Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2024

INSAIT дава стипендии от 2000 лв. на месец на родни таланти

Финансовите средства за програмата EXPLORER от над 1 млн. лева са дарени от технологичния сектор. Осигуряват четиригодишни стипендии от 72 000 лв. за най-изявените ни младежи в областта на математиката и информатиката

„Аз-буки“ от „Аз-буки“
19-02-2024
в Новини 2024
A A
Снимка БТА Просветният министър проф. Галин Цоков, премиерът акад. Николай Денков, ректорът на Софийския университет проф. Георги Вълчев и проф. Мартин Вечев – създател на INSAIT и негов научен директор (от ляво надясно), представиха новата стипендиантска програма на Института

Компании даряват общо над 1 млн. лева, с които ще бъдат осигурени четиригодишни стипендии в размер на 72 000 лв. за талантливи български кандидат-студенти, които да се обучават в бакалавърска програма по специалност „Информатика“ във Факултета по математика и информатика на Софийския университет „Св. Климент Охридски“. Новата стипендиантска програма за развитие на технологични лидери EXPLORER (EXcellence Program in technoLOgy and REseaRch) на Института за компютърни науки, изкуствен интелект и технологии (INSAIT) към Софийския университет „Св. Климент Охридски“ бе преставена в Министерския съвет. Чрез нея ще се осигури безпрецедентна подкрепа на български таланти в областта на математиката и информатиката да се развиват на световно ниво в страната ни, да постигат резултати и да позиционират България като технологичен лидер.

В представянето на Програмата участваха премиерът акад. Николай Денков, министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков, ректорът на Софийския университет проф. Георги Вълчев, деканът на Факултета по математика и информатика на висшето училище проф. Мая Стоянова, проф. Мартин Вечев – научен директор на INSAIT, и изпълнителният директор на Института Борислав Петров. Присъстваха и представители на водещи български и световни технологични компании и инвестиционни фондове, които подкрепят инициативата.

„Това е може би историческо събитие на въвеждане на някои от най-добрите световни практики по отношение на висшето образование, благодарение на екипа на INSAIT и подкрепата, която те получават от различни страни“, отбеляза акад. Денков. Той изрази увереност, че Програмата ще бъде успешна и може да бъде използвана за пример и от други държавни институции.

Премиерът подчерта, че през последните години държавата е положила много усилия, за да подкрепи българските студенти да учат в най-добрите университети в целия свят, след което да се реализират в България.

„Това, което се случва днес, е първата огромна крачка и в подкрепа на развитието им в университетите в България. Тя ще бъде допълнена и от националното съфинансиране и от тази, и от подобни програми, за да знаем, че българските младежи имат възможност и условия да се развиват в България, които съответстват на някои от най-добрите в света“, заяви акад. Денков.

„Това е много важно събитие за развитието на екосистемата на висшето образование и наука“, подчерта министър Цоков. По думите му, тази инициатива свързва водещ български университет и един от най-иновативните научни институти с бизнеса, а именно това е моделът на бъдещето развитие на висшето образование.

„През годините МОН последователно подкрепя талантливите деца на България, като успяхме тази година да увеличим с над 900 хил. лв. финансирането по Националната програма „Ученически олимпиади и състезания“ и то възлиза на общо 5,3 млн. лв.“, подчерта министър Цоков.

Той поясни, че само за подготовка на учениците за явяване на международни олимпиади и състезания са заделени над 2 млн. лв. „Отпускат се и стипендии в приоритетни области, но все още има нужда от повече инвестиции в подкрепа на даровитите ученици. Затова и обмисляме подобна програма, която да подкрепя най-изявените ни деца и те да продължат своето обучение в България“, съобщи още проф. Цоков.

„Тази програма показва модела, по който трябва да се насърчават младите, талантливите умове на България. Надявам се в следващите години към този пример да се присъединият останалият бизнес и общините в България. Трябва да дадем шанс на младите хора да инвестират в знанията си, преди да разгърнат потенциала си в бизнеса“, коментира ректорът на Софийския университет проф. Георги Вълчев.

„В момента много обещаващи младежи търсят бърза реализация на пазара на труда още в периода на своето следване, което ограничава развитието им в сферата на дълбоките технологии.

За да изградят следващото поколение технологични лидери, държави като САЩ, Швейцария, Израел и други задържат младите таланти максимално дълго в специални програми в най-силните си университети. Там те трупат както базови знания, като се фокусират върху образованието си, така и ценен опит чрез работата си по приложни проекти и изследвания на световно ниво в дълбокотехнологичната екосистема около университетите. Този тип програми и специалисти играят и ключова роля в развитието на всяка продуктова икономика с огромна добавена стойност“, отбеляза създателят на INSAIT проф. Мартин Вечев.

Програмата на INSAIT прехвърля този модел за първи път в България и Източна Европа, като съчетава четиригодишната бакалавърска програма по информатика във Факултета по математика и информатика на Софийския университет с изследванията на световно ниво в Института INSAIT и екосистемата около него. Чрез нея студентите ще бъдат подкрепени със стипендии от 2000 лева на месец, за да се фокусират в образованието си, като в същото време работят по проекти в иновативни сфери – големи езикови модели, компютърно зрение, роботика, машинно обучение, алгоритми и др. Отделно на това програмата EXPLORER включва платени летни изследователски стажове в INSAIT и инженерни стажове в развойните отдели на високотехнологични компании.

Прецедент за България е и моделът на финансиране на Програмата – с дарения от индустрията, която осъзнава ключовата нужда за бизнеса от този тип специалисти. Зад EXPLORER застават фондация „За пример“, основана от ръководството на SiteGround (българската технологична компания е сред най-големите партньори на INSAIT с обща инвестиция на стойност 12 млн. лева, предвидена за развитието на Института и работата му); технологичният гигант Amazon Web Services; Man Group – глобална фирма за управление на активи, движена от технологиите, с над 200-годишна история; фондация „Лъчезар Цоцорков“; LAUNCHub Ventures и LatticeFlow – два пъти топ 100 AI компания в света.

Програмата и правилата за участие в нея са достъпни на интернет страницата на Института INSAIT. Желаещите могат да кандидатстват по нея до 17 март. „Тази година смятаме да приемем десетина студенти в пилотната фаза на Програмата, а в следващата година може да са повече – 15 или 20 студенти“, обясни проф. Вечев.

Your Image Description

Свързани статии:

Министър Галин Цоков връчи договорите на първите 15 училища, в които ще бъдат изградени нови STEM центрове Първокласници от Тервел с награда от МОН за добра постъпка Българските иновативни училища влизат в мрежата на ОИСР Министър Галин Цоков: Всички зрелостници ще получат по 4 т. заради липсващи диаграми в тестовете по български език и литература

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: акад. Николай ДенковДенятИнститут INSAITинформатикаматематикапроф. Галин Цоковпроф. Мартин Вечевстипендиантска програмачастни компании

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Най-голямото българско неделно училище в Европа отбелязва 15-ата си годишнина

Следваща статия

МОН публикува насоки за използване на изкуствен интелект в училище

Следваща статия
МОН публикува насоки за използване на изкуствен интелект в училище

МОН публикува насоки за използване на изкуствен интелект в училище

България почита Апостола

България почита Апостола

„Фулбрайт“ предлага стипендии за усъвършенстване на медийната грамотност на български учители

„Фулбрайт“ предлага стипендии за усъвършенстване на медийната грамотност на български учители

Последни публикации

  • Връчиха първите Национални награди за приобщаващо образование
  • МОН ограничава максимално задължаването за закупуване на допълнителни учебни помагала от учебната 2025/2026 г.
  • Поскъпват процедурите, извършвани от Националната агенция за оценяване и акредитация 
  • Три нови позиции в Списъка със специалностите от професии с очакван недостиг на пазара на труда
  • Да учиш сред природата
  • Третокласници написаха книга за доброто
  • Motion and control of surface-shaping mechatronic neural network
  • Integrating STEMM principles in laparoscopic surgery training
  • Synthesis, training and analyzing the performance of an artificial neural network (ANN) for controlling the longitudinal motion of an unmanned aerial vehicle
  • Surface-shaping mechatronic neural network
  • Multi-criteria optimization of the structure of an automated assembly system
  • On modelling robotic manufacturing systems
  • Designing robotic cells in the environment ROBOGUIDE
  • Design of an automatic machine for simultaneous parallel processing of prismatic parts
  • 225 години духовност и традиции
  • 561 български младежи ще пътуват безплатно из Европа
  • Classification of 3D print technologies
  • Importance of sheet metal processing technologies in the process of development of feeding systems
  • Optimizing assembly cost estimation using 3C: focus on welding and mechanical fasteners
  • Enhancing cost efficiency in manufacturing through 3C: an excel-based solution
  • Министър Красимир Вълчев: Да научим децата да бъдат дигитални създатели
  • 10 удивителни срещи в Трявна

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"