Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023 Брой 34, 24 - 30.08.2023

Как да се промени обучението по математика

Учителят Иван Петров коментира какво се крие зад резултатите от НВО по предмета в VII клас

Диляна Кочева от Диляна Кочева
23-08-2023
в Брой 34, 24 - 30.08.2023
A A

Иван Петров е учител по математика в Частното средно училище „Роналд Лаудер“ в София. Той е на 33 години. Основното си образование получава във Варна.
След това заминава за Англия, където завършва средното си образование. Висшето си образование получава в Шотландия. След това кандидатства по програмата „Заедно в час“ и е одобрен. Първата му работа като учител е в Професионалната гимназия по туризъм в Самоков. Там преподава от 2013 до 2015 г.
Позицията на Иван Петров по повод резултатите от последното национално външно оценяване в VII клас предизвика полемика в социалните мрежи, затова в. „Аз-буки“ го потърси за коментар.

 

Г-н Петров, като учител по математика, как ще коментирате резултатите от НВО след VII клас? На какво се дължи драстичната разлика между математическите и природо-математическите гимназии и всички останали училища в страната?
– Първо искам да започна с класациите, които се правят на база представянето на всички ученици от цялата страна. Просто трябва да спрем да сравняваме всички училища и всички ученици с резултата им на НВО в VII клас, както и да изготвяме класации. По програма часовете по математика в V – VII клас са по 5 часа на седмица. До миналата година бяха по четири. Учениците от училищата, които оглавяват върховете на класациите, са с по 10 – 12 часа седмично.
Друг е моментът, че много от тези деца в V клас са започнали да учат в математически, природо-математически и частни училища. Приети са там с отделен изпит, т.е. техните семейства са имали нужния ресурс, за да ги подкрепят допълнително, за да получат по-задълбочени познания по математика от своите връстници. За трите години на обучение там преди НВО в VII клас те са имали двойно повече часове математика. След това постигат среден резултат от 93 точки, като възпитаниците на Математическата гимназия „Акад. Кирил Попов“ в Пловдив.
И сега идва важният въпрос – колко би трябвало да постигнат децата с по 5 часа математика седмично. Той е реторичен, разбира се. Не искам да се оправдавам, само искам да кажа, че нещо не е наред. Най-вече за децата с по 5 часа по математика. Те не са по-малко способни, уверявам ви. За справка може да се разгледат резултатите от изпита по БЕЛ, където разликата в часовете в различните училища е много по-малка.

– Добре, а според Вас на каква база трябва да бъде направена класацията за общото представяне на децата?
– За училищата с разширено изучаване на математика бих предложил друг измерител за успех, тъй като НВО би трябвало да им е доста ниска топка. Например брой ученици от випуска, които достигат до областен кръг на олимпиада, тъй като резултатът от областния кръг по математика влиза в балообразуването за кандидатстването след IV клас. Протоколите от олимпиадите са публични и тази информация може много лесно да се проследи. Да не забравяме и практиката с ДЗИ, където има матури по профилиращ предмет.
От друга страна, ако искаме за всички училища да се приложи един и същи индикатор, то тогава трябва да можем да измерим добавената стойност на съответното училище, която методология впрочем е измислена, вкл. и за българския контекст.

– Като учител по математика, може ли да кажете според вас изпитът по НВО след VII клас може ли да бъде взет отлично без частни уроци?
– Ако няма частни уроци, трябва да има много допълнителни консултации и задачи за самостоятелна работа у дома. И това всичко, за да се постигнат високи резултати. Под „високи резултати“ имам предвид от 70 точки нагоре. Нужна е допълнителна работа. Времето в училище за този материал е безкрайно недостатъчно. Не мога да разбера например защо в X клас задължителните часове са само 2. По история и цивилизации например са три часа и половина. Така се получава, че в X клас учениците в тези два часа седмично хем трябва да вземат новия материал, хем да се подготвят за външното оценяване. Не мога да намеря логика в това разпределение. Или даваш приоритет на даден предмет, или не даваш.

– В момента се говори за промяна в учебната програма. Ако зависеше от Вас, какво бихте променили?
– Преди време по проект за иновативно училище ми се наложи да разпиша изцяло нова програма за V клас, която впоследствие получи одобрението на Министерството на образованието и науката.
Моето лично мнение е, че трябва да се заложи повече на изследователския подход. Трябва да има повече свобода. Очакваните резултати от учебните програми трябва да се заложат не за всяка година поотделно, а за три, за всеки етап. Така учителят ще знае какви компетентности трябва да са покрили учениците му за периода от V до VII клас, и ще работи за това през целия период, без очакването кои теми да се покрият в V, кои – в VI, и кои – в VII клас.
В настоящия проект на промените по математика в прогимназиален и гимназиален етап са основно козметични – прехвърлят се теми от една година в друга, а други са премахнати. Това няма да промени цялостната картина и ситуацията.

