Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2021 Брой 40, 2021

В училищата зад граница се ходи по желание

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
06-10-2021
в Брой 40, 2021
A A

Украсата в класните стаи спомага за създаването на българска атмосфера в училищеАнтоанета НАЙДЕНОВА

Новата учебна година започва с близо 700 деца за Българско школо в Лондон. Всъщност зад него стоят две неделни училища – „Васил Левски“ в Баркинг, Източен Лондон, с около 470 деца, „Розова долина“ в Тотнъм – Северен Лондон, със 180 ученици и неговият филиал в град Харлоу, който отваря врати тази година за 40 малчугани.
Защо Българско школо, а не неделно училище? Защото основателката им Милена Везенкова е родом от Войнягово – село до Карлово, където Васил Левски е бил две години учител. На мястото до църквата, където е било училището, му казват школото и до днес. „Когато реших да направя училище през 2008 г., нямах никакви съмнения, че трябва да се казва „Васил Левски“. А го нарекохме Българско школо, защото и ние започнахме в една малка стаичка, точно както и Апостола навремето. Оттам дойде идеята“, обяснява директорката.
Започват с 20 дечица като образователен център за децата от Източен Лондон, за да се превърнат в най-голямото училище не само в Лондон, а и в цяла Великобритания. В английската столица има 9 български неделни училища, като най-старото е „Иван Станчов“. Общо в Обединеното кралство са 35, подпомагани от МОН по ПМС №90.
„Очаквахме, че може да се получи отлив на ученици заради Брекзит и пандемията, но за наша радост, не се получи така. Вероятно защото някои хора предвиждат възможността да се върнат в България, и предпочитат децата им да бъдат подготвени, да имат завършени класове, но започнаха още повече да ги записват в училище“, обяснява Милена Везенкова.
Колективът е малък, но много квалифициран. В Българско школо „Васил Левски“ в Баркинг има две постоянни учителки, които са от началото на създаването на училището и се справят чудесно. За да успяват с обучението на 470 деца, водят часове през цялата седмица – от понеделник до неделя. През седмицата имат по няколко вечерни класа на ден, а в събота и неделя преподават сутрин от 9.00 до 20.00 часа вечерта в две класни стаи едновременно.
От тази учебна година училището предлага и онлайн обучение за децата от II до V клас, които живеят по-далече и нямат физическата възможност да посещават школото на място.
„В другото ни училище в Тотнъм, Северен Лондон, общността е по-различна – има много семейства от турски произход, както и деца от смесени бракове, които не говорят български език – разказва моята събеседничка. – Там имаме паралелки с деца, които го изучават като чужд – тази година това са два първи класа и един втори. Третият първи клас е за деца, които говорят български. Затова там обучението тече по съвсем различен начин – и като програма, и като методика. Например там преподавателите говорят и на английски с децата, докато в Баркинг се говори задължително само на български не само в час, а и в междучасията.“
В „Розова долина“ децата са по-малко, но изискват повече персонал. В школото основните преподаватели също са двама. Заради различията по възраст, ниво на владеене на езика и умения на учениците има и двама помощник-учители и момиче, което се занимава с организационната дейност.
„Хубавото е, че родителите имат желание децата им да ходят на българско училище. Въобще школата зад граница не са задължителни – в тях се ходи по желание на семействата. Но като го няма задължителния елемент, се променя картината във всяко едно начинание“, категорична е Милена Везенкова.
Двете училища в Източен и в Северен Лондон имат ученици от I до XII клас, като най-много са до V клас. След това някои деца отпадат, тъй като в по-горните курсове е по-трудно да се задържи вниманието им. „Затова се опитваме да не разчитаме само на сухото преподаване, а непрекъснато да научават нещо ново. Прилагаме различни подходи, учениците правят различни проекти – обяснява моята събеседничка. – Например, когато се учи за Възраждането, се правят макети на стари къщи или на български съкровища, изработват се кукерски кукли, книжки, практични неща. Винаги ги стимулираме да правят собствено проучване и да представят пред съучениците си това, което са открили. Превръщат се в учители за един ден. Правим и театрални спектакли за всички големи празници и за завършването на учебната година, в които участват децата. Организираме им различни партита, за да се забавляват и да имат интересен училищен живот. Така комуникират неформално помежду си, създават приятелства и искат да идват при нас и заради приятелите си.“
След поредица от неуспешни опити за наемане на училища или културни центрове, сега всички училища са разположени в целогодишно наети сгради, които са винаги на разположение. Така отпада нуждата учителите да си носят всеки път компютрите и всички материали, които им трябват за преподаването. Обезпечени са с всичко необходимо, тъй като получават финансиране от МОН. Таксите, които събират от родителите, са сред най-ниските във Великобритания, но помагат за осигуряването на качествено преподаване.
„Самостоятелните сгради ни дават възможност да украсим стаите. За някого това може да звучи маловажно, но всъщност е от голямо значение да има атмосфера в едно българско училище. Да бъде украсено с карти, със знамена, с рисунки и всичко необходимо на един учител да преподава – твърди Милена Везенкова. – Училището ни в Баркинг се е превърнало в своеобразен културен център за българите, живеещи в Източен Лондон. Разполагаме с голям салон за танци и мероприятия. Каним гости от България – пътуващи театри, преподаватели по танци, артисти и изпълнители. Дори когато има български избори, те се провеждат при нас. Тази година това ще се случи за трети път. и ще се наложи децата да учат онлайн.“
Двете училищата са членове на Асоциацията на българските училища в чужбина и поддържат добро партньорство с другите училища. Заедно работят и участват в различни събития, непрекъснато обменят опит.
В Българското школо има и извънкласни занимания, които са в различни направления от народното творчество – танци, пеене, занаятчийство. За празниците децата винаги майсторят различни картички, мартенички, сурвачки и т.н. За малчуганите от начален курс има състав от по-големите ученици, който пресъздава различните празници с всички обичаи и традиции.
Новата учебна година започва присъствено, но през миналата голяма част от обучението се провежда дистанционно. „Колегите ми натрупаха опит и затова вече предлагаме и онлайн обучение – не защото трябва, а защото е по-удобно за някои от нашите ученици. Имаме деца и извън Лондон. Например две момичета от Кеймбридж на поне 100 км от нас, които идват от II клас, но вече посещават колеж и няма да могат да пътуват. Затова тази година ще са онлайн, за да успеят да завършат и българското училище. В подобни случаи даваме възможност на учениците, които желаят, да посещават два класа – например XI и XII клас. За да може, когато им предстои да отидат в университет и да живеят на друго място, да успеят да завършат българското си образование преди това“, завършва Милена Везенкова.

