Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2025 Брой 14, 10-16.04.2025 г.

Изкуственият интелект вече е настояще

В Лондон дискутираха как да се използват новите технологии в образованието

Зина Соколова от Зина Соколова
14-04-2025
в Брой 14, 10-16.04.2025 г.
A A
Деца от български неделни училища в Лондон зарадваха участниците в конференцията с изпълнения на народни песни и хор Снимки Авторът

Международната конференция „Изкуствен интелект в образованието: Пътят към иновативно преподаване и учене“ се проведе в Лондон. Тя е организирана от Българското неделно училище „Найден Геров“ в английската столица по Националната програма на МОН „Роден език и култура зад граница“. Конференцията е под патронажа на вицепрезидента Илияна Йотова. Съорганизатори на събитието са на Посолството на България в Обединеното кралство Великобритания и Северна Ирландия, БУ „Звънче“, Пловдивският университет, Асоциацията на българските училища в чужбина.

В. „Аз-буки“ е медиен партньор на проявата.

Форумът събра над 60 директори и учители от български неделни училища от Великобритания, Австрия, Германия, Украйна, Хърватия, САЩ, Румъния, Канада и Шотландия.

 

„Министерството на образоването и науката подкрепя провеждането на подобни знакови събития чрез Националната програма „Роден език и култура зад граница“ с разбирането, че обменът на идеи и добри практики е предпоставка за изграждането на ефективни мрежи и партньорства между българските училища в чужбина, средните и висшите училища в България“, се казва в поздравителния адрес от министъра на образованието и науката Красимир Вълчев. По време на форума в Лондон той бе прочетен от Ваня Балчева, директор на Дирекция „Училища в чужбина“ в МОН. В приветствието се отбелязва още, че професионалният опит и всеотдайността на българските учители в чужбина, познаването на традициите на чуждите образователни системи са ценен потенциал за позитивна промяна чрез разумно прилагане на нови инструменти за подобряване методите на преподаване.

Участниците във форума бяха поздравени и от д-р Йоанна Драгнева, зам.-изпълнителен директор на Изпълнителната агенция за българите в чужбина, която прочете поздравителен адрес от директора на Агенцията Райна Манджукова. Д-р Драгнева подчерта колко важна е темата на конференцията. И допълни, че класните стаи в неделните училища не са само за учене на български език, а в тях децата започват да обичат България.

„Тази конференция е доказателство за нашия ангажимент за изграждането на иновативно и достъпно образование, което отговаря на изискванията на XXI век“, заяви Илияна Бояджиева-Смит, директор на БНУ „Найден Геров“, при откриването на форума. Тя подчерта, че изкуственият интелект вече не е бъдеще, той е настояще.

„Неговото приложение в образоването отваря нови хоризонти за персонализирано обучение, интерактивни методи  на преподаване и достъп до знание без граници. В същото време това поставя редица въпроси относно етиката, педагогическите стратегии и ролята на учителя в дигиталния свят“, каза още Илияна Бояджиева-Смит.

Доц. д-р Борян Янев, заместник-ректор на Пловдивския университет по международната дейност, запозна участниците с приема на ученици от българските школа в чужбина във висшите училища в България. Проф. д-р Веселка Желязкова, директор на Кирило-Методиевския научен център при БАН, пък говори за електронната образователна платформа по кирилометодиевистика.

На форума бяха представени накратко биографиите на две англичанки, благодетелки на българите –

писателката Мерсия Макдермот и лейди Емили Странгфорд, включени в книгата „Десет велики българолюбци“ от Милена Димитрова.

В деловата част на конференцията основен лектор бе Борис Михайлов –

историк и докторант в Пловдивския университет, класен ръководител на IX клас и преподавател по история. Той и съпругата му Божана Михайлова започват своята кариера като учители. Те гледат на технологиите като на възможност за по-ефективно и ангажиращо обучение. След години специализации и разработки, създават обучителен център „Креативност“, който е пионер в използването на изкуствен интелект в образователния процес. Методиките, които разработват, са апробирани в реална учебна среда и доказват, че ИИ не е заплаха за традиционното преподаване, а напротив – инструмент, който може да направи уроците по-интересни, достъпни и интерактивни.

Темите, които бяха в засегнати на форума,

бяха „Увод в изкуствения интелект. Методически указания за работа с изкуствен интелект“, „Промпт модели. Промпт генератори. Малки езикови модели с изкуствен интелект на „Креативност“ (промптовете са кратки текстове, които дават на ИИ указания или въпроси, на които трябва да отговори – бел. р.); „Как да изберем най-подходящия изкуствен интелект? Модели и възможности за създаване на учебни материали с ИИ – уроци, работни листове, приказки, сценарии и др. Работа с административни документи“; „Как да създаваме изображения, музика, звукови картини и видео с ИИ“; „Как да си обучим сами изкуствен интелект. Малки езикови модели – за кариерно развитие; за предмета, който преподаваме; за училището“.

„Като всяка нова технология и изкуственият интелект или е подлаган на много критики, или е посрещан с твърде голям ентусиазъм – каза Борис Михайлов. – Важното е да се знае, че без естествен интелект нищо не може да се получи. Учениците масово го използват, донякъде с чувство на вина, че това е вид груба форма на преписване. Поне ние им внушаваме това. Допреди година – година и половина ИИ отговаряше много общо. Но сега той се учи от това, което правят учителите. И те могат да го нагодят към своя стил, да му зададат някакви изисквания, да му обясните какво да използва като терминология. И това, което ще прави изкуственият интелект по ваше задание, ще носи и вашия почерк. Може да го обучите да говори с вашия глас и ако ви звъннат по телефона, да отговаря все едно сте вие.“

Борис Михайлов демонстрира нагледно как учителите могат да използват ИИ за създаване на персонализирани учебни материали, анализ на напредъка на учениците и разработване на адаптивни методи за преподаване. В непринуден „разговор“ с изкуствения интелект лекторът му задаваше конкретни задачи и показваше как може да се разнообрази и обогати всяка тема, включително да се илюстрира с инфографики или други изображения. Примерно може да се направят комикс на историческа тема или клипчета със сюжети от историята.

След приключване на програмата за деня участниците в конференцията имаха възможност да се насладят на народни песни и хора в изпълнение на деца от български училища в Лондон. В концерта участваха танцовият ансамбъл „Звънчета“ към БУ „Звънче“, фолклорният народен хор „Магия“, фолклорната група „Звънчетата от Сътън“.



Your Image Description

Свързани статии:

Най-голямото българско неделно училище в Европа отбелязва 15-ата си годишнина Неделното училище в Дортмунд представя столиците на България Писмо от Неапол Школото ни в Хага в нова сграда

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: българско неделно училищедостъпно образованиеизкуствен интелект в образованиетоиновативно образованиеЛондонмеждународна конференцияНие по света

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Отличия за най-добрите на олимпиадата по техническо чертане

Следваща статия

Паркът като класна стая

Следваща статия
Паркът като класна стая

Паркът като класна стая

Ученици правят електронни щурци на националното състезание „Мога и зная как“

Ученици правят електронни щурци на националното състезание „Мога и зная как“

Официално: Tараклийският държавен университет е поделение на РУ „Ангел Кънчев“

Официално: Tараклийският държавен университет е поделение на РУ „Ангел Кънчев“

Последни публикации

  • Министър Вълчев постави началото на строежа на четири физкултурни салона в Казанлък
  • Съветът на ректорите: Кадри на МВР да правят дискусии за зависимостите в университетите
  • Ученици от Търговище влязоха в ролята на зам.-министри на образованието
  • Вицепрезидентът Йотова стана „Доктор хонорис кауза“ на Великотърновския университет
  • Perspectives on Food Waste Management and the Green Food Movement
  • Дигитални ресурси за развитие на ключови компетентности при изучаване на характеристиките на химичните процеси в X клас
  • Приложение на метода на концептуалните карти при преподаване на разделите „Електромагнитни явления“ и „Светлина“ от съдържанието по физика и астрономия в Х клас за формиране на ученическите представи за природата на светлината
  • Проучване на подходите към ученето на студенти по химия и фармация
  • Зам.-министър Лазарова: Новият образ на учителя тръгва от университета
  • Студентка от Военноморското училище ще представя България на международен конкурс в ЦЕРН
  • От главния редактор
  • Министър Красимир Вълчев разговаря с над 750 гимназисти за вредите от наркотиците
  • Признание за най-добрите
  • Уроците на Клио
  • Морски приключения от Кранево до Атия
  • Министър Красимир Вълчев: България отбелязва своя цивилизационен принос чрез писмеността и духовността
  • Ученици изследват историите на българите в Северна Америка от началото на XX век
  • МОН отличи четирима директори с наградата „Св. Иван Рилски“
  • Селфи с холограми в ПГТМ „Христо Ботев“– Ботевград
  • Тайната на дълголетието
  • Детството не е състезание
  • Няма кой да те чуе, ако не си онлайн

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"