Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2022 Брой 9, 2022

Н.Пр. Санджай Рана, извънреден и пълномощен посланик на Република Индия в България, пред вестник „Аз-буки“: Отношенията с България стават все по-близки и интензивни

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
02-03-2022
в Брой 9, 2022
A A
Г-н Санджай Рана е посланик на Република Индия в България от март 2021 г.
Дипломат от кариерата и член
на Индийската външна служба от 1996 г.
Бил е ръководител на Политическия отдел
на ООН и на Отдела за проекти за развитие в чужбина в Министерството на външните работи. Посланик в Азербайджан от 2015 до 2018 г. Преди това е работил в индийските мисии в Дамаск, Рияд, Копенхаген и Мале.

Интервюто взе
Ани Саргавакян

Ваше Превъзходителство, Вие сте посланик на Индия у нас от по-малко от година. Какви са първите Ви впечатления от България, от българите?
– За мен е голяма чест да представлявам Индия в България. Нашите страни отдавна поддържат близки и приятелски отношения и между нашите народи съществува особена духовна връзка. Отношенията ни се укрепват от общите ценности на откритост, демокрация и зачитане върховенството на закона. Въз основа на тези споделени ценности Индия и България работят заедно за засилване на партньорството и сътрудничеството си във всички области от взаимен интерес.
Богатството на българската история, традиции и култура са очевидни за всички. Българите са топли и любознателни хора. Те са доста добре запознати с индийската култура и нейните аспекти, като йога и Аюрведа.
Наслаждавам се на моето лично откритие на природната красота на България, на величието на нейните планини, красиви реки и езера, както и на много минерални извори. Вече бях на върховете Мусала и Вихрен и посетих Седемте рилски езера със семейството си. Усещането да си сред природата, тук е уникално.
С тази великолепна природа, добродушни хора, богата и плодородна земя, можете да намерите добри условия за добър живот както в големи градове като София, така и в малки градове и села.

– Дипломатическите отношения между нашите страни датират от 1954 г. Какви са отношенията през последните години?
– През последните седем десетилетия Индия и България изградиха близки, приятелски и многостранни отношения. Нашите икономики имат няколко области на синергия. Основните фокусни области на двустранното ни сътрудничество са укрепване на политическия диалог, засилване на търговията и инвестициите и по-голям обмен в образованието, науката и технологиите, туризма и селското стопанство. Политическият диалог между нашите страни се поддържа чрез редовен обмен на посещения на високо равнище.
Почитаемият президент на Индия г-н Рам Нат Ковинд, придружен от делегация на високо равнище, направи държавно посещение в София през септември 2018 г. по покана на почитаемия президент г-н Румен Радев. По време на визитата му бяха подписани пет меморандума за сътрудничество в областта на двустранните инвестиции в различни сектори на икономиката, науката и технологиите, гражданската ядрена енергетика, туризма, както и за създаване на катедра за преподаване на хинди език в СУ „Св. Климент Охридски“. Това бе последвано от посещение на министъра на външните работи на Индия г-жа Сушма Сварадж в България през февруари 2019 г. и посещение в Индия на българска делегация, водена от заместник министър-председател по икономическата и демографската политика за участие в бизнес форума „Индия – Европа 29“, който се проведе в Ню Делхи през ноември 2019 г.
Тъй като ситуацията с пандемията се подобрява, ние се стремим да възобновим посещенията на политически и бизнес делегации. Виждаме България като наш специален приятел в Европейския съюз. Нашите страни също имат много добро сътрудничество в ООН и в други многостранни форуми.

– Какво да очакваме конкретно в сферата на икономиката и туризма?
– Много индийски компании се интересуват от разширяване на бизнес отношенията, търговията и инвестициите с България. След спада през 2020 г., дължащ се на COVID, нашата двустранна търговия през 2021 г. се възстанови и регистрира ръст от над 50%. Индийските компании имат нарастващо присъствие в България. Няколко индийски ИТ и фармацевтични компании са установили присъствието си тук.
„Намдхари сийдс“, която отглежда плодове, зеленчуци и семена за износ, работи близо до Пловдив от няколко години и миналата година изнесе значителен обем семена от кориандър за Индия.
България може да бъде врата към ЕС за индийските фирми. Българските компании, създали бизнес в Индия, се справят много добре.
Повече представители на българския бизнес биха могли да се възползват от устойчивия и силен всестранен растеж на индийската икономика през последните няколко години.
Също така има значителен потенциал за ръст на двупосочния туризъм между нашите страни. Индия предлага за българските туристи голямо разнообразие – планини и плажове, древни храмове и богата култура. България също се превърна в привлекателна дестинация за индийската филмова индустрия за заснемане на филми. Все по-голям интерес индийските туристи проявяват към България, особено към крайбрежните градове Варна и Бургас. „ГъливЕр“ планира да започне
директни полети между София и Ню Делхи през лятото на тази година и това ще бъде сериозен тласък за двустранния ни туризъм.

