Финансова грамотност за деца. Звучи изключително сложна материя, но всъщност от много малки децата са наясно, че за благата се плаща. Само че още не знаят откъде идват парите и защо е важно да ги управляваме разумно. Наталия Тодоровa – финансов експерт с над 13 години опит, приема темата за финансовата грамотност за деца като своя лична кауза. Тя често гостува в различни класове от начален и гимназиален етап, а понякога и в детски градини. Как представя на 3-годишните финансовата грамотност, колко важно е тя да се преподава в училище, какви ресурси могат да помогнат в процеса на обучението и как децата възприемат темата, от кои класове започват да се вълнуват от парите и управлението им, разказва самата Наталия пред вестник „Аз-буки“.
Редица финансови навици се изграждат още в първите 7 години. Като например темата за отложеното задоволяване на желания и разграничаването между потребности и желания. Точно тези въпроси обсъждат със своите учители децата от втора група на ДГ „Ран Босилек“ в Габрово. А малчуганите в четвърта група в ДГ „Мики Маус“ в града показват знания за парите, работят в екип, запознават се с дейностите и функциите на банковите институции. И всичко това, докато играят и се забавляват под мотото на инициативата – „Планирай парите си, планирай бъдещето си“, част от Световната седмица на парите. Тя е годишна глобална кампания по инициатива на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие, координирана у нас от „Джуниър Ачийвмънт България“.
Финансовата грамотност не е изолирана дисциплина. Тя е пряко свързана с важни функции – четивната и математическата грамотност на учениците, с разбирането за икономическите процеси и гражданските отношения, с правната ни грамотност.
„Това не е тема само за професионалисти и не е обвързана с това колко притежаваме. Осъзнаваме или не, всекидневието на всяко семейство и дългосрочните ни цели са обвързани с това колко добре управляваме средствата си. Финансовата грамотност днес е основно житейско умение, необходимо за успеха във всяка сфера на професионалния път и личното развитие“, споделя финансовият експерт. Тя разкрива, че често я питат защо децата от малки трябва да се ангажират с тази тема, не е ли по-добре да бъде оставена за университета.
„Истината е, че искаме или не, децата от ранна възраст наблюдават поведението и отношението на своите родители към личните финанси. Попиват модели, които после преповтарят като възрастни. Така че е важно да предадем правилните уроци и умения, ако искаме да отгледаме успешни, предприемчиви, активни млади хора, които разчитат на себе си и са подготвени да се включат по най-добрия начин в икономическия живот“, допълва Тодорова.
Още от предучилищна възраст децата често участват в процеса на управление разходите в семейството – било като наблюдатели или с активна роля. Най-вече чрез потреблението – пазаруваме заедно, обсъждаме покупки и разходи, планираме активности. Обикновено с началото на училищния живот идват и първите джобни – т.е. първият личен бюджет, върху който детето има самостоятелен контрол.
„Ето защо в тази възраст то трябва да е подготвено най-малкото да разпознава и да смята с пари, да преобразува стотинки и левчета и пр. А с управлението на джобните могат да влязат и много съществени и нагледни уроци по отношение на разпределението на средствата, спестяването, отложеното задоволяване на желания, поставянето на финансови цели, осъзнаването на стойността и цената“, допълва тя.
Защо според финансовия експерт е хубаво да се говори с 3 – 4-годишните за пари и как да ги използваме? „Тази възраст е подходяща за установяване на навици. Тогава децата осъзнават, че продуктите се купуват с пари, разглеждат професиите. Това е подходяща основа за обсъждане на базови теми, свързани със семейния бюджет. Например как така банкоматът ни дава пари, бездънен ли е портфейлът на мама и татко, за какво плащат те всеки месец и как планират разходите си, защо не можем да си купим всичко сега и веднага и защо е хубаво да спестяваме“, отбелязва Наталия.
