Доц. д-р Георги Якимов
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
https://doi.org/10.53656/his2021-5-6-civ
Резюме. Настоящата статия има за цел да изясни ролята на учебниците по история и цивилизации за VІІІ клас в усвояването на знания и формирането на представите на учениците в областта на правата на човека. При изучаването на Новото време те опознават идеите и усилията на обществата за налагането на тези права. В статията са разгледани, сравнени и анализирани действащите в началото на гимназиалната образователна степен учебници. Посочени са добрите примери на уроци, упражнения и практически дейности в учебните помагала, които отделят най-голямо внимание на проблема за човешките права. Представата за тях е важна част от съвременната гражданска култура на младите хора. Познаването на борбите за човешки права и тяхната еволюция е част от гражданската образованост на учениците и основа за активното им включване в демократичното гражданско общество.
Ключови думи: училищно историческо образование; образование за правата на човека; гражданско образование