Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023 Брой 15, 2023

Как банкоматът ни дава пари

И бездънен ли е портфейлът на мама и татко – отговорите на тези въпроси получиха децата от ДГ „Ран Босилек“ и ДГ „Мики Маус“ в Габрово

Катерина Ковачева от Катерина Ковачева
12-04-2023
в Брой 15, 2023
A A

Финансова грамотност за деца. Звучи изключително сложна материя, но всъщност от много малки децата са наясно, че за благата се плаща. Само че още не знаят откъде идват парите и защо е важно да ги управляваме разумно. Наталия Тодоровa – финансов експерт с над 13 години опит, приема темата за финансовата грамотност за деца като своя лична кауза. Тя често гостува в различни класове от начален и гимназиален етап, а понякога и в детски градини. Как представя на 3-годишните финансовата грамотност, колко важно е тя да се преподава в училище, какви ресурси могат да помогнат в процеса на обучението и как децата възприемат темата, от кои класове започват да се вълнуват от парите и управлението им, разказва самата Наталия пред вестник „Аз-буки“.

Децата от четвърта група в ДГ „Мики Маус“ в Габрово показаха знания за парите и се запознаха
с дейностите на банковите институции, докато играят и се забавляват

Редица финансови навици се изграждат още в първите 7 години. Като например темата за отложеното задоволяване на желания и разграничаването между потребности и желания. Точно тези въпроси обсъждат със своите учители децата от втора група на ДГ „Ран Босилек“ в Габрово. А малчуганите в четвърта група в ДГ „Мики Маус“ в града показват знания за парите, работят в екип, запознават се с дейностите и функциите на банковите институции. И всичко това, докато играят и се забавляват под мотото на инициативата – „Планирай парите си, планирай бъдещето си“, част от Световната седмица на парите. Тя е годишна глобална кампания по инициатива на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие, координирана у нас от „Джуниър Ачийвмънт България“.

Финансовата грамотност не е изолирана дисциплина. Тя е пряко свързана с важни функции – четивната и математическата грамотност на учениците, с разбирането за икономическите процеси и гражданските отношения, с правната ни грамотност.

„Това не е тема само за професионалисти и не е обвързана с това колко притежаваме. Осъзнаваме или не, всекидневието на всяко семейство и дългосрочните ни цели са обвързани с това колко добре управляваме средствата си. Финансовата грамотност днес е основно житейско умение, необходимо за успеха във всяка сфера на професионалния път и личното развитие“, споделя финансовият експерт. Тя разкрива, че често я питат защо децата от малки трябва да се ангажират с тази тема, не е ли по-добре да бъде оставена за университета.

„Истината е, че искаме или не, децата от ранна възраст наблюдават поведението и отношението на своите родители към личните финанси. Попиват модели, които после преповтарят като възрастни. Така че е важно да предадем правилните уроци и умения, ако искаме да отгледаме успешни, предприемчиви, активни млади хора, които разчитат на себе си и са подготвени да се включат по най-добрия начин в икономическия живот“, допълва Тодорова.

Още от предучилищна възраст децата често участват в процеса на управление разходите в семейството – било като наблюдатели или с активна роля. Най-вече чрез потреблението – пазаруваме заедно, обсъждаме покупки и разходи, планираме активности. Обикновено с началото на училищния живот идват и първите джобни – т.е. първият личен бюджет, върху който детето има самостоятелен контрол.

„Ето защо в тази възраст то трябва да е подготвено най-малкото да разпознава и да смята с пари, да преобразува стотинки и левчета и пр. А с управлението на джобните могат да влязат и много съществени и нагледни уроци по отношение на разпределението на средствата, спестяването, отложеното задоволяване на желания, поставянето на финансови цели, осъзнаването на стойността и цената“, допълва тя.

Защо според финансовия експерт е хубаво да се говори с 3 – 4-годишните за пари и как да ги използваме? „Тази възраст е подходяща за установяване на навици. Тогава децата осъзнават, че продуктите се купуват с пари, разглеждат професиите. Това е подходяща основа за обсъждане на базови теми, свързани със семейния бюджет. Например как така банкоматът ни дава пари, бездънен ли е портфейлът на мама и татко, за какво плащат те всеки месец и как планират разходите си, защо не можем да си купим всичко сега и веднага и защо е хубаво да спестяваме“, отбелязва Наталия.

А къде може да помогнем на децата да научат основите на пазарния свят? Финансовият експерт споделя, че магазинът е истинска класна стая по тези въпроси – започвайки от планирането на разходите, през избора ни на потребители, до плащането и отчетността. Реалното пазаруване, както и играта на магазин в тази възраст са средство за опознаване на парите. Но и за въвеждане на дискусията за поведението ни като потребители – за какво харчим, струва ли си, можем ли да отложим покупка и как ни помага това, какви избори трябва да правим за нашите ресурси.

Когато става въпрос за малки деца, най-добрият начин за въвеждане на нови знания и умения е през играта и личното участие. „На българския книжен пазар има чудесни издания за ученици, насочени към темата за парите, икономиката и личните финанси. Препоръчвам родителите да ги ползват като допълнение към свободните дискусии по темата в семейството, като референция и помощник в подкрепа на личното участие на децата в тези процеси в реалния живот. Чувала съм коментари от родители и учители как не могат с енциклопедии да увлекат децата, защото те гледат на тези теми като чужди и непонятни. Ами така е – и химията без експерименти ще е непонятна, и физичните закони без наблюдение остават чужди“, коментира още финансовият експерт.

