Доц. Андрияна Андреева, д-р Дарина Димитрова
Икономически университет – Варна
https://doi.org/10.53656/str2023-2-2-con
Резюме. В публикацията се изследва проблематика, свързана с обучението по специалност „Съдебна администрация“ за придобиване на професия съдебен служител. От една страна, авторите анализират в ретроспекция възникването на потребността от обучение на служителите в съдебната администрация, въвеждането на професията и създаването на специалност „Съдебна администрация“ в ОКС „Бакалавър“ във висшето образование. От друга страна, във връзка с извеждане на съвременните тенденции относно образователните потребности на съдебната администрация, свързани с придобиване на дигитални знания, умения и компетентности, са проведени анонимни анкети със съдебни служители от структурата на съдилищата във Варна и студенти от специалност „Съдебна администрация“, обучаващи се в Икономическия университет – Варна. За целта са конструирани анкети с въпроси, а получените от тях данни са обобщени и анализирани.
На база на изследването се поставят на полето на научните дебати актуални въпроси, касаещи потребността от съвременни подходи при обучението, съответстващи на дигитализацията в обществените отношения, в това число и в съдебната система. Формулират се обобщения и изводи с оглед актуализация на учебната документация и обвързването ѝ с потребностите на практиката.
Ключови думи: обучение; съдебна администрация; дигитални компетентности