Еврокомисар Мария Габриел представя единен подход за микроквалификациите
Антоанета
НАЙДЕНОВА
Домакин на четвъртата Среща на върха по въпросите на образованието и неговото бъдеще през тази седмица в Брюксел е българският еврокомисар Мария Габриел. Заедно с други комисари на ЕК, министри на образованието на държавите членки, евродепутати и социални партньори ще бъдат дискутирани теми като образованието за екологична устойчивост, цифровото образование и изграждането на европейс-
кото образователно пространство.
Първият панел от Срещата на върха е посветен на новата Европейска награда за иновативно обучение в рамките на програма „Еразъм+“. Тя цели признаване труда на учителите и привличане на повече млади хора към професията. Отличието ще се присъжда за иновативни преподавателски практики, както и за работата на учителите и техните училища, участващи в проекти за европейско сътрудничество. Всяка година Наградата ще има различен тематичен акцент. Тазгодишното издание е посветено на дистанционното и смесеното обучение.
„Радвам се, че имаме 4 училища победители от България – от Враца, Русе, Казанлък и Бургас“, каза Мария Габриел. Българските лауреати са Първо частно училище „Леонардо да Винчи“ – Русе, СУ „Екзарх Антим I“ – Казанлък, Профилираната езикова гимназия „Йоан Екзарх“ – Враца, и Професионалната гимназия по електротехника и електроника „Константин Фотинов“ – Бургас. Те бяха представени на страниците на в. „Аз-буки“ след обявяването на отличените учители и училища в началото на септември.
Срещата на върха включва и панелна дискусия за европейската стратегия за висшето образование, в която ще участват българският министър на образованието и науката акад. Николай Денков, както и неговите колеги от Испания и Италия. Тема на друг панел от форума ще бъде образованието за климата и екологичната устойчивост. На него ще бъдат обсъдени въпросите за това как може образованието да подпомогне зеления преход и да даде отговор на предизвикателствата, свързани с изменението на климата. Събитието ще завърши с дискусия за международното сътрудничество в областта на образованието и ролята на програма „Еразъм+“
и Европейското образователно пространство.
Ключово значение в изграждането на Европейското образователно пространство до 2025 г. е и инициативата на Мария Габриел за разработване на единен европейски подход за микроквалификациите. „С нея целим да дадем на учащите се възможности за краткосрочно и висококачествено обучение по по-гъвкав начин“, коментира българският еврокомисар.
В основата на инициативата стои въвеждането на единен европейски подход за микрокредитите в образованието, които се присъждат след завършване на кратки обучителни курсове или модули и след оценка на придобитите компетенции.
Микрокредитите представ-
ляват по-малки единици обучение, разработени в отговор на динамично променящите се професионални и обществени потребности. Те се присъждат след завършване на кратки курсове или след оценяване на вече придобити умения. Целта е да се насърчи признаването им в цяла Европа.
Ролята на университетите за осигуряване актуализация на знанията и уменията на учащите се от всички възрасти е ключова. Кратките курсове на обучение за повишаване на квалификацията и преквалификацията на работната сила ще могат да се осъществят чрез разширяване на учебните програми и предлагане на гъвкави форми на учене, включително кратки модули за обучение, които водят до микрокредити.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg