Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2022 Брой 37, 2022

Изследователско пътуване из Средновековието

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
14-09-2022
в Брой 37, 2022
A A

Доц. д-р Явор Милтенов работи в Института за български език „Проф. Любомир Андрейчин“. Занимава се с изследването на българския език, литература и култура през Средновековието. Център на неговите проучвания е най-ранният период на славянската и българската писмена традиция (IX – X в.). Постиженията му са свързани с откриването на нови данни за историята на определени текстове, създадени през този период, на сбирки от текстове, на глаголически ръкописи. Завършил е българска филология в Софийския университет. През 2002 г. защитава дисертация. Работил е и в Централната библиотека на БАН, където се е занимавал с каталогизирането на микрофилми от средновековни ръкописи. Тази година доц. Милтенов е удостоен с награда „Питагор“ за утвърден учен в областта на социалните и хуманитарните науки.

Особен интерес за доц. Милтенов представлява проучването на колекцията „Златоструй“

Зина СОКОЛОВА

Интересът на доц. Явор Милтенов към старобългаристиката възниква още в семейството – майка му също се занимава със Средновековието. Книгите и копията от ръкописите у дома го привличат като магнит, а до истински ръкописи се докосва години по-късно. Магистърската му работа в университета е върху един апокриф. А след като приключва с магистратурата си, решава окончателно, че ще се занимава със старобългаристика.
„Детските ми увлечения бяха свързани с археологията, заради която отидох да уча в Класическата гимназия – казва доц. Явор Милтенов. – След това в университета за мен бяха интересни по-скоро различни аспекти на литературознанието и езикознанието, които бяха по-далеч от старобългаристиката.“
След дипломирането си в Софийския университет служи в казармата 6 месеца. После в Катедрата по кирилометодиевистика на СУ обявяват конкурс за докторант, на който той се явява и е приет. Темата на дисертацията е за едно доста голямо съчинение, което се нарича „Диалози“. Предполага се, че негов автор е Кесарий Назиански – брат на известния гръцки богослов и философ Григорий Богослов. Това не е така, уточнява ученият, но важното е, че това обемно съчинение е преведено през Х век. В него има доста интересни научни данни за астрология, география, митични и реални народи, физиология на човешкото тяло, медицина.
„Всички текстове, преведени на старобългарски, стават част от българската културна съкровищница. Защото България през Х век възприема една дълговечна философска, богословска и научна традиция, каквато е византийската – подчертава доц. Милтенов. – „Диалозите“ на Кесарий допринасят за вливането ни в културата на византийския свят. Преводите на тези съчинения разширяват много кръгозора на българите. Те се запознават с автори, живели много преди тях, и със знания, трупани с векове. За един езически народ, макар и бил в контакт с Византия по един или друг начин, това е невероятен скок по отношение на култура, литература, език, в мисленето на просветения елит, на грамотните. Този скок няма аналог в нашата история. Може би това е причината толкова
много да ме занимава времето след Покръстването и най-вече царуването на Симеон
и на Петър.“
По-късно доц. Милтенов проучва „Златоструй“ – колекция, съставена по времето на цар Симеон от произведения на Йоан Златоуст – най-именития византийски богослов и проповедник. Ученият установява, че тя е подготвена да служи – и наистина по-нататък във времето е използвана по този начин – като свод от текстове, до който различни книжов-
ници, независимо един от друг, са имали достъп, за да създадат свои собствени колекции. Златоструят – едно от най-значимите явления в средновековната славянска писменост и култура, се оказва много важен и за разбирането ни за усвояването и адаптирането на византийската богословска и философска мисъл в България. Изследванията му доказват, че той е резултат на целенасочена културна политика, създала изобилна традиция от сборници.
„С тази колекция съм се занимавал, защото тя е показателна за начина, по който византийското наследство и култура са били усвоени – казва доц. Милтенов. – Просветените българи почват да четат за историята на света, докосват се до задълбочени поз-
нания по астрономия, по география – всичко това прилича по някакъв начин на влизането на България в Европейския съюз. И преди много хора са учели английски език, но сега това правят всички. И преди са превеждани европейски автори, но след това изведнъж почваш да имаш достъп до абсолютно всичко, и ставаш част от това цяло. Да не говорим за появата на интернет. Докосването до литературата през Средновековието е едно подобно пътуване за читателя. Чрез знанието той се пренася назад и напред във времето, до далечни и близки страни. Намира обяснение за мирозданието и за причините за съществуването на всяко нещо. Развитието на човешкия живот и на цивилизациите си приличат. Моментът, когато една култура или един човек достигнат зрялост, е много интересен, защото прескача от детството във възрастта, когато започват да разбират нещата в по-голяма дълбочина.
И това се е случило именно през Х век. Хората от това време, които са чели книги и са имали библиотеки, са били пълноправни членове на европейския културен елит. Първите преводачи са учили в Константинопол – докоснали са се до най-ценните постижения на християнската цивилизация.“
Другото любопитно е, че тази писмена култура, наричана понякога и Преславска цивилизация, е до голяма степен изчезнала, подчертава ученият. Много от текстовете, които са били преведени тогава, не са достигнали до нас в български преписи. Появяват се в доста по-късни сръбски и руски ръкописи. По този начин българската култура обогатява и други култури. Старобългарският език, на който са тези преписи, е бил достатъчно разбираем за всички славянски народи. Постепенно отделните славянски народи започват да приспособяват старобългарските произведения към своята фонетика. Но до късно време, до края XVII век те са служели на хората.
Значително място, особено в последните години, в проучванията на изследователя заемат
въпроси около глаголическата писменост и най-старите славянски ръкописи.
Явор Милтенов допринася за извеждането на преден план на слабо проучени или пренебрегвани в науката аспекти на писмената култура, като употребата на Кирило-Методиевата азбука в Източна България, съвместното съществуване на глаголица и кирилица, възможностите за класификация на ръкописите от Х – ХI в., технологията на преписване и четене, сведенията за образованието на книжовниците, механизмите на редактиране и подновяване.
„Напоследък изследвам взаимоотношенията между глаголица и кирилица – казва доц. Милтенов. – Най-ранните ръкописи, стигнали до нас, са от края на Х и от ХI век. Тоест от целия Златен век, който разглеждаме като връх на българската култура и книжнина, не е оцелял почти нито един ръкопис. Единственият начин да се запознаем със старобългарските достижения в литературата и да документираме езика им, е да четем техни по-късни преписи. Проучванията ми върху двете азбуки показват, че има ранни преводи на глаголица, достигнали до нас кирилски преписи, както и че има глаголически ръкописи, чиито преписвачи са владеели и кирилицата. Има и кирилски ръкописи, в които се откриват един или повече редове на глаголица, или отделни букви се използват тук и там. Двете азбуки живеят заедно. Причината е, че глаголицата дълго време е служела на българите – вероятно до края на XIl век. В някои средища са предпочитали да пишат на глаголица, в други са преписвали текстове от глаголица на кирилица. Книжовниците и читателите обаче са познавали и двете.“
В последната си монография от 2021 г. доц. Милтенов открива нови непреводни старобългарски поучения и изтъква доказателства, че техен автор е Климент Охридски или негови последователи. С това допринася за попълването на средновековната българска литература от IX – X в. с неизвестни досега оригинални произведения (каквито са открити до момента изключително малко).
Важно значение за развитието на медиевистиката и палеославистиката имат студиите на Милтенов върху историята на различни по тип ранни колекции с текстове. Такива са например сборникът с жития, наричан староизводен чети-миней, съставен през IX – X в., сборникът със старозаветни пророчески книги с тълкувания от същото време, най-ранният кодекс, съдържащ сбирка със славянски апокрифи. Чрез съпоставителен подход и езиково-текстологическо изследване авторът запълва празнини в познанието не само относно тези колекции и първоначалните преводи на текстовете в тях, а и въобще относно попълването на репертоара на старобългарската книжнина и неговия развой през среднобългарския период.
В почти всички свои научни изследвания ученият включва акцент върху езиковите характеристики на проучваните текстове, особено върху тяхната лексика.

Your Image Description

Свързани статии:

Учени създават синтетичен ембрион Default ThumbnailНаше откритие чисти радиосигнали Създават бърз тест за хранителни инфекции Биопечатат човешка кожа за козметични цели

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Наука

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Поне 50% от децата под 3 години – на ясли до 2030-а

Следваща статия

МУ – София посреща топ изследователи

Следваща статия
В ход е дигиталното обучение

МУ – София посреща топ изследователи

В ход е дигиталното обучение

И в Смолян откриха академичната година

Бъдещите лекари във Варна положиха клетва

Бъдещите лекари във Варна положиха клетва

Последни публикации

  • Подкрепа за развитие на дуалното обучение
  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив
  • Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности
  • От състезанието към куиза
  • Изследовател от топ 2% учени в света влиза в екипа на българския INSAIT
  • The Hexaxial System in Physiology Training. Didactic Model
  • Implementing a Wellness Programme to Overweight Students and Working People through Training in the Methodology
  • The Impact of Age on Adult‘s Participation in Physical Activities during Leisure Time
  • Колко струва закупуването на осигурителен стаж
  • Вестник „Аз-буки“ – брой 19/2025 г.
  • Снимка на броя: Бъдещи журналисти
  • Дигитализират модули от външните оценявания и матурите
  • Важни са научните доказателства, а не научните награди

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"