Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2024 Брой 19, 09-15.05.2024 г.

Д-р Андреас Шлайхер, директор на дирекцията за „Образование и умения“ в ОИСР: Изпитите трябва да отразяват не само знанията, а и уменията на учениците

Инвестициите в капацитета на учителите и сътрудничеството помежду им са важни

Стела Маринова от Стела Маринова
10-05-2024
в Брой 19, 09-15.05.2024 г.
A A
Снимка – Олег Попов

– Д-р Шлайхер, какво Ви направи впечатление при посещението Ви в България?

–  Впечатлен съм от посоката на новата рамка на учебните програми. Можете да видите как цялото образование се измества от преподаване само на академично съдържание на учениците към това да им се позволи да използват и прилагат това съдържание. Това е идеята за прилагане на компетентностния подход.

Впечатлен съм и от проучването на социално-емоционалните умения. България беше една от първите страни, които го приложиха в по-голям мащаб – не само в един град, а в цялата страна. Това са много интересни постижения, можете да видите някои от успехите.

По време на пандемията България загуби много по-малко в образователните резултати от много големи европейски страни. Така че всъщност виждате първите стъпки на усилията.

Все пак има още дълъг път, който да се извърви. Това се отнася и до социално-емоционалните умения, и до промяна на нагласите сред преподавателите и така нататък. Това все още е на преден план. Но смятам, че трябва да се обърне внимание и на атмосферата в страната и на факта, че гражданското общество също е ангажирано с тези процеси. Това трябва да бъде цялостен обществен процес и това е така.

– От Ваша гледна точка, какви са следващите стъпки, които трябва да предприемем?

– Новата рамка на учебната програма предоставя пътната карта, но трябва да имате хора, които вървят по тази карта. Важно е инвестирането в капацитета на учителите, създаването на организация на работа в училищата, която да дава възможност учителите да имат повече време с учениците извън учебната среда, да могат да разбират по-добре кои са техните възпитаници и какви искат да станат, как могат да ги съпроводят. В момента връзката учител – ученик е по-скоро фокусирана върху предметното обучение. Преподавателите отделят малко време отвъд това, за да се ангажират със своите възпитаници, а мисля, че това е много, много важно. Не можете да развиете социално-емоционални умения, без наистина да разбирате кои са вашите ученици. Така че мисля, че пространството е много важно.

Важно е и създаване на по-голяма култура на сътрудничество между учителите, да работят заедно. Учителите в България често, все още, работят изолирано. Те обучават учениците си в класните стаи. Но те трябва да станат шампиони на този дневен ред, да споделят знанията си, да създават съвместно нови практики.

Виждаме държави, които се справят добре, и в тях обикновено учителите не работят изолирано. Те наистина са много, много силно свързани и се учат един от друг. И мисля, че това е нещо, което според мен ще бъде важно за България.

Знаете ли, когато въвеждате нещо ново, като социално-емоционални умения, виждате някои много добри преживявания и някои наистина трудни преживявания. Има висока степен на професионална автономия и това е важно. Но същото важи и за културата на сътрудничество, която гарантира, че добрите идеи се разпространяват  в  системата. Мисля, че това е невероятно важно.

Освен капацитета е важно и лидерството. Училищните ръководители не трябва да бъдат само административни лидери, а педагогически. Директорите трябва да са лидери, които инвестират в развитието на хората в своите училища, които дават на учителите си пространство да поемат рискове, да изпробват нови неща. Всичко това е много важно според мен.

– Смятате ли, че училищата с иновации са добър пример за повече сътрудничество, за по-иновативен начин на преподаване?

– Мрежата от иновативни училища е наистина добра идея и смятам, че тя ще генерира нови прозрения и идеи. Частта, на която смятам, че България трябва да обърне внимание, е как да приложи тези идеи. Как, когато училищата правят иновации и преподават по различен начин, разбирате какво работи, в какъв контекст? Как можете да направите една интересна или добра практика част от културата на добрите практика? Мисля, че това е следващата стъпка, която ще бъде наистина важна, за да съберете плодовете от мрежата на иновативните училища. Ако просто насърчите училищата да бъдат иновативни, те ще направят много интересни неща. Но е важно да ги върнете обратно в образователната система. Трябва да помогнем на училищата да споделят добрите си практики, да се учат едно от друго.

Давам ви пример за начина, по който правят това в Шанхай, Китай. Имат дигитална платформа, където училища и учители споделят своите проекти и идеи. Така че те не просто правят това в своето училище, но го споделят с всички. И комбинират това с показатели за репутация. Така че колкото повече други учители изтеглят вашите идеи, подобряват ги, критикуват ги, толкова повече ще се повиши видимостта ви в системата. В края на учебната година директорът на вашето училище ще ви попита не само колко добре сте обучавали учениците в собствения си клас, но и какъв принос сте направили за образователната система. Как сте помогнали на вашите учители и училища в съседство или други училища в страната да станат по-добри училища? Смятам, че това е следващата наистина важна стъпка, за да сме сигурни, че тази мрежа за иновации в действителност променя системата.

– Какво смятате за оценяването на учениците в България?

– Целите, които имате в образованието, влияят и върху поведението на родителите. Родителите ще обърнат внимание на това какво ще оцени изпитът. Трябва да се уверим, че изпитите отразяват това, което образованието смята за важно. Това е друга наистина важна стъпка.

Трябва да се мисли за формата на изпита по нови начини. Смятам, че той не трябва да отразява само това, което учениците знаят, но и какво могат да правят. И понякога да ги накарате да направят свой собствен проект, може да бъде част от изпита, в рамките на който  учениците да развият собствени идеи, да се преборят с тях, да създадат нещо. В бъдеще се надявам, че изпитите ще отразяват не само това, което знаят учениците по даден предмет, но как всъщност могат да го приложат на практика.

Your Image Description

Свързани статии:

Зам.-министър Карина АгелиеваKарина Ангелиева, заместник-министър на образованието и науката: В науката и иновациите също трябва да има политика на приобщаване Проф. д-р инж. Сеня Терзиева – ректор на Химикотехнологичния и металургич Когато мислиш за утрешния ден, по-лесно се справяш с предизвикателствата на днешнияен университет: Акад. Николай Витанов, зам.-ректор на Софийския университет по научноизследователска и научна проектна дейност: Бъдещето е на интердисциплинарните изследвания Инж. Розалия Личева, началник на РУО – Велико Търново: Броят на младите учители нараства

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: д-р Андреас ШлайхерИнтервюОИСР

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Първата водородна зарядна станция у нас вече работи

Следваща статия

Заместник-министър Митева поздрави учители, удостоени с наградата „Стоян Михайловски“

Следваща статия
Заместник-министър Митева поздрави учители, удостоени с наградата „Стоян Михайловски“

Заместник-министър Митева поздрави учители, удостоени с наградата „Стоян Михайловски“

22 педагози с приз „Учител на годината” от СБУ

22 педагози с приз „Учител на годината” от СБУ

Българският правописен речник вече е онлайн безплатно за всички

Българският правописен речник вече е онлайн безплатно за всички

Последни публикации

  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив
  • Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности
  • От състезанието към куиза
  • Изследовател от топ 2% учени в света влиза в екипа на българския INSAIT
  • The Hexaxial System in Physiology Training. Didactic Model
  • Implementing a Wellness Programme to Overweight Students and Working People through Training in the Methodology
  • The Impact of Age on Adult‘s Participation in Physical Activities during Leisure Time
  • Колко струва закупуването на осигурителен стаж
  • Вестник „Аз-буки“ – брой 19/2025 г.
  • Снимка на броя: Бъдещи журналисти
  • Дигитализират модули от външните оценявания и матурите
  • Важни са научните доказателства, а не научните награди
  • Над 47 млн. лв. за безплатни учебници за всички

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"