Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2025 Брой 5, 06-12.02.2025

Столичната 7. ДГ „Детелина“ стимулира желанието на децата за среща с различни литературни произведения

Стела Маринова от Стела Маринова
10-02-2025
в Брой 5, 06-12.02.2025
A A
7. ДГ „Детелина“
Снимка – 7. ДГ „Детелина“. В столичната детска градина отрано насочват децата да изследват света около тях и да обичат изкуството и книгите.

В 7. ДГ „Детелина“ в София се обучават деца в 13 градински и една яслена група. От 20 години учебно-възпитателната работа в градината се осъществява по образователно предписание „Неогея“ и програмната система „Ръка за ръка“. Съавтори в тях са проф. Ирина Колева, предишната директорка Ксения Семизорова, учители от детската градина – Гинка Златанова, Надежда Ралчева, Лидия Стефанова, Адриана Деспотова. Научен ръководител на авторската програма  е проф. Ирина Колева.

Определянето на детската градина като авторска става благодарение на възможностите, дадени в Закона за предучилищното и училищното образование и Наредба № 5 за предучилищното образование.

Как темата за семейст­вото може да бъде разгледана през приз­мата на художествената литература за мравката и по какъв начин може да бъде стимулирано желанието на децата за „среща“ с различни литературни произведения? Отговорите на тези въпроси дава директорката на столичната 7. ДГ „Детелина“ Гинка Златанова.

„Работим по авторска програма, одобрена от МОН. Тя е във връзка с екологосъобразната социализация на децата от 3- до 7-годишна възраст в условията на детската градина. Целите пред екипа са свързани със създаване на условия за формиране на умения за възприе­мане, осмисляне, интерпретиране и съпреживяване на достъпни литературни и музикални произведения“, обяснява тя пред „Аз-буки“. И допълва, че практиката изисква и използването на различни автодидактични игри в съответствие с равнищата на педагогическата ситуация.

Крайната цел е знанията, които децата придобиват по време на педагогическите ситуации, да се прилагат в практиката.

Всяка педагогическа ситуация е базирана на рефлексивния подход и е изградена на 4 отделни равнища.

Целта на първото равнище е да се разбере какво знае детето по дадена тема. В случая децата могат да се изведат на двора и да се провокира техният интерес към темата, да разглеждат със своя учител пътечката на мравката, като проследяват къде ще ги отведе. По този начин разбират къде живее, научават и какво прави насекомото.

„Така създаваме интерес към живота на мравката. На първото равнище сме стимулирали идеята, че имаме мравки на двора и трябва да разберем какво става с тях, как те могат да оживеят в художествен образ“, продължава Златанова.

Втората стъпка е да се даде информация на детето за отделни елементи по избраната тема. За целта използват баснята „Щурец и мравка“ с известния въпрос: „Бабо Мравке, где така?“. По този начин образът на мравката оживява емоционално пред детето и активизира неговия интерес. Могат да разгледат снимка, танграми, лабиринти, да обсъдят какъв е животът на мравката.

За следващата стъпка се включват различни автодидактични игри, чрез които децата разбират кои са характерните белези, които определят мравката, научават за начина ѝ на живот.

„Децата научават, че животът на мравката следва определени правила, че обитава мравуняк заедно с други мравки. И така разбират, че живеят в семейство“, разяснява директорката.

В четвърто равнище  децата трябва да приложат на практика новите си знания. Ако видят мравка, могат да я свържат с произведението, което са учили. Могат да ѝ поставят трохички или да проследят с лупа пътечката ѝ, да открият дома ѝ – мравуняка, да изиграят „танца на мравката“.

По време на първата научно-практическа конференция „Добротата и обичта водят развитието на детето към бъдещето“ екипът на 7. ДГ „Детелина“ представя друга педагогическа практика. Темата е „Пътешествие в света на детската литература – играя, изразявам се, споделям и творя“. Децата разглеждат зимни приказки, с които вече са запознати, и трябва да определят главния герой, частите на произведението – начало, изложение, край, какви поуки могат да си направят.

„Познавайки литературните произведения „Дядовата ръкавичка“, „Ледената къщичка“, „Болен здрав носи“, „Житената питка“, може да използваме театър или музика, за да ги изиграем или драматизираме“, посочва директорката. И допълва, че при откритата педагогическа практика представят „Снежна приказка“, използвайки балет и оркестър.

Това показва, че детето е надградило знанията и уменията си до момента, в който може да участва в музикално-сценично представление, изиграно пред родители или други деца от градината.

Организацията на педагогическата среда, в която се развиват децата,  също е специфична във връзка с работата по авторската програма.

„Изградили сме педагогическа среда, чрез която да стимулираме желанието и срещата на детето с различни литературни произведения и чрез която да развиваме неговите способности“, обяснява Златанова.

Във всяка група има ателиета с определено име, девиз, символ и знаме. Едно от тях е „Моята библиотека“. Съдържанието в ателието е съобразено с възрастовите особености на децата и е организирано по определен начин. Неговият девиз е „Книгата – врата към вълшебните светове“, символът е книга, а знамето – приказен замък.

„Самата библиотека не идва наготово, а съвместно с децата, обяснявайки какво е книжката и къде може да бъде тя, постепенно започваме да създаваме и да запълваме библиотеката. Тя ще бъде надградена от първа до четвърта група“, разяснява моята събеседничка. Така, когато завършат, децата имат набор от книжки, с които са работили през годините в градината.

В 7. ДГ „Детелина“ има и цент­рално ателие „Приказна библиотека“, което е за всички деца. Там са разположени отделни кътове – библиотека, параван за театър, различни декори за театралната работилница, интерактивна дъска. Педагозите разполагат и с мултимедия, чрез която могат да презентират или да провокират любознателност чрез откъси от филм, презентация, музика, етюд и др. Пространството е организирано с уютни кътчета за четене, творчество, изразяване и цели да подпомогне ранното развитие на езиковите и когнитивните умения на децата.

„В централната библиотека децата могат да се изразяват свободно, да упражняват  театрални техники – казва директорката. – От друга страна, срещите с книгата стимулират и ранния интерес към четенето. По този начин създаваме позитивна нагласа към литературата изобщо.“

Във всяка група има и ателие за правата на детето. Това е друга тема, по която в столичната 7. ДГ „Детелина“ се работи активно.

Библиотеката не е единственото мястото, в което се развиват творческите способности на децата. Един от учителите се занимава и с картинния театър „Камишибай“ и организира театрални участия с децата.

От 15 години в детската градина провеждат и инициативата „Прочети ми пак“. Следобед родители четат произведения с децата в групата в уютна обстановка.

„Родителите са най-важните ни партньори. Те участват в инициа­тивите, които замисляме заедно с Обществения съвет“, посочва директорката. И допълва, че с тях провеждат и различни тренинги.

През изминалата година са организирани и поредица от срещи с български автори. В градината идват Цвета Белчева, Иван Раденков, Слави Стоев, Десислава Йорданова, Радостина Николова, Мая Бочева и Ксения Семизорова, а срещите им с децата провокират интереса им към книгата. Гости и деца заедно участват в измислянето на различни истории.

В края на учебната година е организирана и голяма среща с всички автори. Тогава децата се обличат в костюми на любимите си герои, а учителите влизат в ролята на актьори.

Отново с цел стимулиране интереса и създаване на условия за връзка с литературните произведения в градината е поканена и мобилната библиотека на Столичната библиотека. Освен че се срещат и разговорят със служителите, децата получават и талони за безплатни карти. Участват и в платформата „Книговище“.

Децата от ДГ „Детелина“ се включват и в инициативата „Маратон на добротата“, организиран от Виктория Петрова. Заедно с учителите се запознават с добрините в гората от книгата „Мечо и добрината обикалят гората“.

А историята предразполага децата като Мечо всеки ден да направят добро дело. Това е една от добродетелите, на които учителите възпитават децата. В тази връзка, пред детската градина е направен и пътеводител на добродетелите. По този начин, на път към градината децата и родителите могат да го прочетат и съответната добродетел да бъде провокирана.

Детската градина има и спечелен проект по НП „Хубаво е в детската градина“. По него ще развиват темата „Етикет на детско поведение“. За целта са направили детски ресторант. „Идеята е децата да се учат на етикет, на различни форми на поведение и организацията на храненето да се приема като специален момент, като използват нож, вилица, лъжица“ казва Златанова.

 

Гинка Златанова, директор на 7. ДГ „Детелина“:

„Начинът ни на работата е традиция във времето и се предава от екип на екип. Екологосъобразното възпитание на 3 – 7-годишното дете е възпитание не само за живот в хармония с природата, но и в хармония със социалната среда и следването на чисти отношения. Това изисква добро взаимодействие между дете, учител и родител, което допринася за успешна последователна работа.

За нас е важно дейностите ни да бъдат съобразени с възрастта на децата и да провокираме техния интерес, който да бъде надграден от колегите в училище.

Водена съм от мисълта „Нека в процеса на порастването не ограничаваме мечтите и желанията на децата, а да стимулираме вяра в успеха и да разширяваме техния кръгозор в този необятен свят“.

Your Image Description

Свързани статии:

Над 5000 занимания и събития в лятната ваканционна програма Тийнейджъри четат приказки в бургаски детски градини Млади таланти от Разград с дебют на сцена Целта ни е да превърнем варненските детски градини в места, където децата се чувстват щастливи и където същев­ременно се реализира пълният им набор от права, споделя за в. "Аз-буки" заместник-кметът на Варна по образование и култура Павел ПоповВарна открива първата у нас детска градина по подхода „Реджо Емилия“

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: детска градинадецаРепортерчетене

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Млади таланти от Разград с дебют на сцена

Следваща статия

Всекидневна работа за положителна промяна

Следваща статия
Всекидневна работа за положителна промяна

Всекидневна работа за положителна промяна

Рекорден брой сигнали за онлайн насилие над деца през 2024 г.

Рекорден брой сигнали за онлайн насилие над деца през 2024 г.

Влияние на мутационните изменения на гласа върху музикалната дейност на подрастващите

Последни публикации

  • По стъпките на Ботев
  • Бакалавърските програми трябва да бъдат по-широко специализирани
  • STEM център и нов физкултурен салон за учениците в с. Скравена
  • Етнорелигиозната политическа субкултура в България – история на възникването ѝ, основни характеристики и предизвикателствата пред нея (1878 – 1934)
  • Постистината като езиков и културен феномен
  • Educational Gains of Digital Transformation in Academic Libraries: The Case of Istanbul University’s DijitalKütüpİST Project
  • Предизвикателства и предимства при внедряване на STEM/SТЕАМ проекти в училищното образование в България
  • Икономически университети организират единен приемен изпит по математика на 15 юни
  • Нелинейность новой реальности в РКИ
  • Прилагането на методи, базирани на дигитални инструменти, в чуждоезиковото обучение
  • Language Matters: Stability and/or Change of Personality Traits in Bilingual Sample
  • Нова употреба на глагола споделям
  • The Language Issue in Ukraine: Legal and Educational Challenges in the Budjak Region
  • Трупа ли се осигурителен стаж по време на неплатен отпуск
  • Вестник „Аз-буки“ – брой 21/2025 г.
  • Снимка на броя: Дядо вади ряпа
  • Държавата плаща за обучението на 1988 студенти с договори с работодател
  • Тервел Замфиров, световен шампион по сноуборд за младежи, студенти и мъже: Ден, в който не науча нещо ново, е безсмислен за мен
  • Министър Красимир Вълчев: Просперират страните, заложили на висшето образование
  • Мерки за пренастройване на образователната система
  • Връчиха първите Национални награди за приобщаващо образование
  • МОН ограничава максимално задължаването за закупуване на допълнителни учебни помагала от учебната 2025/2026 г.

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"