Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2020 Брой 43, 2020

Европейският Левиатан

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
21-10-2020
в Брой 43, 2020
A A
Учените от европейските държави винаги са си сътрудничели и са обменяли знания и технологии,
когато е ставало въпрос за здравето на хората

Проектът „Европейският Левиатан“: наследството на следвоенната медицина и общото благо“ е финансиран от Европейския съвет за научни изследвания (ERC) в най-високата категория „Синергия“ за 2019 г., която е за малки екипи от висококвалифицирани изследователи. При нея се изисква задължително кандидатстване от страна на международен екип, както и висока квалификация и доказан научен принос – минимум 10 години, за всеки един от членовете му. Наименованието на проекта отразява усилията на държавите да водят социални политики и да повишават благосъстоянието на обществото.

 

Анелия Касабова

Историята на Европа след Втората световна война, разгледана през перспективата на медицината, е основната цел на Проекта. Изследвани ще бъдат национални специфики в области като здравеопазването, здравното осигуряване, които се развиват в рамките на национални държави с различно законодателство. Акцентът ще бъде поставян върху взаимовръзките между Изтока и Запада, върху обмена на знания, хора, технологии. Ще се изследва до какво е довело изграждането на Желязната завеса: как са се променяли определенията за „общото благо“; как са се развивали медицинските и обществените морално-етични норми.
Това са част от общите въпроси в Проекта, които ще се изследват на европейско, регионално и на микрониво. Доц. Анелия Касабова от Института за етнология и фолклористика с Етнографски музей към Българската академия на науките е един от четиримата водещи изследователи. Останалите трима са Фолкeр Хес (професор, директор на Института за история на медицината и медицинската етика към „Шарите“ – Берлин); Юдит Шандор (професор към Факултета за политология, правни изследвания и изследвания на пола към Централноевропейския университет – Будапеща/Виена), Улф Шмит (професор по нова и най-нова история към Университет Кент, от началото на септември т.г. – към Университет Хамбург).
Учените се надяват чрез исторически анализ на комплексните и преплетените развития да се засили диалогът за общата европейска, а и световна история. Нещо много важно предвид несигурността, в която живеят съвременните общества.
„Медицинските изследвания, овладяването на епидемичните заболявания, развитието на медицинските технологии са съществени елементи от социалистическия проект на „алтернативна модерност“, които се разгръщат в диалог или в противовес със западната либерална модерност – подчертава доц. Касабова. – Затова разкриването на взаимозависимостите в контекста на този диалог е основна цел на Проекта.“
В момента екипите, които включват хора с различни специалности, все още са в процес на формиране. Българският екип е най-многобройният – поради по-ниските национални ставки отпуснатата за екипа сума от 2 млн. евро позволява да се наемат повече експерти.
„Надяваме се с обединени екипни усилия да постигнем добри резултати и разбира се, да ги публикуваме; да разширим научните мрежи, да повишим международната „видимост“ на българската наука в областта на хуманитаристиката, както и „видимостта“ на европейските проекти в България – коментира доц. д-р Анелия Касабова. – Идеята ни е да разглеждаме Европа като едно цяло, а не както досега основният акцент да се поставя върху разделенията – икономически, идеологически и икономически. Тях ги има, те са и съществени, и ще се отчитат. Но трябва да се търси и взаимната свързаност. Медицината и здравеопазването дават добра перспектива за това. Надяваме се нашите изследвания да засилят усещането ни за обща история, а това е основа за формиране на солидарно мислене в един свят, в който се засилват противопоставянията. Европа често си приписва една изключителност, а тя е част от света. По време на Студената война е интересно да се проследи например сътрудничеството на т.нар. Втори свят, социалистическия, с т.нар. Трети свят.“
Иновативен подход в Проекта е преплитането на изследователските перспективи – екипът свързва учени с различни научни профили (история, медицина, право, социология, етнология/антропология). Т.нар. работни пакети с условните наименования „Тяло“, „Репродукция“, „Риск“, „Утопия“ ще обединяват усилията на екипите от четирите институции. Това, което е включено във всички работни пакети, са репродуктивните политики, като разбирането за тях е разширено – освен в тесния смисъл на думата, като политика, насочена към възпроизводството на населението, са включени и политиките по отношение на инвалидност, неработоспособност, към възрастните хора.
„Преплетени са и изследователските перспективи – предвижда се всеки екип да извършва изследователска работа в други държави – подчертава доц. Касабова. – Западен поглед, погледът на западноевропейски и северноамерикански учени върху останалия свят, е изследователска перспектива, която има дълбоки традиции. Изтокът гледа Запада (по метафоричното заглавие на Уенди Брайсуел) е сравнително нов подход, все още рядко се търси професионалният поглед на изследователи от „останалия свят“, вкл. източноевропейци, върху западноевропейски и северноамерикански реалности. Надяваме се Проектът да покаже ползотворността от равностоен обмен на перспективи.“

 

