Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2020 Брой 14, 2020

Е-обучението не е огледално на присъственото

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
01-04-2020
в Брой 14, 2020
A A
Новите подходи в онлайн обучението залагат не само на съдържанието, а се фокусират върху диалога
и съвместните дейности

Екатерина ВИТКОВА

COVID-19 изправи пред предизвикателство всички професии, но една от най-пряко засегнатите е на педагозите. Учители от цял свят общуват с учениците си дистанционно и търсят начини да поддържат интереса им към ученето.
Българските учители се справиха доста бързо със задачата. Те намират различни варианти да преподават материала, но оплакванията и от двете страни (учители и ученици/родители) за преумора и претоварване не са малко.
От една страна, това е нормално, защото вече е доказано, че работата от дома в много случаи е по-интензивна в сравнение с тази на работното място (когато я вършиш съвестно, разбира се). От друга страна, поради липса на достатъчно опит, информация и практика е-обучението в много случаи се възприема като огледално на присъственото обучение, тип „лице в лице“, а това на практика е само една от неговите форми. Става дума за уеб базираното обучение, при което интернет служи само като комуникатор между учителя и ученика. Ученикът учи от учителя чрез интернет като средство за директен контакт. За такъв вид обучение може да се използва някоя от многобройните онлайн платформи.
Според изследователите има три основни техники на е-обучение: обучение, базирано на ресурси; проектно базирано обучение; проблемно базирано обучение. Всички те дават възможност както за групова, така и за индивидуална работа, а един от важните резултати е учениците да развият умения за самостоятелно учене и последващо обучение през целия живот.
Обучение, базирано на ресурси. При този вид дистанционно преподаване учениците активно участват в процеса на собственото си обучение. В случая глобалната мрежа се използва като място, където е складирана необходимата информация. Тя може да бъде под формата на електронна книга, каквито са т.нар. PDF, както наричат електронните книги на учебниците от I до VII клас, свободно достъпни на страниците на издателствата. Може да бъде и под формата на допълнителни ресурси, като видеа, демонстрации, тестове, презентации, галерии със снимки, каквито са пълните варианти на електронните учебници на големите издателства, които се ползват чрез специални кодове за достъп. Тази учебна информация е на разположение на учениците, които могат да се запознаят с нея, а учителят е по-скоро фасилитатор, наблюдаващ и оценяващ процеса. Обучението, базирано на ресурси, развива уменията за практическо прилагане на знанията, синтезиране на информацията, окуражава учащите да се ангажират с въпроси, и развива критичното им мислене.

Проектно базираното
е-обучение се осъществява в малки групи, на каквито може да се раздели всеки по-голям клас. За него е характерен комплексният познавателен процес, тъй като работата по проект изисква разнообразни по вид умения. Той също развива способността за критично мислене, за проучване и намиране на информация, както и за нейното структуриране. В резултат на този подход обучаемият става по-вещ в различни области на живота, а не само по конкретния предмет или тема. Така например изявата на учениците като координатори на проекти провокира лидерството сред тях и ги мотивира за работа.
Проблемно базираното обучение също е подходящо за работа в малки групи и е вид самостоятелно учене. При него целта е сблъскване с определен проблем и решаването му чрез своеобразен брейнсторминг. То не е свързано с четенето на точно определен учебен материал, текстове или инструкции, а с решаването на конкретна проблемно ориентирана задача.

И трите изброени техники наблягат на едно, а то е засилване ролята на самостоятелно учене чрез е-обучението,а не буквално копиране на присъственото обучение.
Персоналната комуникация чрез имейли и чат стаи (в някои случаи затворени фейсбук групи) също е част от дистанционното обучение. Тя дава възможност и за индивидуален подход, за какъвто невинаги има възможност при присъственото обучение. Въпросът е в правилното разпределение на времето за една или друга форма на дистанционно обучение и намирането на точния баланс между различните техники, които могат да се използват.
Провеждането на седмични онлайн семинари също е вид иновативен подход за е-обучение. Той изисква активно участие от учениците, а най-добрият лектор, който може да бъде и ученик, е добре да бъде мотивиран с награда.
Телеконферентните връзки са добра възможност за привличане на външни участници, които да разнообразят учебния процес. Могат да бъдат реализирани и интерактивни външни позвънявания, които да осигурят интересно включване.
Викторините също са добър подход за активно учене по време на дистанционно обучение при директна комуникация с класа. Те могат да включват различни видове въпроси по подобие на тестовете – с отворен или затворен отговор и т.н. В случая викторината замества тес-
та и е по-надежден начин за проверка на знанията и за активно учене, защото самостоятелното решаване на тест, за съжаление, не гарантира защита от преписване при онлайн обучението. Едно от решенията е, в случай че се дават тестове, те да са обвързани със сравнително кратко време за изпълнение, за да могат да се оценят реалните знания. Вече съществува и софтуер – secure exam sofrware, който може да провери дали по време на решаване на тест от дадена платформа излизате извън нея, за да проверите правилния отговор.

