Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2024

68% от българските ученици чувстват подкрепа от учителите да мислят творчески

„Аз-буки“ от „Аз-буки“
18-06-2024
в Новини 2024
A A
Снимка „Аз-буки“

68% от българските ученици казват, че техните учители ценят творчеството им. А 60 на сто споделят, че преподавателите им дават достатъчно време, за да предложат творчески решения на задачите, което е над средното равнище за страните от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР).

Това показват данните от глобалния доклад за творческото мислене PISA 2022 на ОИСР.

Изследването за творческо мислене и финансовата грамотност се проведе за първи път

в рамките на PISA 2022 заедно с традиционната проверка на знанията и уменията на 15-годишните ученици по математика и природни науки.

Изследването е проведено сред близо 700 000 ученици от 81 държави. От българска страна участие в него взимат 6107 ученици, родени през 2006 г. от 202 училища в цялата страна.

Резултатите относно творческото мислене бяха представени от директора на Центъра за оценяване в предучилищното и училищното образование Неда Кристанова в присъствието на служебните зам.-министри на образованието и науката д-р Емилия Лазарова и Наталия Митева, началници на регионални управления на образованието, директори на дирекции в МОН и на училища, детски градини и др.

На представянето бе посочено, че у нас

77% от учениците са съгласни или напълно съгласни, че е възможно да се прояви творчество по почти всички предмети,

в сравнение с 82% средно за страните от ОИСР.

Проучването показва още, че учениците, които проявяват творческо мислене, постигат значително по-високи резултати от връстниците си в училище.

Отбелязано бе още, че според училищните директори учениците в България имат достъп до часове по изкуство (42%), драма (22%), творческо писане (21%) или компютърно програмиране (42%) веднъж месечно или повече в училище. Съответно 26%, 22%, 20% и 27% от учениците посещават тези часове/дейности веднъж седмично или повече – средните стойности за ОИСР са 27%, 11%, 16% и 17%. Това също се отразява положително на постиженията им.

Изнесените данни сочат, че 72% от учениците у нас обичат да знаят как работят нещата, 64% искат да разберат защо хората се държат по начина, по който се държат, а 49% изпълняват задачите дори когато те стават по-трудни, отколкото са предполагали. Тези ученици са се представили значително по-добре на теста за творческо мислене от своите връстници със сходни социално-икономически характеристики.

Над средното за ОИСР и е очакването на 15-годишните български деца да завършат висше образование – 71%.

Тези ученици демонстрират по-силно творческо мислене, отколкото техните връстници дори след отчитане на резултатите им по математика и четене и социално-икономическите характеристики.

Според изследването творческото мислене е „компетентността/умението да се участва продуктивно в генерирането, оценяването и усъвършенстването на идеи, което може да доведе до оригинални и ефективни решения, до генериране на ново знание и значими проявления на въображението“.

Творческото мислене в PISA се фокусира върху измерването на онези процеси, които могат да бъдат включени в различни контексти на обучението и решаването на проблеми. Това са учебни ситуации, които изискват въображение и неговото изразяване, като творческо писане или визуални изкуства, както и такива, в които генерирането и подобряването на идеи е наложително за изследването на проблеми или явления или за откриване и създаване на иновативни решения.

Участниците са решавали компютърно базиран тест с различен набор от задачи (само с отворени отговори), като са били оценявани в 4 области: писмено изразяване, визуално изразяване, решаване на социални проблеми и решаване на научни проблеми.

Скалата за творческо мислене за PISA 2022 е между 0 и 60 точки. Средният резултат на 15-годишните за страните от ОИСР е 33 точки. Най-добре са се представили Сингапур (41 точки), Корея и Канада (38), Австралия (37), Нова Зеландия, Естония и Финландия (36), Дания, Латвия и Белгия (35), Полша и Португалия (34).

Последни в класацията са Узбекистан и Филипините – с по 14 точки, и Албания – с 13.

Средният резултат, който са получили българските ученици, е 21 точки.

Резултатите на момчетата у нас са средно 19 точки, а на момичетата – 22 точки. За сравнение, средните показатели за ОИСР са съответно 31 и 34 точки.

