Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2024 Брой 24, 13-19.06.2024 г.

Малка България в сърцето на Ереван

В 131. ОУ „Пейо Яворов“ в арменската столица има паметник на поета и музей, посветен на патрона на училището и на страната ни

Симона Николова от Симона Николова
14-06-2024
в Брой 24, 13-19.06.2024 г.
A A
В 131. ОУ „Пейо Яворов“ в Ереван спазват българските традиции и обичаи, пеят български песни. Снимки – Авторът

„Когато написах елегията „Арменци“, не просто върхът на перото ми докосна пергамента, а го потопих в морето от скърби и непоколебима вяра, определяща арменския народ. Пишех, тръгвайки на нервно пътешествие, за да открия следи от човечност и справедливост в един свят, често белязан от беди. Така през 1899 г. родих „Арменци“.“

Това казва Пейо Яворов за своята творба – символ на арменско-българското приятелство. Поколения арменци пазят в душите си любовта към великия български поет. Дълбоко признателни на делото му към тях – стихотворението „Арменци“, те и до днес съхраняват и обичат не само неговото творчеството, но и революционния му дух, преплетен с безграничната му романтика и нежност. Признателността им се простира толкова много, че наричат училище в негова чест.

„Аз-буки“ посети школото в Ереван и усети българския дух, витаещ около него.

Основно училище „Пейо Яворов“ в Ереван е основано през 1963 г., а от 1966 г. носи името на поета. Присъствието на патрона на училището се усеща във всяко кътче. Още пред сградата ни посреща паметник на Яворов, а вътре се крие цял музей, посветен на поета и на България.

Наира Закарян, директор

„С преизпълнени с благодарност сърца, през 1966 г. ние, арменците, наричаме 131. ОУ на името на Пейо Яворов. Оттогава училището ни се е превърнало в

уникален мост, свързващ нашите два народа.

То е било домакин на безброй делегации, изтъкнати лидери, министри и светила от сферата на културата. Утвърдихме тясно партньорство с посолството на Република България в Армения, като установихме топли отношения с всички посланици“, споделя по време на обиколката ни директорката на училището Наира Закарян.

Посрещат ни топло и емоционално, а уважението към народа ни личи от всеки ъгъл и от всеки учител и ученик. Всички са в приповдигнато настроение, подготвени за малък празник.

Учениците отправят поздравленията си с изпълнението на две емблематични български песни – „Пътнико свиден, пътнико млад“ на Ани Павлова и „Моя страна, моя България“ на Емил Димитров. А преди да чуем изпълнението им от арменските деца, учителката им се обръща към нас с думи на български език, подготвени специално за посещението:

„За нас е удоволствие да ви предадем топлите поздрави и любовта на нашите учители и ученици. Добре дошли в тази малка България в сърцето на арменската столица Ереван“.

Децата изпълняват български песни

След емоционалните изпълнения, които докосват всеки българин, особено изпълнени от чужденци далеч от родната България, трудно нещо можеше да надмине очакванията ни от посещението в 131. ОУ „Пейо Яворов“. Но топлото отношение и обичта, с която показваха всяко кътче на училището, го направи.

Огромната грижа, която полагат към учениците си, стараейки се да възпитат у тях любовта към изкуството и културата от най-ранна възраст, се усеща все повече по време на обиколката ни.

„В нашето училище много ценим културата и изкуствата и

правим всичко възможно да възпитаме с тази ценностна система и децата“,

разказва Закарян.

Именно заради това в момента предстои откриване на център на изкуствата, с което музеите в училището ще станат четири.

Директорката ни разведе във всяка стая и разказа повече за иновативното школо и дейността му. Почти всички класни стаи са посветени на личности от арменската история. Сред тях са известни актьори, писатели, спортисти, учени и военни. Някои са бивши възпитаници или учители на училището.

По време на обиколката ни навсякъде директорката не забравяше да спомене и помощта, която получават от страна на България.

По думите на Закарян, списъкът на сътрудничеството между двете държави е богат. А музеят на арменско-българското приятелство „Пейо Яворов“ е една от проявите на партньорството между училището и българското посолство.

Със съдействието на българското посолство в Армения през 2023 г. е открита инженерна лаборатория,

в която учениците се събират след часовете.

„Благодарение на усилията на посланика на Република България в Армения Калин Анастасов и на щедрото финансиране от страна на българското правителство възникна инженерната лаборатория „Армат“, разказва директорката.

Клубът, който създават, наскоро печели републиканско състезание за инженери и е голяма стъпка към развитието на Армения в тази област, в която има недостиг на кадри, споделя Закарян. Затова е изключително благодарна, че именно с помощта на България арменската страна прави стъпки в развиването на инженерни лаборатории и обучението на деца в тази посока.

