Доц. д-р Мария Атанасова-Трифонова
Институт за изследване на населението и човека
https://doi.org/10.53656/ped2021-7.05
Резюме. В статията се предлага анализ на теоретическите положения, залегнали в определянето на различните аспекти на качеството на образователната среда, както и преглед на емпиричните изследвания в съвременната практика, което е ориентир за политиките за повишаване на качеството на образованието и грижата в ранното детство. Оценката на качеството на образователната среда преследва различни цели в различните страни, но е важна стъпка за разкриване на проблемните зони и тяхното по-нататъшно преодоляване. Специално внимание се отделя на различните измерения на качеството – структурни и процесуални, както и на необходимостта от изследване на сложните взаимовръзки между тях, които определят ефекта им върху резултатите на децата. Изясняването на обхвата и отделните измерения на качеството е необходимо за избора на методите за оценка и тяхното съдържателно съответствие на заложените критерии.
Ключови думи: качество; структурни и процесуални аспекти; оценяване на качеството