А къде може да помогнем на децата да научат основите на пазарния свят? Финансовият експерт споделя, че магазинът е истинска класна стая по тези въпроси – започвайки от планирането на разходите, през избора ни на потребители, до плащането и отчетността. Реалното пазаруване, както и играта на магазин в тази възраст са средство за опознаване на парите. Но и за въвеждане на дискусията за поведението ни като потребители – за какво харчим, струва ли си, можем ли да отложим покупка и как ни помага това, какви избори трябва да правим за нашите ресурси.
Когато става въпрос за малки деца, най-добрият начин за въвеждане на нови знания и умения е през играта и личното участие. „На българския книжен пазар има чудесни издания за ученици, насочени към темата за парите, икономиката и личните финанси. Препоръчвам родителите да ги ползват като допълнение към свободните дискусии по темата в семейството, като референция и помощник в подкрепа на личното участие на децата в тези процеси в реалния живот. Чувала съм коментари от родители и учители как не могат с енциклопедии да увлекат децата, защото те гледат на тези теми като чужди и непонятни. Ами така е – и химията без експерименти ще е непонятна, и физичните закони без наблюдение остават чужди“, коментира още финансовият експерт.
Финансовата грамотност не е скучна тема, освен ако ние самите не я направим такава. „Използвайте реалните ситуации от всекидневието, за да провокирате разговор. Включвайте детето в управлението на семейните финанси, обяснявайте му какви решения взимате. И паралелно с това се възползвайте от наличните ресурси и книги, за да затвърдите и обясните“, съветва Тодорова. Тя споделя, че ѝ прави впечатление колко любопитни и отворени за нови знания са децата, колко интуитивно влизат в темата.
„Не говорим със сложни термини, не учим дефиниции, а обсъждаме неща от реалния живот, в които те всеки ден участват или наблюдават. Между другото, през разсъжденията и изказваните мнения на децата веднага се вижда и какво се случва в семейството. Доколко тези теми се обсъждат, какво е поведението на родителите, каква е тяхната финансова подготвеност и дисциплина, какъв пример дават. Отговорността ни е сериозна, мили родители. Защото често учениците нямат друг източник на информация, знание и разбиране по темата извън семейството“, допълва Тодорова.
А в класната стая или в детската градина тя често говори за професиите на родителите, но с фокус не върху дейността, а върху работата като източник на средства за семейния бюджет. „Говорим за начина, по който разпределяме средствата си, обсъждаме как и за какво спестяваме.
В някои от тези посещения разказвам за историята на парите – за да придобият по-ясна представа децата какъв е икономическият им смисъл, какво означава стойност и как тя се променя. При по-големите обсъждаме темата за предприемачеството, личната инициатива. Чрез игра научаваме как работят финансовите институции и финансовите пазари“, обяснява Тодорова.
При едно от посещенията ѝ в софийско училище наскоро обсъжда с учениците еврото и влизането на страната ни в Еврозоната. Оказва се, че седмокласниците имат същите въпроси, които задават и техните родители относно доходи, цени, инфлация – темите, които се въртят в семейството и които чуват от новините.
„След тази среща една от учителките сподели с мен колко ѝ е било полезно, защото тя също е научила много. Нали разбирате какво означава това – нужно е да подготвим учителите, нужно е да помогнем на родителите.
И най-вече да не губим още едно поколение, а да впрегнем усилия да повишим финансовата грамотност на подрастващите днес“, допълва тя.
За да създаде интерес у децата, Наталия Тодорова инициира конкурс за детска рисунка „Моята паричка“, като провокация към децата и семействата да погледнат на темата за парите по креативен и забавен начин.
Задачата е малчуганите да измислят и претворят в рисунка собствен проект на банкнота. Това означава, че те не просто ще нарисуват картина, но ще трябва да помислят какво представляват парите, как изглеждат и защо, какви елементи включват. Или да развихрят въображението си по отношение на парите на бъдещето, като обмислят какви нови функции и стойност биха имали те.
В Конкурса могат да участват деца до 12 години, като проектите се изпращат до 30 април изцяло онлайн през сайта www.parichka.bg. Петима участници ще бъдат отличени от публиката и от жури и ще получат атрактивни парични и предметни награди.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg