви той, призовавайки законодателят да помисли евентуално за други форми за регулиране на въпросния баланс.

Your Image Description

Свързани статии:

Дебат за новите учебни програми МОН осигурява 7 стипендии на млади учени в Швейцария София (29 януари 2024) В Министерски съвет се провежда брифинг във връзка с предложението на правителството за отпадане на таксите за обучение на студенти и докторанти. На снимката: председателят на Националното представителство на студентските съвети Даниел Парушев (дясно), министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков (втори отдясно), народният представител от ГЕРБ-СДС Теменужка Петкова (ляво) и министър-председателят акад. Николай Денков (втори отляво). Снимка: Христо Касабов/БТА (БТ)Правителството предлага безплатно висше образование Променят експресно Закона за висшето образование

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: висше образованиеДенятКрасимир ВълчевМОНпроф. Галин Цоковстипендиитаксиуниверситети

Последвайте ни в социалните мрежи

СподелянеTweet
Предишна статия

Приемат номинации за наградите „Питагор 2024“

Следваща статия

Вестник „Аз-буки“ – брой 10/2024 г.

Следваща статия
Вестник „Аз-буки“ – брой 10/2024 г.

Вестник „Аз-буки“ – брой 10/2024 г.

Мартеници пътуват от Италия до България

Мартеници пътуват от Италия до България

Правила и ограничения при изплащането на командировъчни

Правила и ограничения при изплащането на командировъчни

Последни публикации

  • АБУЧ активизира работата за въвеждане на матура по български език в британската образователна система
  • Изследователи от INSAIT организират две събития на водеща конференция за изкуствен интелект
  • Проф. д-р Параскева Манчева: Центърът по източна медицина във Варна вдъхновява нов подход към здравето
  • Препоръката като аргумент за по-висока заплата: мит или реалност
  • Сп. „Педагогика“, книжка 6/2025, година XCVII
  • NFLUENCE OF TEACHING METHODS ON THE PERCEPTION  OF THE LEARNING MATERIAL BY STUDENTS – FUTURE PEDAGOGICAL SPECIALISTS
  • За новото название бютибранш
  • РАЗВИВАМЕ ЛИ УМЕНИЯТА, КОИТО ИСКАМЕ ДА РАЗВИВАМЕ? ОЦЕНКА НА ВЪЗДЕЙСТВИЕТО НА ПРОГРАМИ ЗА РАЗВИВАНЕ НА УМЕНИЯ ПРИ ДЕЦА В ПРЕДУЧИЛИЩНА И УЧИЛИЩНА ВЪЗРАСТ. НАСОКИ И ПРЕПОРЪКИ
  • ДИГИТАЛНА ТРАНСФОРМАЦИЯ В ИСТОРИЧЕСКИТЕ НАУКИ: ДЕФИНИЦИИ, ПРИЛОЖЕНИЯ, ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВА
  • КУЛТУРНИТЕ СЪБИТИЯ КАТО ИНСТРУМЕНТ ЗА ИЗГРАЖДАНЕ НА ПОЛОЖИТЕЛНИ НАГЛАСИ КЪМ КУЛТУРНОТО МНОГООБРАЗИЕ
  • КОМПОНЕНТИ НА УЧЕБНАТА СРЕДА И ТЯХНОТО ВЛИЯНИЕ ВЪРХУ ПРОЦЕСА УЧЕНЕ НА УЧЕНИЦИТЕ
  • Лекари и известни спортисти в нова инициатива срещу дрогата
  • КОГНИТИВНО РАЗВИТИЕ НА ДЕЦА И УЧЕНИЦИ, ОБХВАНАТИ  В ПРИОБЩАВАЩОТО ОБРАЗОВАНИЕ
  • ЕФЕКТ ОТ ПРИЛАГАНЕ НА МОДЕЛ ЗА ПЕРСОНАЛИЗИРАНО Е-ОБУЧЕНИЕ ВЪРХУ УСПЕХА НА СТУДЕНТИ В ДИСТАНЦИОННА ФОРМА
  • FORMATION OF INCLUSIVE COMPETENCE OF HIGHER EDUCATION STUDENTS IN THE FIELD OF KNOWLEDGE 01 EDUCATION/PEDAGOGY
  • ДИГИТАЛНА ПЕДАГОГИЧЕСКА КОМПЕТЕНТНОСТ НА БЪЛГАРСКИТЕ УЧИТЕЛИ В САМООЦЕНЪЧЕН ПЛАН – ИМПЛИКАЦИИ ЗА ОБРАЗОВАТЕЛНАТА И ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКАТА  ПРАКТИКА
  • На лов за Горгона
  • 496 кабинета са обновени по национална програма на МОН
  • Зорница Гоган, председател на Асоциацията на българските училища в чужбина: Важното е веднъж децата да влязат в училище, след това ги завладяваме и е лесно да останат
  • Снимка на броя: Студенти на помощ
  • Вестник „Аз-буки“ – брой 31/2025 г.
  • 38 млн.лв. за училища и детски градини

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"