Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2023 Брой 24, 2023

В час по музика с макет на цигулка

Александър Митев дирижира хора на столичното 32. СУ с изучаване на чужди езици, в който пеят над 100 деца

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
14-06-2023
в Брой 24, 2023
A A

За втора поредна година конкурсът „Добрите практики на фокус“ събира, описва и популяризира добри примери от работата на учителите в България. Организатори са фондацията „Заедно в час“ и образователният сайт prepodavame.bg.
Вестник „Аз-буки“ продължава да представя добри идеи на учители от страната, тъй като вярваме, че споделянето им в педагогическата общност променя образователната ни система.
Днес разказваме за Александър Митев – преподавател по музика от 32. СУ с изучаване на чужди езици „Св. Климент Охридски“ в София. Иновативната практика, която предлага, се казва „Направи макет на музикален инструмент и научи повече за него“. С нея младият учител спечели наградата на публиката.

Любопитството на децата и многобройните им въпроси вдъхновяват младия учител
да въвежда иновации в часовете си

В конкурса „Добрите практики на фокус“ реших да участвам, защото много се интересувам от иновации в образованието“, разказва учителят по музика в столичното 32. СУИЧЕ „Св. Климент Охридски“ Александър Митев. На мнение е, че образователната система се нуждае от нова и по-модерна визия. Нововъведения в училищата се случват, но нещата стават по-бавно, отколкото му се иска. За него значението на Конкурса се корени в това, че със своята иновация ще успее да подпомогне и разнообрази не само собствената си работа, но и тази на своите колеги по музика от цялата страна. „Добрите идеи трябва да се споделят“, казва той.

В часовете си Митев постоянно използва иновации. Кабинетът по музика в училището е оборудван според изискванията на новото време. Освен това интерактивните игри и уроци са верен спътник на обучението по музика в 32. СУИЧЕ. „Много държа урокът ми да бъде интерактивен, защото по този начин е много по-интересен за децата.

А когато нещо е интересно, се учи по-задълбочено“, споделя той.
Иновативната му педагогическа практика „Направи макет на музикален инструмент и научи повече за него“ е подходяща за прилагане в прогимназиален етап на обучение – V и VI клас. С разработката си печели не само наградата на публиката в конкурса „Добрите практики на фокус“, но и любовта на своите ученици и уважението на родителите им. Идеята се заражда спонтанно в час по музика, а причината – любопитството на децата и многобройните им въпроси: от какво е направена цигулката, какъв звук издава гъдулката, колко е голям роялът и как изглежда контрафаготът.

В часовете си Митев се стреми да съчетава теорията с практиката.
Категоричен е, че и двете са еднакво важни и са неразривно свързани. Точно заради това решава да възложи на децата сами да изработят музикален инструмент от подръчни материали. Така те ще могат както да се запознаят подробно с устройството му, така и да разберат какъв звук издава той. „Всеки ученик има възможността да проучи даден музикален инструмент и след това със собствените си ръце да го изработи. Тогава сам ще разбере лесна или сложна е тази задача“, обяснява младият учител. По време на работата няма как да не се запознае с размера, вида и функциите на избрания инструмент. А запознае ли се той, после ще разкаже и представи готовия си продукт пред своите съученици. Хубавото е, че децата имат пълна свобода при използването на материали за изработката на инструментите. Могат да приложат всичко, с което разполагат у дома, като хартия, картон, лепило или естествени материали – листа, камъни, пръчки, дори миди. За направата има само един задължителен елемент – въображение.

На въпроса защо колегите му по музика да опитат тази практика в час, Митев изброява аргументирано многобройните ѝ предимства. Изграждане на умения за самостоятелна работа и търсене на информация от различни източници. Запознаване с устройството и тембъра на музикалните инструменти. Придобиване на увереност при представяне на готовия продукт пред публика. Основните стъпки при реализирането на иновативната педагогическа практика на Александър Митев са пет – въвеждане, консултиране, изработване, представяне и обсъждане. Първо, децата трябва да се запознаят какво им предстои да направят. След това да бъдат консултирани при избора на инструмент и от какви материали се нуждаят за изработката му. Идва ред и на същинската част – изработката. Следва най-приятното – представянето на готовия продукт пред класа. И накрая – обсъждането. Тогава въпроси могат да задават всички ученици.
„Изработвайки собственоръчно макет на музикален инструмент, учениците се запознават детайлно
с историята и еволюцията му.

Освен това тази практика предоставя възможност на децата за свободно себеизразяване и проява на въображение. Тя събужда интереса към различните групи музикални инструменти и използването им в практиката. И най-важното, дава им възможност да се докоснат до дял в музикознанието, който не е включен в програмата по музика – инструментостроенето“, отговаря събеседникът ми на въп-
рос защо колегите му трябва да опитат тази идея в своята работа.
Споделя още, че на церемонията по връчването на наградите се е запознал с учители по преподаване на чужд език. „Попитаха ме дали могат да приспособят моята педагогическа практика за разнообразяването на часовете по английски език“, отбелязва с гордост той.

Александър Митев е на 30 години и е бивш възпитаник на 32. СУИЧЕ. Той има три образования и респективно три професии: оперен певец, хоров диригент и музикален педагог. Всички те са насочени изцяло към музиката и преподаването. Завършва Националното музикално училище „Любомир Пипков“ и Нов български университет със специалност „Музикално-сценични изкуства“. След това е приет в Националната музикална академия „Проф. Панчо Владигеров“ със специалностите „Хорово дирижиране“ и „Музикална педагогика“. Носител е на престижната награда „Кристална лира“ на Съюза на българските музикалните и танцови дейци. Отличен и с наградата на Българската национална телевизия – „Достоен българин“ в категория „Култура“.

„Много съм горд от наградата, която получих от конкурса „Добрите практики на фокус“.
Това е първото ми отличие като учител, иначе имам много други международни и национални призове“, разказва моят събеседник. Работи в 32. СУИЧЕ от 2018 г. като диригент на хора и заместващ учител. От 2020 г. е редови учител там, като преподава музика на учениците от V до X клас. Разказва, че работата в прогимназиален и гимназиален курс е доста различна. Теоретичният материал, включващ история на музиката в гимназиален етап на обучение, е много голям и един час седмично е прекалено малко време, за да бъде преподаден в своята всеобхватност.

„Стремя се в този един час седмично да развия въображението на учениците си и да ги науча как да разбират музиката през различните епохи. Използвам музиката като машина на времето, с която да ги ориентирам за събитията през годините. Това се случва в VIII и IX клас. След това в X клас учебният материал е насочен към историята на радиото, телевизията, медиите“, разказва моят събеседник.
В педагогическата си практика досега Александър Митев има и интердисциплинарен урок по музика и човек и природа. Темата е „Човешкият глас“. Урокът е безкрайно интересен за децата и ги запознава с различните видове човешки гласове и някои малки хитринки как да поддържаме гласа си.
„Стремя се постоянно да се развивам в сферата на учителската професия. Непрекъснато ходя на семинари и обучения. Гледам да не изоставам“, разказва моят събеседник. Александър много обича работата си. Често прекарва цял ден в училището.

Признава, че правейки нещо, което обичаш, времето неусетно лети.
„Обичам работата си, обичам и децата“, споделя той. През 2018 г. младият учител създава с ръководството на училището ученически хор, в който пеят над 100 деца. Той е един от най-големите училищни хорове в страната.

В него се обучават деца и юноши от различни възрасти, обединени от любовта към музиката и пеенето в екип. През годините са печелили много отличия. Съвсем наскоро печелят първа награда в XI национален конкурс „Път към славата“. Хорът открива и Деня на европейските автори в училището тази година пред писателя Георги Бърдаров и еврокомисаря Мария Габриел и други официални гости.
Хорът издава самостоятелен албум Our Songs през 2022 г. 13 от възпитаниците на младия педагог са носители на награди от международния конкурс Dessine-moi un orgue – Exposition-concours в Монреал, Канада, за макети на орган, рисунки и картини на музикална тематика.
Александър Митев е член на Международната организация за музикално образование I.S.M.E. от 2020, а от 2019 г. – на Българския хоров съюз. Журира в Международния конкурс Christmas Confession и международния конкурс Sofia Grand Prix.

И още нещо отбелязва младият учител – изключително благодарен е за позитивната среда, в която работи. Споделя, че още от първия си ден в училището е получил подкрепа от страна на колегите си и директора д-р Нели Костова. Около половината от колегите му са под 35-годишна възраст, което безспорно е предпоставка за въвеждането на много иновативни практики в учебния процес. „Имам щастието да работя това, което обичам. Училището е място, където, ако човек желае, може да постигне много неща. Учителят трябва да бъде преди всичко възпитател. Мен професията ме научи на самоконтрол и организация“, завършва Александър.

Your Image Description

Свързани статии:

Наши учени разработват управляем лазерен термоядрен синтез Два видински отбора – шампиони по роботика Талантите ще променят България Туристически беседи на ученици показват непозната София

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Добри практики

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Живей, пътувай, изучавай

Следваща статия

Къде са те сега

Следваща статия
Къде са те сега

Къде са те сега

Два видински отбора – шампиони по роботика

Два видински отбора – шампиони по роботика

Нови знания чрез преживявания

Нови знания чрез преживявания

Последни публикации

  • 190 години просветно дело в Якоруда
  • В МОН действа щаб във връзка с проблемите с транспорта в София и предстоящите матури
  • Изкуството да отстояваш позиции
  • Българска ученичка завоюва първа награда за физика и астрономия в САЩ
  • В крак с новите технологии
  • Млади звезди се захранват с хаоса, за да изградят планети
  • Красотата на детството
  • Министър Вълчев гостува на Нов български университет
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2025, година XXXIII
  • Подкрепа за развитие на дуалното обучение
  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив
  • Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности
  • От състезанието към куиза

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"