– Какви са днешните ученици?
– Не съм съгласен с обвиненията, че днешните ученици са мързеливи, неуважителни, невъзпитани и други подобни. От нас, учителите, зависи какви са учениците. Как да очакваме да пишем нещо с гръб към останалите и те да ни слушат? Не го разбирам това. Никой не ни е длъжен.
Ще кажете, че те са в училище, за да учат. Но не, те са в училище, за да ги научим, и сме длъжни да измислим смислен начин за техния престой от 6 – 7 часа, а понякога и доста повече. Не трябва да им губим времето.

– А какво смятате за младите учители?
– През последните няколко години имам възможност да присъствам на интервюта с бъдещи учители по математика, и си признавам, че неведнъж съм бил изключително смутен. Хора с по 1 – 2 години стаж в училище или с никакъв стаж в училище, а само по курсове, желаят 2000, 2500 лв., че и повече чисто. Чувам различни хора да споделят, че с математика могат да се реализират в много по-платежоспособни сфери. Е, ако някой си мисли, че с преподаване ще стане милионер… Не мисля, че да си учител, е призвание, но трябва да си готов буквално да служиш на учениците. Ако не си, по-добре си продължи с компют­рите, казвам го без никакво лошо чувство към всички програмисти.

– Как трябва да се преподава математиката днес, така че да бъде по-разбираема и интересна за учениците?
– Трябва да престанем да си мис­лим, че математиката е тебешир или маркер, дъска и много задачи. Не, не е. Просто обучението по математика и стандартизираните тес­тове трябва да се променят. И тук не говоря само за учебните програми. С приложения като GeoGebra, Desmos, Mathigon, Graspable math, Scratch обучението по математика трябва да е нещо много по-различно, включително да се използват в стандартизираните изпити, като НВО и ДЗИ.

– Какви иновативни методи използвате в практиката си?
– В работата си обичам да използвам безплатни приложения – такива, до които имат достъп всички. Много хубав български пример е cabinet.bg (виртуален кабинет по математика), който е с ресурси от GeoGebra. Използвам приложения и програми, в които децата могат да работят сами, а аз имам достъп до работата им в реално време. За мен това е смисълът – да мога да дам моментална обратна връзка. Познатият до момента метод със задаване на домашна работа и след няколко дни проверка в клас за мен е остарял и неефективен. Освен това повечето приложения по математика имат и мобилна версия. Днес няма дете без смартфон. Така че всеки може да си изтегли приложението и да работи както в час, така и у дома.

– И последен въпрос – защо решихте да станете в учител?
– Станах учител напълно случайно. От приятели научих за програмата „Заедно в час“ и си подадох документите почти на шега. Не вярвах, че ще ме приемат. Приеха ме и 10 години по-късно продължавам да съм учител. Благодарение на работата с децата развих любов към тази професия. Имам много предложения за реализация на други позиции, но на всички отказвам. Засега искам да съм учител и да работя с деца.

Your Image Description

Свързани статии:

12,7 млн. лева за кампуси Лисабонският университет с курс по български език Равен достъп до образование Допълнителни обучения за над 9000 ученици

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Позиция

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Еделина Кънева, прима на операта и оперетата и директор на Държавния музикален и балетен център: Когато ученикът е готов, той среща своя Учител

Следваща статия

Печелившата формула на Механото в Разград

Следваща статия
Печелившата формула на Механото в Разград

Печелившата формула на Механото в Разград

В конкуренция  със столичните училища

В конкуренция със столичните училища

Предизвикай себе си  със златните момичета

Предизвикай себе си със златните момичета

Последни публикации

  • Всяка извървяна стъпка дава резултат
  • България в образи и думи
  • Нередовният сън вреди на сърцето
  • Министър Красимир Вълчев: Качеството е най-важният капитал на висшите училища
  • Performance improvement and validation of a high temperature test fixture by virtual prototyping
  • Optimizing the mass of an orientation module for delta robots
  • НАТФИЗ отваря филиал в Бургас
  • Robust analysis of a quadrocopter
  • How to select projects and allocate funds to obtain the total maximum profit for facing many different investment projects in the production strategy management plan of discrete production enterprise
  • Application of computer modelling and simulation systems and intelligent decision support technologies in control systems
  • Budget-oriented control system for intelligent building automation modules with feedback
  • Artificial intelligence and biometric technologies in defense: algorithms and challenges
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2025, година XLXII
  • Research on artificial neural networks as a regulator for an aviation DC generator
  • Вълшебство и интерпретация
  • За лидерството в образованието – с факти и аргументи
  • Две начала. Словашкият сюрреализъм и неговият европейски контекст
  • По стъпките на Ботев
  • Бакалавърските програми трябва да бъдат по-широко специализирани
  • STEM център и нов физкултурен салон за учениците в с. Скравена
  • Етнорелигиозната политическа субкултура в България – история на възникването ѝ, основни характеристики и предизвикателствата пред нея (1878 – 1934)
  • Постистината като езиков и културен феномен

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"