Проблемът с домашните
Преписването и трудностите, които се срещат при необходимост от реална оценка на знанията на ученика, са едно от предизвикателствата на дистанционното обучение. Когато си сам, възможностите тип „Обади се на приятел“ от предаването „Стани богат“ са огромни.
Ако домашното е под формата на създаване на текст, съществуват платформи, в които този текст може да се провери за плагиатство, ако учителят има съмнение. Това, разбира се, му създава допълнителна работа, но все пак е вид гаранция. Предварителното предупреждение на учениците, че текстовете за домашна работа могат да бъдат проверявани за плагиатство, също е вид превенция на преписването.
Най-често прилаганото решение при поставянето на домашни задачи с цел избягване на преписването е… по-дълги и по-сложни домашни работи. В този случай родителите няма защо да се сърдят на учителите, които го правят, защото това е правилният подход при дистанционното обучение. Домашните трябва да са по-обширни, по-дълги и по-обстоятелствени, за да предизвикат по-задълбочено проучване и да доведат до самостоятелна работа. В допълнение може да се изиска от ученика да представи домашната си работа, за да се гарантира, че тя не е била създадена за сметка на свободното време на родителя.
Нови тенденции в е-обучението
Най-новият подход в дистанционното обучение вече не приоритизира работата със съдържанието. То, разбира се, присъства, но не е от първостепенно значение. На първо място се поставя фокусът върху диалога и съвместните дейности. Четири са основните педагогически перспективи в този процес. Първата е когнитивна и се фокусира върху познавателния процес, както и върху това как работи мозъкът при усвояването на нови знания и умения. Втората е свързана с емоционалния аспект на ученето, който включва процеси като мотивация, ангажираност, забавление. Акцент на поведенческата перспектива са придобитите умения и отражението върху поведението в резултат на обучителния процес, като се набляга на ролевите игри и практическото приложение на знанията. И накрая е социалната, която се фокусира върху факторите, които могат да стимулират ученето, включително взаимодействието с други хора, съвместните постижения, партньорската подкрепа.
Е-обучението дава много възможности за педагогически практики и не бива да е ограничено в подхода. Напротив, предизвикателството на COVID-19 може да провокира учителите и учениците да отделят повече време за неща, които при нормални обстоятелства се пропускат поради инерция или липса на време. А когато ползата от една практика е изпробвана и доказано върши работа, вероятността тя да се ползва и в бъдеще, е много по-голяма.

Your Image Description

Свързани статии:

Default ThumbnailИнформираният избор Учителят и променящият се свят Учителите ни са с висок образователен ценз Чужд език се учи по-лесно с повече дисциплини

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Експерт

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
Споделяне24Tweet
Предишна статия

Спазвайте мерките, за да се избегне глобална икономическа криза

Следваща статия

Традиции и модерен подход

Следваща статия
Традиции и  модерен подход

Традиции и модерен подход

Мишел мечтае  за по-цветен свят

Мишел мечтае за по-цветен свят

В ход е дигиталното обучение

В надпревара за детския интерес

Последни публикации

  • Емоции от първата ученическа екскурзия
  • Открий своята професия, избери своето бъдеще
  • Фестивалът „Ало, Космос! Говори България!“ се завръща с пето издание
  • Над 2000 занимания за деца в лятната ваканционна програма на МОН
  • Държавата подкрепя 2500 деца с дарби през 2025 г.
  • Психоаналитикът проф. Моника Богданова: Ученето е усилие, а в последните години се сведе до забавление
  • Счетоводната професия в дигиталната ера – много повече творческа
  • For Some Technology-Driven Novelties in the International Human Resource Management
  • Иновации в политиката и стратегията за образование и обучение в сферата на националната сигурност
  • Изследване отношението на учениците към учебния предмет биология и здравно образование и начина на преподаване в края на прогимназиалния етап на обучение
  • Медиатор по призвание
  • Интегрален тест в VII клас след промяна в учебните програми
  • Time Perspective in Counseling Parents of Children with Developmental Disorders
  • Образователно включване на студенти с бежански статут в българското висше образование – възможности и перспективи
  • Предприемачество и иновации в публичния сектор: правна рамка и перспективи за публичните предприятия в България
  • Paradigms for Soft Skills Enhancement in Military Healthcare
  • Forming Entrepreneurial Culture through Education
  • Algorithm for Optimizing the Process оf Selecting a Topic for a Scientific Publication with the Assistance of ChatGPT
  • Софийският университет е сред първите 50% от най-добрите в света в QS University Rankings 2026
  • Принос към изучаването на българската лексикална прозодия (Морфологични и прозодични аспекти при акцентуването на съществителни имена в българския език, София: УИ „Св. Климент Охридски“, 2024)
  • Сред трагизма и триумфа на Дойран („Ехо от Дойранските окопи. Спомени на участници 1916 − 1918“, съст. Владислав Карагеоргиев, 2024)
  • Многоезичието и междукултурната комуникация като теми в продължаващата квалификация на учителите по български език и литература

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"