Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • Помагало по български език „Приятели“ B1
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • Помагало по български език „Приятели“ B1
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2020 Брой 29, 2020

Без закрити професионални паралелки в София след първо класиране

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
15-07-2020
в Брой 29, 2020
A A

Няма нито една закрита професионална паралелка на първо класиране след VII клас, съобщава старши експертът по „Организация на средното образование“ към РУО – София-град, Ваня Станчева. Закрита ще бъде само една профилирана паралелка, в която е имало едно класирано дете. За поредна година Софийската математическа гимназия „Паисий Хилендарски“ (СМГ) е училището в София с най-висок минимален бал. Това показват резултатите от първото класиране в гимназиите след VII клас в столицата. След нея се нареждат 91. НЕГ „Проф. Константин Гълъбов“, ТУЕС към ТУ – София, 73. СУ „Владислав Граматик“, 164. ГПИЕ „Мигел де Сервантес“, Първа АЕГ, II. АЕГ „Томас Джеферсън“, 9. ФЕГ „Алфонс дьо Ламартин“, 22. СЕУ „Г. С. Раковски“ и 31. СУЧЕМ „Иван Вазов“.
Повишен интерес тази година се наблюдава и към Професионалната гимназия по дизайн „Елисавета Вазова“. Миналата година тя е заемала 32 място в класацията, а сега е на 23. По-нагоре в рейтинга се изкачва и Националната природо-математическа гимназия „Акад. Любомир Чакалов“. Преди тя беше на 22 позиция, а сега е на 15.
След технологиите най-предпочитани от децата са езиците. Заявленията с най-голям брой желания са 236.
Най-предпочитаната паралелка е с английски и испански в 22. СЕУ „Г. С. Раковски“. Данните показват, че четиримата пълни отличници от Националното външно оценяване са приети в СМГ – трима са от София, а един – от Варна.
Най-привлекателните професионални паралелки са в Националната търговско-банкова гимназия, ТУЕС и Софийската професионална гимназия по електроника „Джон Атанасов“.
Тази година учениците са приети в 219 профилирани и 196 професионални паралелки. Свободните места са 914, а неприетите са 1206. Очаква се за всички деца да има места, тъй като някои от тях ще изберат на следващ етап частни училища или гимназии с държавен прием. За втори етап приетите трябва да подадат заявление до 16 юли, ако искат да кандидатстват за по-предно желание. Неприетите участват автоматично. Резултатите от него ще бъдат ясни на 20 юли. На трето класиране желанията могат да се пренареждат.

 

Д-р Ваня Кастрева, началник на РУО – София-град:

STEM профилите стават все по-желани

– Г-жо Кастрева, намалява ли интересът към езиковите гимназии в полза на дигиталните компетентности?
– Интересът към езиковите гимназии намалява и това се вижда и в рейтинга на училищата по минимален бал. Изключение прави единствено Немската гимназия, която в последните години традиционно стои след СМГ – лидер в духа на развитието на математическата дигиталност.
Насоката към развитието на STEM профилите, в която работи МОН, се отрази и върху рейтингите на училищата. Наблюдава се по-голям интерес към дигиталната компетентност.
ТУЕС към ТУ – София, изпревари 73. СУ „Владислав Граматик“ и зае трето място в класацията. Професиите, които предлага – „Компютърни мрежи“ и „Системно програмиране“, са не само на настоящето, но и на бъдещето. Родителите изключително правилно се ориентират, залагайки на това обучение, което е с високо качество. ТУЕС работи много активно с бизнеса и негови представители често преподават в училището.
– Кои са най-търсените езици?
– Спрямо класацията, както виждате, не английските гимназии са на първо място, а езикови училища, които предлагат различен чужд език от английския. Немската гимназия е на първо място, след нея е 73. СУ „Владислав Граматик“, което също дава възможност за интензивно изучаване на немски език, следвана от т.нар. Испанска гимназия. Чак след тях са Първа и Втора английска гимназия, а после идва Френската гимназия. Търсят се различни чужди езици и това е тенденция, която гарантира владеенето на поне два чужди езика на съответно високо ниво.
– Корейският език също стана доста популярен. На какво се дължи това?
– Интересът към източните езици е свързан с възможността детето да научи различен език от задължителния английски. От друга страна, мотивите много често са свързани с културни интереси. Има деца, които харесват културата на източните народи. А за да можеш да се докоснеш по-близо до културата на един народ, трябва да тръгнеш към езика му. Това е доста силна мотивация. Има и трети фактор – глобалното движение на хората, което предоставя възможност в София да имаме представители на различни народности.
Затова и 18. СУ „Уилям Гладстон“ предостави възможност за изучване и на арабски език. Донякъде мотивът е за докосване и изучаване на майчиния език. В 138. СУЗИЕ „Проф. Васил Златарски“ например има професионална паралелка с втори чужд език корейски.
– В сравнение с миналата година по-голям ли е броят на учениците от страната, които кандидатстват в София?
– Тази година е малко по-нисък. В предишните години винаги сме имали около 500 деца, които кандидатстват от страната за нашите училища. През 2019 г. беше бумът. Тогава системата позволи всеки да кандидатства онлайн, и желаещите бяха 747, а тази година са 646 – почти със 100 по-малко. Но при обявяването на резултатите от първия кръг стана ясно, че 200 от тях не са класирани никъде. Оказва се, че те са кандидатствали само за определени паралелки или училища и са посочили малък брой желания.

Your Image Description

Свързани статии:

Заработи платформата за онлайн кандидатстване на българи от чужбина Бум на иновативните училища 4-годишните ще учат, докато играят Образование от А до #

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Репортер

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Бум на иновативните училища

Следваща статия

4-годишните ще учат, докато играят

Следваща статия
4-годишните ще учат, докато играят

4-годишните ще учат, докато играят

Първи алианс  на висши училища

Първи алианс на висши училища

Вестник "Аз-буки"

Посоката е вярна

Последни публикации

  • За обидните думи
  • Издателство „Аз-буки“ търси студенти за практика
  • Нова структура на училищното образование най-рано след две години
  • 13 отбора от столични училища се включиха в интердисциплинарен турнир „Деца на науката“
  • INSAIT и ETH Цюрих представят най-мащабното проучване на математически доказателства, генерирани от изкуствен интелект
  • Връчиха отличията на лауреатите от XVIII национален конкурс „Морско конче“
  • Над 120 ученици от Видин се запознават със съдебната система
  • Снимка на броя: Огнено шоу
  • Вестник „Аз-буки“ – брой 25/2025 г.
  • Издателство „Аз-буки“ с ново дигитално присъствие
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 3/2025, година XXXIII
  • Сп. „Български език и литература“, книжка 3/2025, година LXVII
  • Излъчиха царици на буквите
  • Атестирането на учителите се отлага за учебната 2026/2027 г.
  • Държавата подкрепя 2500 деца с таланти
  • Отличия за млади благотворители
  • Международният младежки медиен фестивал „Арлекин 2025“ събра над 150 ученици
  • Емоции от първата ученическа екскурзия
  • Открий своята професия, избери своето бъдеще
  • Фестивалът „Ало, Космос! Говори България!“ се завръща с пето издание
  • Над 2000 занимания за деца в лятната ваканционна програма на МОН
  • Психоаналитикът проф. Моника Богданова: Ученето е усилие, а в последните години се сведе до забавление

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • Помагало по български език „Приятели“ B1
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"