Изборът на получатели на средства по Националната програма „Фонд „Стефан Стамболов“ ще се извършва чрез национален конкурс. Кандидатите попълват специално подготвен за целта формуляр и изпращат своите документи по електронен път на адрес, посочен в обявата, която ще се публикува на интернет страницата на МОН.
Подборът ще прави комисия, определена от министъра на образованието и науката. В нея ще влизат представители на МОН, един представител на академичната общност в България и/или чужбина и представители на организации, които притежават опит в подбора и подпомагането на български граждани за обучение в чуждестранни висши училища.
Процесът по подбор е в три етапа – разглеждане на документите по допустимост; подбор на най-добрите кандидати въз основа на критериите за оценка; провеждане на индивидуално интервю.
Графикът за изпълнение на Програмата през 2024 г. предвижда провеждане на информационна кампания и кандидатстване през май 2024 г., подбор на кандидати през юни, одобряване и обявяване на бенефициери в периода юни – юли, подписване на договори и заминаване – през юли – септември тази година.
За 2025 и 2026 г. се предвиждат информационна кампания и кандидатстване през октомври – януари; подбор на кандидати през февруари – март; одобряване и обявяване на бенефициери през април – юни; подписване на договори и заминаване през юли – септември.
Общо 180 български граждани да бъдат подкрепени за придобиването на ОКС „Бакалавър“ или ОКС „Магистър“ в най-добрите чуждестранни висши училища в следващите 6 години. Държавата ще предостави средства за тяхното обучение, като получилите финансиране се задължават с договор да се завърнат в България до максимум 12 месеца след семестриално завършване на обучението си и да бъдат наети в страната по трудово или служебно правоотношение за период от 3 години в рамките на 5-годишен период. Това предвижда проект на Решение на Министерския съвет за приемане на Националната програма „Фонд „Стефан Стамболов“.
Срокът на Програмата е шест години, а общият бюджет – 40 млн.лв.
Средствата за изпълнението ѝ се отпускат целево със Закона за държавния бюджет. За първата година – 2024-та, са предвидени 5 млн.лв., които са включени в бюджета за настоящата година. За следващите пет години са разписани съответно по 7, 9, 9, 7 и 3 млн.лв.
Максималната сума, която може да се отпусне за един студент за целия период на обучение, е до 200 000 лева.
Предвижда се да бъдат одобрени за подпомагане до 60 души годишно, които да учат в топ университети, определени според утвърдените международни класации QS World University Rankings, The Academic Ranking of World Universities (Shanghai Ranking) и Times Higher Education World University Rankings.
Програмата е насочена към кандидат-студенти за придобиване на ОКС „Бакалавър“ след завършено средно образование или „Магистър“ след придобита ОКС „Бакалавър“.
Приемът е разпределен, както следва – за обучението на най-малко 20 български граждани годишно с цел придобиване на ОКС „Бакалавър“ във висши училища от списък с 35 американски и 3 канадски университета. Останалите най-малко 40 български граждани ще могат да избират да се обучават за ОКС „Бакалавър“ или ОКС „Магистър“ в чужди висши училища от втори списък с 87 университета от Австралия, Белгия, Китай, Великобритания, Италия, Швейцария, Испания, Швеция, Южна Корея, Франция, Дания, Германия и Япония.
Кандидатстване, подбор и оценяване на кандидати ще се извършва през първите три години от изпълнението на Програмата. През последните 3 години
ще бъдат осигурявани средства за обучението на заминалите студенти,
както и ще се извършват мониторинг и проследяване на обучението и професионалното развитие на бенефициерите.
Желаещите да получат финансиране по Програмата, трябва да притежават българско гражданство; диплома за завършено средно образование или завършена бакалавърска степен след средно образование, придобита до 5 години преди кандидатстването по Програмата, с успех не по-малък от „Много добър“ или еквивалента му (за дипломи за придобито образование в чужбина), както и да са одобрени след процедура по кандидатстване за прием в бакалавърска или магистърска програма в чуждестранно висше училище, попадащо в списъците, изготвени от МОН.
С предимства ще се ползват кандидати, които до момента на кандидатстване не са учили в чужбина; не са придобили образователно-квалификационна степен „Бакалавър“ в чуждестранно висше училище; лауреати на национални или международни олимпиади или състезания или носители на медали от олимпийски, световни и европейски първенства по математика, информатика, природни, хуманитарни или технически науки; членове на национални отбори по математика, информатика, природни, хуманитарни или технически науки; както и кандидати с професионален опит или интерес в избраната от кандидата сфера на обучение.
Критериите за оценка и подбор включват покриване на всички условия за кандидатстване; притежаване на
мотивация и желание кандидатът да се развива в България след завършване на обучението си;
той да е мотивиран да се обучава в конкретната специалност; да е социално ангажиран с България и да има ясни цели за бъдещото си развитие; успех от предходно образование не по-нисък от „Много добър“ или еквивалента му (за дипломи за придобито образование в чужбина). Освен това ще се оценява доколко кандидатът е убедителен и структуриран в мотивацията си, неговата визия за професионално развитие е свързана с избраната специалност и дали той притежава добри комуникативни умения. Предимство имат кандидати, които нямат образователен опит в чужбина.
По Програмата ще се финансират следните разходи
– за такса за обучение в чуждестранно висше училище; транспортни разходи до и от държавата, в която ще се провежда обучението – веднъж годишно за срока на обучението (билет за самолет, влак или автобус); разходи по настаняване на студентите в общежития на чуждестранното висше училище или за настаняване извън студентски общежития, която е в размер, равен на до 1,5 пъти от стойността на таксата за наем в студентско общежитие на съответното чуждестранно висше училище.
В рамките на Програмата ще се проследява
развитието на бенефициерите и приобщаването им в практиката
с оглед придобитите от тях умения в утвърдените международни образователни институции. Ще им се предоставя и менторство и възможност за професионално развитие с цел поддържане на мотивацията им да се реализират дългосрочно след завръщането си в България.
Идеята за създаване на Фонд „Стефан Стамболов“ два пъти
предизвика разнопосочни мнения сред народни представители и академична общност.
Както „Аз-буки“ писа, тя бе лансирана още през 2022 г., като тогава МОН предложи подобна програма, която предвиждаше по 200 000 лв. годишно на 30 български студенти, учещи магистратура в 24 от най-елитните висши училища по света. Условието бе те да работят поне 3 години в родината след дипломирането си. Тя обаче не се реализира, тъй като депутатите отхвърлиха идеята, предложена като промяна в Закона за висше образование.
През 2023 г. идеята не бе подкрепена от членовете на Просветната комисия в Народното събрание, която отхвърли и целия образователен бюджет за 2024 г., но в пленарна зала тя получи нужната подкрепа. Народните представители гласуваха окончателно в бюджета за 2024 г. и 5 млн. лв. за Националната програма „Фонд „Стефан Стамболов“.
Бележки, становища и предложения могат да бъдат изпращани към дирекция „Висше образование“ – МОН (l.daskalova@mon.bg) до 13 май 2024 г.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg