Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2022 Брой 14, 2022

STEM кабинетите – голямото предизвикателство

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
06-04-2022
в Брой 14, 2022
A A

STEM кабинетите са последният писък на модата в образователната система у нас. Благодарение на Националната програма „Изграждане на училищна STEM среда“ на Министерството на образованието и науката все повече училища разкриват кабинети по природни науки. Каква е основната цел на тези кабинети? Как трябва да се използват те най-ефективно? Какви се предимствата на новите учебни програми, по които учат учениците в гимназиален етап?
На тези и други въпроси отговарят Никола Каравасилев – ръководител на олимпийския отбор по астрономия и астрофизика и учител в Частно средно училище Izzi Science for Kids, и Наско Стаменов – учител по химия в Националната природо-математическа гимназия „Академик Любомир Чакалов“, а също и в Izzi Science for Kids.

STEM кабинетите имат за цел да възродят интереса към природните науки

Зина СОКОЛОВА

Двамата учители вече две години преподават по новите програми в профилиращи паралелки. Единодушни са, че програмите, като цяло, са много добри.
„В момента вече съм на последния, 4-ти модул и имам поглед върху целия учебен материал за XI и XII клас – казва Наско Стаменов. – В програмата по химия има няколко положителни неща.
Четирите модула са смислено подредени, а последният е за аналитична химия. Така можем да ангажираме учениците от XII клас през втория срок, което практически не се случваше преди. Тогава цялата година се учеше органична химия и часовете за нея свършваха по някое време преди края на срока. Учениците приемаха това като знак да спрат да идват на училище и да се готвят сами за приемните изпити. Докато сега те са ангажирани с друг раздел, в който има лабораторни часове, и мотивацията им да влизат в клас, е по-голяма.“
По физика модулите са 5, като през първия срок в XI клас се учи механика в раздела „Движение и енергия“. Вторият срок се изучават електричество и магнетизъм и оптика, модул „Поле и енергия“. Според Никола Каравасилев материалът по физика, особено за XI клас, е твърде много за една учебна година. Трудно може да се очаква един учител да предаде цялата механика – при това доста подробно, плюс останалия материал, и то за 5 часа седмично. Трябва да се намери начин това да се балансира, защото материалът е необходим и трудно може нещо да се махне.
„В училището, където работя, водя профил физика за XI и XII клас – казва Каравасилев. – Много от единайсетокласниците се подготвят и за състезания и се предполага, че не разчитат само на заниманията в редовните часове. На практика, нещата, които се изучават по програма, са ги усвоили още в IX и X клас. Затова си позволяваме да вървим по-бързо, но не навсякъде това възможно. А и не всички ученици могат да бъдат състезатели. Някои деца се насочват към физиката в X клас, което също е нормално. На мен много ми харесва, че в програмата е предвиден специален раздел за експериментална физика. Доскоро голям проблем бе, че в училищата не се правеха експерименти.
И заниманията минаваха на хартия. Престъпно е да се преподава наука по този начин. Това ощетява учениците. Затова се радвам, че в този модул са предвидени доста експерименти за онагледяване
на материала.
Учениците се учат да работят с данни, да ги представят графично, да извличат информация, което ще им е много полезно, като отидат да следват в университет. В XII клас много ми харесва разделът за съвременна физика. Многократно съм отбелязвал, че в учебниците, по които съм учил, последните два века ги няма. А на един млад човек, запален по физиката, ще са му интересни най-новите неща. Физиката, и особено астрономията предлагат невероятно поле за нови открития буквално всяка година. Често казвам на дванайсетокласниците: сега започваме да учим астрономия. До края на годината със сигурност ще учите за нещо, което още не е открито.“
Що се отнася до химията, най-тежък е третият модул – органичната химия, казва Наско Стаменов, който участва в авторските колективи на учебниците и по четирите модула. В третия модул за първи път се разглеждат повече механизми – нещо, което преди го е нямало. А в много други държави органичната химия не се учи през класовете съединения, а през видовете механизми. И това води до по-добро разбиране. В неорганичната химия им повече математика, повече графики – нещо, което се е пренебрегвало преди.
„И физиката, и химията са просто математика на собствен език – подчертава Стаменов. –
В аналитичната химия най-ценното като нов материал е, че най-накрая ученици имат часове за инструментални методи на анализ. Те са истинската аналитична химия в момента. Смесването на вещества в епруветки е много остарял метод. Днес се работи така – взима се проба, слага се в апарат и се получава резултат. За да стане ясно успешно ли е синтезирано едно ново лекарство, проба от него се слага в апарата и се изследва.“
Има оплаквания, че часовете не достигат, казва учителят по химия. Според него това е най-вече заради лош дизайн на програмата на ниво училище. В НПМГ няма проблем в това отношение – часовете, които са за профилиращите предмети, са повече. А какви предмети или допълнителни часове ще се сложат, е от изключителна важност за това колко добре ще вървят модулите. Ако се слагат по 2 часа на профилиращ предмет и тези предмети са много, всичко ще куца. По-добре е да има по-малко профилиращи предмети, но с повече часове.
„И в четирите модула има застъпени часове за експерименти, което е много добре – продължава Стаменов. – Това кара и учители, които не са искали да правят експерименти, да ги правят и учениците да ги видят. Има много оплаквания за невъзможност да се правят експерименти, но те са неоснователни. В четвъртия модул всички експерименти могат да се направят дори с неща, купени в бакалията или аптеката. Там започваме с екстракция – необходими са ни железария, аптека, спринцовка и лампов газ. Може да екстрахираме йода от йодната тинктура. Искаме да покажем принципа на дадено нещо, учениците да го видят.
И модулите позволяват това. Нещо повече – учениците могат да го правят дори вкъщи по време на онлайн обучението. Миналата година в XI клас се наложи да правим точно това – упражнение за химична кинетика в домашна обстановка. И резултатите, които получиха, и графиките, които направиха, не бяха много по- различни от упражнение в училищната лаборатория.“
Колкото до STEM кабинетите и двамата учители са категорични, че един такъв кабинет трябва да се изгражда целенасочено, а не за него да се купува каквото хрумне на някого. Тези кабинети не трябва да приличат на университетски лаборатории за аналитични изследвания, тъй като това би струвало скъпо. Ако се вземат само необходимите неща за гимназиалния етап, кабинетът може да се направи с изключително скромен бюджет. За химията например са нужни устойчиви маси, малко стъклария, малко химикали – и толкова. Това е напълно постижимо. Но ако се вземат най-модерни мебели или пък апарати, които не са нужни, парите ще са похарчени, а работещ STEM кабинет няма да има.
„Когато се прави такъв кабинет, трябва да сме наясно за какво ще се ползва – уточнява Наско Стаменов. – Програмите са известни отпреди да има учебници. Там са описани експериментите. Така че може да се направи списък с необходимите неща за един STEM кабинет с ясното знание за какво ще се ползват. Този подход позволява с малко да се направи много. Ако се работи на едро, ще получим нещо много лъскаво, което изглежда добре на снимки, но е напълно безполезно за часове по природни науки. На нас ни трябват неща, които да обединят науката с технологиите и математиката. Но за математиката стигат лист и молив. От оборудване се нуждаят химията, физиката и биологията. Един такъв кабинет не трябва да е сложен, а максимално функционален.
Идеята е да привличаме младите хора, които могат да свързват познание, което имат, с непознат проблем и да намерят решение.
Ние само трябва да им дадем необходимото, за да могат да намерят това решение.“
„Като се каже STEM център, се предполага провеждането на часове по повече от една дисциплина – казва Никола Каравасилев. – Тук е заложен интердисциплинарният подход – винаги съм защитавал идеята, че изучаването на отделните предмети откъслечно ограничава мисленето на учениците и те трудно правят междупредметни връзки. STEM кабинетите изглеждат лъскаво, но съдържанието е почти нула. Много училища се концентрираха върху модулни мебели, красиво боядисани стени, интерактивни дъски, таблети. Не е лошо, но не знам каква работа ще вършат тези неща. Много усилия бяха хвърлени в тази насока, а фокусът не трябва да е там. Имам по-особено мнение по отношение на това какво точно гоним.
Не гоним непременно бройка ученици. Честно казано, бих се чудил какво ще правим 60 души, завършващи астрофизика или аналитична химия годишно. Няма толкова работни места. По-скоро търсим хората, които имат нужда да бъдат мотивирани навреме. Губим много талантливи ученици, които не попадат в подходяща среда и любопитството им умира в VII – VIII клас. По това време се сблъскват с реалността, почват да се чудят какво ще работят, насочват се към програмиране. И така се лишаваме от химици, физици, биолози. Не гоним бройка, а хора с мотивация. Природните науки, изучавани в университет, ще бъдат винаги, малко или много, екзотични. Те няма да бъдат масово търсени специалности, важното е там да попаднат най-мотивираните.“
И двамата учители са категорични, че обучението по природни науки е изключително полезно.
И не само за да изгражда бъдещи учени, а най-вече заради начина на мислене и общата култура, която дава на учениците. Но за да се постигне този ефект, много важна е ролята на самите учители. Новите програми и STEM кабинетите изискват учителите да са готови като мотивация да се справят с това предизвикателство.

Your Image Description

Свързани статии:

Разговорът за Стратегията продължава Първи стъпки в науката Детските градини в Смолян на делегиран бюджет Борбата с пандемията е общо дело

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Денят

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Най-важният урок

Следваща статия

Образованието подготвя за бъдещи кризи

Следваща статия
1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

Образованието подготвя за бъдещи кризи

Водороден автомобил  се зарежда за 3 минути

Водороден автомобил се зарежда за 3 минути

Защо „мекането“ е толкова заразно?

Кой е оптимàлният избор

Последни публикации

  • Красотата на детството
  • Министър Вълчев гостува на Нов български университет
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2025, година XXXIII
  • Подкрепа за развитие на дуалното обучение
  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив
  • Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности
  • От състезанието към куиза
  • Изследовател от топ 2% учени в света влиза в екипа на българския INSAIT
  • The Hexaxial System in Physiology Training. Didactic Model
  • Implementing a Wellness Programme to Overweight Students and Working People through Training in the Methodology
  • The Impact of Age on Adult‘s Participation in Physical Activities during Leisure Time
  • Колко струва закупуването на осигурителен стаж
  • Вестник „Аз-буки“ – брой 19/2025 г.

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"