Ваксините са обединявали учените в Европа

„Независимо от разликите помежду им националните държави са били заинтересовани от здраво население и това ги обединява на практика. Имало е сътрудничество, трансфер на технологии в тази област, теми, които са сравнително слабо изследвани – казва доц. Анелия Касабова. – Имало е съревнование между държавите за намаляване на детската смъртност например, която е била много висока докъм края на 50-те години на миналия век. Изследвала съм домовете „Майка и дете“ в България през социалистическия период. Идеологията на коренно различния (прогресивен, революционен) характер на новия строй обуславя представянето на „държавната закрила на майчинството и детството“ и на цялата социална политика като достижение единствено на народнодемократичната власт, не се представят (или се представят едностранчиво) усилията и постиженията от предходните десетилетия. Дали сега обаче не се повтаря същото спрямо периода на държавен социализъм? През 50-те – 60-те години се увеличава мрежата от лечебно-профилактични заведения за бременни и малки деца – акушеро-гинекологични болници и социално-правни кабинети към тях, женски консултации, домове „Майка и дете“; коренни са промените в законите спрямо извънбрачната раждаемост. Медикализирането на социалните грижи за малките деца е насочено през 50-те години към намаляване на високата пре- и неонатална смъртност. Доразвиват се заложените от предходния период рационални норми и правила на хранене, хигиена; въвеждат се измерители като количество и качество храна, ръст и тегло на децата и т.н. Борбата с рахита се води чрез витаминотерапия, кварцови облъчвания, масажи. През 50-те години се въвеждат задължителни имунизации срещу болести като туберкулоза (БЦЖ), вариола, дифтерит и коклюш, полиомиелит. Тези развития вървят успоредно в социалистическите и капиталистическите държави, имало е не само познаване, но и обмен на медицински знания, въпреки че антагонистичното противопоставяне е оказвало своето влияние.
Конкретен пример – ваксината срещу полиомиелит. Алберт Сабин (американски учен от полско-руско-еврейски произход) развива живата перорална ваксина, като работи съвместно със съветски, източноевропейски и кубински вирусолози. Масовото производство на живата полиомиелитна ваксина на Сабин се организира от съветския учен Михаил Чумаков, масовите изпитания на експерименталната ваксина се провеждат в СССР и ваксината се включва като задължителна имунизация в социалистически страни с централизирано управление. След това производството Ӝ се лицензира и в западноевропейски държави и в САЩ. Тази ваксина се прилага и днес. Едно от малкото до момента конкретни изследвания е това на Дора Варга – унгарска изследователка, работеща в Ексетърския университет, която през 2018 г.
публикува книга Polio Across the Iron Curtain, в която разкрива ролята на социалистическите идеи и здравни институции в борбата срещу изключително тежките епидемии от детски паралич. Съвместно с другите екипи ще изследваме създаването, изпитанията, прилагането на ваксини не само в медицински план, а в социален, културен, политически контекст.
Целта ни е да задълбочим изследванията на взаимозависимостта между „Изтока“ и „Запада“ по зададените теми въз основа на повече конкретни примери. След политическата промяна разбираемо акцентът бе върху това, което се премълчаваше и скриваше от идеологията в годините на социализма – тоталитарния характер на държавата, нейния репресивен апарат. Това безспорно бе и е важно. Но дали след падането на Берлинската стена не изградихме нови стени в мисленето, не възпроизведохме ли мислене, което основателно критикуваме в анализите на социалистическия период – антагонистичното мислене. Целта ни в проекта не е да обърнем „махалото обратно“ – идеализация и скриване на същностни различия и проблеми. Целта ни е проектът да допринесе за балансиран диалог за близкото минало с цялата му противоречивост и комплексност. За нас това е основа за развиване на стабилна идентичност и за общо бъдеще.“

Your Image Description

Свързани статии:

Сонда на НАСА взе проба от астероид Постепенно се изравнява броят на мъжете и жените сред учените изследователи у нас Default ThumbnailПерспективи пред Фонда за наука Имам ли вирус?

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Наука

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Проф. д-р Бойка Мирчева, директор на Кирило-Методиевския научен център – БАН: България винаги е защитавала делото на Кирил и Методий

Следваща статия

Съвременна физическа среда за децата и учениците

Следваща статия
Съвременна физическа среда за децата и учениците

Съвременна физическа среда за децата и учениците

Важен е талантът на всеки

Важен е талантът на всеки

И така могат да  се учат гласните

И така могат да се учат гласните

Последни публикации

  • В МОН действа щаб във връзка с проблемите с транспорта в София и предстоящите матури
  • Изкуството да отстояваш позиции
  • Българска ученичка завоюва първа награда за физика и астрономия в САЩ
  • В крак с новите технологии
  • Млади звезди се захранват с хаоса, за да изградят планети
  • Красотата на детството
  • Министър Вълчев гостува на Нов български университет
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 2/2025, година XXXIII
  • Подкрепа за развитие на дуалното обучение
  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив
  • Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности
  • От състезанието към куиза
  • Изследовател от топ 2% учени в света влиза в екипа на българския INSAIT

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"