Your Image Description

Свързани статии:

Default ThumbnailМлади европейци изследват българското Личните контакти създават мостове Най-малко 20 деца са нужни за българско училище в чужбина Българска реч в Лисабонския университет

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Ние по света

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

На есен с песен

Следваща статия

Vivat academia, Vivant professores

Следваща статия
Vivat academia, Vivant professores

Vivat academia, Vivant professores

Общински фонд в помощ на млади учени

Общински фонд в помощ на млади учени

Проф. д-р Мариана Мурджева, ректор на Медицинския университет  в Пловдив: За медицинските университети ще трябва и оценка от матура по БЕЛ

Проф. д-р Мариана Мурджева, ректор на Медицинския университет в Пловдив: За медицинските университети ще трябва и оценка от матура по БЕЛ

Последни публикации

  • Връчиха първите Национални награди за приобщаващо образование
  • МОН ограничава максимално задължаването за закупуване на допълнителни учебни помагала от учебната 2025/2026 г.
  • Поскъпват процедурите, извършвани от Националната агенция за оценяване и акредитация 
  • Три нови позиции в Списъка със специалностите от професии с очакван недостиг на пазара на труда
  • Да учиш сред природата
  • Третокласници написаха книга за доброто
  • Motion and control of surface-shaping mechatronic neural network
  • Integrating STEMM principles in laparoscopic surgery training
  • Synthesis, training and analyzing the performance of an artificial neural network (ANN) for controlling the longitudinal motion of an unmanned aerial vehicle
  • Surface-shaping mechatronic neural network
  • Multi-criteria optimization of the structure of an automated assembly system
  • On modelling robotic manufacturing systems
  • Designing robotic cells in the environment ROBOGUIDE
  • Design of an automatic machine for simultaneous parallel processing of prismatic parts
  • 225 години духовност и традиции
  • 561 български младежи ще пътуват безплатно из Европа
  • Classification of 3D print technologies
  • Importance of sheet metal processing technologies in the process of development of feeding systems
  • Optimizing assembly cost estimation using 3C: focus on welding and mechanical fasteners
  • Enhancing cost efficiency in manufacturing through 3C: an excel-based solution
  • Министър Красимир Вълчев: Да научим децата да бъдат дигитални създатели
  • 10 удивителни срещи в Трявна

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"