Финансовата грамотност не е скучна тема, освен ако ние самите не я направим такава. „Използвайте реалните ситуации от всекидневието, за да провокирате разговор. Включвайте детето в управлението на семейните финанси, обяснявайте му какви решения взимате. И паралелно с това се възползвайте от наличните ресурси и книги, за да затвърдите и обясните“, съветва Тодорова. Тя споделя, че ѝ прави впечатление колко любопитни и отворени за нови знания са децата, колко интуитивно влизат в темата.

„Не говорим със сложни термини, не учим дефиниции, а обсъждаме неща от реалния живот, в които те всеки ден участват или наблюдават. Между другото, през разсъжденията и изказваните мнения на децата веднага се вижда и какво се случва в семейството. Доколко тези теми се обсъждат, какво е поведението на родителите, каква е тяхната финансова подготвеност и дисциплина, какъв пример дават. Отговорността ни е сериозна, мили родители. Защото често учениците нямат друг източник на информация, знание и разбиране по темата извън семейството“, допълва Тодорова.

А в класната стая или в детската градина тя често говори за професиите на родителите, но с фокус не върху дейността, а върху работата като източник на средства за семейния бюджет. „Говорим за начина, по който разпределяме средствата си, обсъждаме как и за какво спестяваме.

В някои от тези посещения разказвам за историята на парите – за да придобият по-ясна представа децата какъв е икономическият им смисъл, какво означава стойност и как тя се променя. При по-големите обсъждаме темата за предприемачеството, личната инициатива. Чрез игра научаваме как работят финансовите институции и финансовите пазари“, обяснява Тодорова.

При едно от посещенията ѝ в софийско училище наскоро обсъжда с учениците еврото и влизането на страната ни в Еврозоната. Оказва се, че седмокласниците имат същите въпроси, които задават и техните родители относно доходи, цени, инфлация – темите, които се въртят в семейството и които чуват от новините.

„След тази среща една от учителките сподели с мен колко ѝ е било полезно, защото тя също е научила много. Нали разбирате какво означава това – нужно е да подготвим учителите, нужно е да помогнем на родителите.

И най-вече да не губим още едно поколение, а да впрегнем усилия да повишим финансовата грамотност на подрастващите днес“, допълва тя.
За да създаде интерес у децата, Наталия Тодорова инициира конкурс за детска рисунка „Моята паричка“, като провокация към децата и семействата да погледнат на темата за парите по креативен и забавен начин.

Задачата е малчуганите да измислят и претворят в рисунка собствен проект на банкнота. Това означава, че те не просто ще нарисуват картина, но ще трябва да помислят какво представляват парите, как изглеждат и защо, какви елементи включват. Или да развихрят въображението си по отношение на парите на бъдещето, като обмислят какви нови функции и стойност биха имали те.

В Конкурса могат да участват деца до 12 години, като проектите се изпращат до 30 април изцяло онлайн през сайта www.parichka.bg. Петима участници ще бъдат отличени от публиката и от жури и ще получат атрактивни парични и предметни награди.

Your Image Description

Свързани статии:

Етюди на родопски диалект В хармония с околния свят Студенти за безопасност на пътя STEM не е просто модерна среда

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Компас

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Проф. д.х.н. Юрий Кълвачев, управител на Фонд „Научни изследвания“: Подаването на проекти вече ще е само електронно

Следваща статия

Учим днес, за да сме успешни утре

Следваща статия
Учим днес, за да сме успешни утре

Учим днес, за да сме успешни утре

140 години текстилно образование на Балканите

140 години текстилно образование на Балканите

Първата езикова гимназия минава  на една смяна

Първата езикова гимназия минава на една смяна

Последни публикации

  • Интегрален тест в VII клас след промяна в учебните програми
  • Time Perspective in Counseling Parents of Children with Developmental Disorders
  • Образователно включване на студенти с бежански статут в българското висше образование – възможности и перспективи
  • Предприемачество и иновации в публичния сектор: правна рамка и перспективи за публичните предприятия в България
  • Paradigms for Soft Skills Enhancement in Military Healthcare
  • Forming Entrepreneurial Culture through Education
  • Algorithm for Optimizing the Process оf Selecting a Topic for a Scientific Publication with the Assistance of ChatGPT
  • Софийският университет е сред първите 50% от най-добрите в света в QS University Rankings 2026
  • Принос към изучаването на българската лексикална прозодия (Морфологични и прозодични аспекти при акцентуването на съществителни имена в българския език, София: УИ „Св. Климент Охридски“, 2024)
  • Сред трагизма и триумфа на Дойран („Ехо от Дойранските окопи. Спомени на участници 1916 − 1918“, съст. Владислав Карагеоргиев, 2024)
  • Многоезичието и междукултурната комуникация като теми в продължаващата квалификация на учителите по български език и литература
  • Какво трябва да знаем за отпуска при две и повече деца
  • Национално състезание по пътна безопасност във Враца
  • Тържество на таланта
  • Бебешката зала в Габрово – възродената сцена за детски усмивки
  • Първо българско училище в Остин отпразнува края на учебната година
  • ДГ „Еделвайс“ докосва сърцата
  • Децата учат най-добре чрез преживявания
  • Чудесата нямат край
  • Удължават общественото обсъждане на промените в Закона за предучилищното и училищното образование
  • Доц. д-р арх. Гичка Кутова-Каменова, ректор на УАСГ: Нужно е още по-тясно сътрудничество между бизнеса и висшето образование
  • Сп. „Математика и информатика“, книжка 2/2025, година LXVIII

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"