– Над 300 индийски младежи учат в българските университети, предимно медицина. В катедрата „Класически Изток“ на СУ „Св. Климент Охридски“ е включена специалността „Индология“. Българският език и литература се преподават в Университета в Делхи. Какъв е интересът към изучаването на български език в Индия?
– По наши изчисления в България учат около
250 – 300 индийци и повечето от тях са записани в медицински курсове в университетите в София, Плевен, Пловдив, Варна и Стара Загора. Има висока степен на удовлетвореност от нивото на образование. Каним и български студенти да учат в Индия. В Университета в Делхи има български гост-преподаватели, които обучават на български език индийски студенти. По същия начин, индийски преподавател от Индийския съвет за културни връзки е в СУ „Св. Климент Охридски“ за преподаване на хинди в допълнение към много компетентните преподаватели в българския факултет.
Редовно общувам с български студенти от специалност „Индология“ и те са редовни участници в нашите културни събития. Техният дълбок интерес към индийската култура и живот ме учудва и наистина се радвам на нашия ангажимент. Имаме и програма да поканим млади български специалисти в Индия за краткосрочни курсове за обучение по нашата програма за техническо сътрудничество.
Освен студентите тук живеят около 300 индийци. Повечето от тях са специалисти, работещи за български фирми, или самостоятелни предприемачи в малкия бизнес. Забелязваме нарастващ интерес сред българските компании да наемат индийски професионалисти, особено в техническите области.

– Г-н Посланик, бихте ли представили по-подробно двустранната Програма за сътрудничество в областта на науката, образованието и културата.
– Благодаря Ви, че споменахте тази важна двустранна програма, която има за цел да установи, насърчава и укрепва взаимноизгодното сътрудничество между индийските и българските институции в областта на научните изследвания, образованието и културните дейности. Тя предвижда обменни посещения на университетски преподаватели и учени и участие на учени и изследователи в научни и академични събития в едната и в другата страна.
По тази програма Индия и България са идентифицирали 15 проекта в различни области на науката за съвместно сътрудничество и консултации. Повечето от тези проекти вероятно ще бъдат завършени през 2022 г.
Въз основа на опита от тези проекти се надяваме да имаме още много сътрудничества и дори съвместни проекти през следващите години.

– Какви са текущите дейности и планове за следващия период?
– Тази година Индия празнува 75-ата годишнина от независимостта си от колониалното управление, провъзгласена на 15 август 1947 г. Този важен етап се отбелязва като „Амрит Махотсав“, или „Големият фестивал на независимостта“ за честване на 75 години на прогресивна Индия.
В партньорство с групите за приятелство Индия – България, като Индологическа фондация „Изток – Запад“, Клуб на приятелите на Индия, фондация „Девам“ и Индийската асоциация, нашето посолство организира поредица от културни събития от август 2021 г., посветени на 75-ата годишнина от независимостта на Индия. Планирани са още много събития през тази, както и през следващата година. Разбирам, че и други местни институции, като „Пловдив Тех Парк“ и Професионалния частен европейски колеж по иновативни технологии в Пловдив, също планират инициативи в това отношение.
Месеците февруари, март и април се считат за пролетни месеци в Индия и през този период се организират много фестивали, включително фестивалът на цвета „Холи“ и индийската Нова година. Щастлив съм да видя ентусиазирано участие и благоприятна реакция от нашите български приятели на тези събития и дейности.

Your Image Description

Свързани статии:

Трябва да знаем какво правят децата ни в Мрежата Зам.-министър Карина АгелиеваKарина Ангелиева, заместник-министър на образованието и науката: В науката и иновациите също трябва да има политика на приобщаване Акад. Николай Витанов, зам.-ректор на Софийския университет по научноизследователска и научна проектна дейност: Бъдещето е на интердисциплинарните изследвания Default ThumbnailВъзприемане и оценка на текст – реално интервю и интервю с изкуствен интелект

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Интервю

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Макети на паметници в изложба

Следваща статия

Затлъстяването е сериозна пандемия

Следваща статия
Затлъстяването е сериозна пандемия

Затлъстяването е сериозна пандемия

Съхранената памет е съхранено достойнство

Съхранената памет е съхранено достойнство

Бъдещи икономисти на практика в „Български пощи“

Бъдещи икономисти на практика в „Български пощи“

Последни публикации

  • Съветът на ректорите обсъди предизвикателствата пред висшето образование
  • РУО – София-област, отличи заслужили педагози и ученици
  • МОН развива диалога с бизнеса
  • Видинските клубове „Млади възрожденци“ проведоха дванадесета регионална среща
  • Опичай си акъла и ще си опечеш работата
  • Заплатата не е всичко: видове доплащания за труда ни
  • Вестник „Аз-буки“ – брой 22/2025 г.
  • Средна такса от 1050 лв. за висше училище
  • Награди за талантите на Кюстендил
  • Изгражда се нов корпус към 201. ОУ в район „Панчарево“
  • Снимка на броя: „Ориент Експрес“ на жп гара Варна
  • Светлин Наков, предприемач в сферата на образованието и технологиите: Учителят вече не е говореща енциклопедия
  • Идеите на младите променят света
  • Висши училища с единен изпит по математика
  • „Европа в моето училище“
  • Успешни проекти на форума „Наука за бизнес“
  • Промени за приема в държавни висши училища
  • Дъжд от книги
  • МОН публикува верните отговори от националното външно оценяване по математика за IV клас
  • Кръговата икономика и образованието във фокуса на нов сборник на „Аз-буки“
  • МОН публикува верните отговори от Националното външно оценяване по български език и литература за IV клас
  • Над 46 000 студенти ще получат подкрепа за професионалната си реализация

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"