Инженерна лаборатория „Армат“, създадена с помощта на България

В момента отново с българска помощ се реновира и физкултурният салон в сградата на училището. А през 2018 г. със средства от България е финансиран кабинет за интерактивно обучение, открит лично от президента на българската държава Румен Радев.

В училището се стараят по всякакъв начин да популяризират нашия език и култура.

Спазват българските традиции и обичаи, пеят български песни и участват в български конкурси за изобразително изкуство. В момента на посещението ни очакваха резултати от конкурс за картини на Пейо Яворов, които са изпратили до България.

„На 3 март 2022 г. в нашето училище отбелязахме Деня на Освобождението на България. Пазим на драго сърце и една красива традиция – празнуването на Деня на детето всяка година на 1 юни в двора на българското посолство“, споделя още директорката.

Разказва също, че в бъдещите им планове присъства идеята

в училището да започне да се преподава български език,

но е трудно да намерят учител. Преди няколко години са имали човек, който е знаел български, но се е преместил да живее в Пловдив. Въпреки това и до днес им помага с преводи за различни случаи.

Директорката споделя, че отправеният поздрав на български в началото на програмата е осъществен именно с помощта на тази учителка.

В момента в училището се изучават арменски, руски и английски език, но децата се интересуват от българската култура, учат песните ни и се опитват сами да учат думи от езика ни.

Миналата година учители и ученици са посетили СУ „Пейо Крачолов Яворов“ в Чирпан и дома на поета. Всички деца са били много развълнувани и впечатлени от факта, че могат отблизо да се запознаят с културата, за която толкова са слушали. А учителите разказват, че са се почувствали като у дома си в България и са открили много прилики със своя народ.

„Страните ни се сближиха не само чрез общата си история, но и чрез резонанса на ценностните ни системи. В симфонията на приятелството, която обхваща арменския и българския народ, един от основните композитори е Пейо Яворов – поет и личност. Неговото стихотворение „Арменци“ е шедьовър, който умело изразява дълбочината на общата ни историческа болка“, завършва емоционално посещението ни директорката.

Стихотворението „Арменци“ на български и арменски език краси стените в музея, посветен на Пейо Яворов

Невероятно е как едно стихотворение влияе по такъв начин на връзката между два толкова далечни народа. Чувството да видиш как далеч от родината някой пази спомена за нашите герои и автори, учи за нашата култура и природа, съхранява нашите книги, възхищава се на нашето изкуство и безрезервно уважава нашите велики личности, е несравнимо. Нека по-често се сещаме за тези неща и повече самите ние да обичаме това, което наричаме наш дом.

 

Your Image Description

Свързани статии:

БУ „Пейо Яворов“ – БрюкселУроци по добродетел за българчетата в Брюксел ПБУ „Иван Вазов“ – Арма, Северна ИрландияКак се преподава български зад граница Българите в Бостън си купиха сграда за културен център В Дъблин създават усмивки

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: 131. ОУ „Пейо Яворов“АрменияЕреванНие по светаПейо Яворов

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Повече от 70 деца твориха за родния Кюстендил

Следваща статия

Artificial Intelligence, Algorithm Literacy, Locus of Control, and English Language Skills: a Study Among Bulgarian Students in Education

Следваща статия

Artificial Intelligence, Algorithm Literacy, Locus of Control, and English Language Skills: a Study Among Bulgarian Students in Education

Vision of Digital Competences of Primary School Students and Teachers in Bulgaria in Educational Documentation of All School Subjects

Features of Speech Comprehension Training of Children with Autism Spectrum Disorders

Последни публикации

  • Цената да бъдем красиви
  • Всяка извървяна стъпка дава резултат
  • България в образи и думи
  • Нередовният сън вреди на сърцето
  • Министър Красимир Вълчев: Качеството е най-важният капитал на висшите училища
  • Performance improvement and validation of a high temperature test fixture by virtual prototyping
  • Optimizing the mass of an orientation module for delta robots
  • НАТФИЗ отваря филиал в Бургас
  • Robust analysis of a quadrocopter
  • How to select projects and allocate funds to obtain the total maximum profit for facing many different investment projects in the production strategy management plan of discrete production enterprise
  • Application of computer modelling and simulation systems and intelligent decision support technologies in control systems
  • Budget-oriented control system for intelligent building automation modules with feedback
  • Artificial intelligence and biometric technologies in defense: algorithms and challenges
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2025, година XLXII
  • Research on artificial neural networks as a regulator for an aviation DC generator
  • Вълшебство и интерпретация
  • За лидерството в образованието – с факти и аргументи
  • Две начала. Словашкият сюрреализъм и неговият европейски контекст
  • По стъпките на Ботев
  • Бакалавърските програми трябва да бъдат по-широко специализирани
  • STEM център и нов физкултурен салон за учениците в с. Скравена
  • Етнорелигиозната политическа субкултура в България – история на възникването ѝ, основни характеристики и предизвикателствата пред нея (1878 – 1934)

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"