За пореден път се отчита голяма ножица в резултатите в зависимост от социално-икономическия статус на учениците. У нас тези в непривилегировано положение постигат средно 14 точки, докато резултатът на онези от семейства с благоприятен статус са двойно по-високи. Средно за ОИСР разликата е по-малка – 28 срещу 38 точки.

Относно различните контекстни области на оценяване българските деца са постигнали най-добри резултати в писменото изразяване (26,9), следвани от тези във визуалното изразяване (22,6), решаването на социални проблеми (21,5) и на научни казуси (19,1). Данните за ОИСР са съответно 50.3, 32.2, 39 и 32.2.

Снимка – Пресцентър на МОН

Изследването оценява по скала, която разделена на 6 равнища.

При оценяването в Сингапур, Латвия, Корея, Дания, Естония, Канада и Австралия над 88% от учениците са достигнали базово ниво на владеене на творческо мислене и по-високо, като средната стойност за ОИСР е 78%.

В 20 държави повече от 50% от учениците не са достигнали равнище 3. Това се отнася и за 61,4% от българските ученици. Това означава, че много ученици в тези страни/икономики се затрудняват да измислят подходящи идеи на определените въпроси, и много малка част могат да предложат оригинални идеи за познати проблеми.

Повечето държави, които са постигнали резултати над средните за ОИСР по отношение на творческото мислене, се представят над средното и по математика, четене и природни науки.

„Политиките за образование трябва да се базират на данни, за да предприемем такива мерки в образованието, че младите хора да бъдат успешни“, заяви служебният заместник-министър на образованието и науката Наталия Митева по време на представянето на изследването.

Тя посочи, че е от решаващо значение в училище да се получават не само знания, но и да се развиват меките умения на учениците, като критично мислене, креативност и продуктивност. По думите ѝ, матриците за оценяване, разработени от ОИСР, могат да ни бъдат добра отправна точка“, подчерта тя.

По време на представянето на данните от изследването учители представиха добри практики, чрез които стимулират творческо мислене у своите възпитаници.

Your Image Description

Свързани статии:

85% от 15-годишните българчета говорят с родителите си за пари Фоторазкази за олимпийците по природни науки вдъхновяват ученици Ученици и учители се обучават за безопасен интернет по програма на МОН 198 новоназначени директори преминават практически обучения

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: PISAглобален докладд-р Емилия Лазаровазам.-министриМОННаталия МитеваОИСРРепортертворческо мисленеученицифинансовата грамотност

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Подготвя се Център за енергийно развитие и нови науки във Враца

Следваща статия

Българското неделно училище в Женева чества 40-годишен юбилей

Следваща статия
Българското неделно училище в Женева чества 40-годишен юбилей

Българското неделно училище в Женева чества 40-годишен юбилей

Ученическите екскурзии – с образователен маршрут

Ученическите екскурзии – с образователен маршрут

2,7 млн. лв. за стипендии в училища отличници

В Министерския съвет

Последни публикации

  • Всяка извървяна стъпка дава резултат
  • България в образи и думи
  • Нередовният сън вреди на сърцето
  • Министър Красимир Вълчев: Качеството е най-важният капитал на висшите училища
  • Performance improvement and validation of a high temperature test fixture by virtual prototyping
  • Optimizing the mass of an orientation module for delta robots
  • НАТФИЗ отваря филиал в Бургас
  • Robust analysis of a quadrocopter
  • How to select projects and allocate funds to obtain the total maximum profit for facing many different investment projects in the production strategy management plan of discrete production enterprise
  • Application of computer modelling and simulation systems and intelligent decision support technologies in control systems
  • Budget-oriented control system for intelligent building automation modules with feedback
  • Artificial intelligence and biometric technologies in defense: algorithms and challenges
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2025, година XLXII
  • Research on artificial neural networks as a regulator for an aviation DC generator
  • Вълшебство и интерпретация
  • За лидерството в образованието – с факти и аргументи
  • Две начала. Словашкият сюрреализъм и неговият европейски контекст
  • По стъпките на Ботев
  • Бакалавърските програми трябва да бъдат по-широко специализирани
  • STEM център и нов физкултурен салон за учениците в с. Скравена
  • Етнорелигиозната политическа субкултура в България – история на възникването ѝ, основни характеристики и предизвикателствата пред нея (1878 – 1934)
  • Постистината като езиков и културен феномен

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"