Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2020 Брой 28, 2020

Специално за вестник „Аз-буки“ от ЕК: Европа се нуждае от революция в уменията и моментът е сега

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
08-07-2020
в Брой 28, 2020
A A

*Статията е предоставена специално за вестник „Аз-буки“ от ЕК

Маргаритис Схинас*
Заместник-председател
на Ек, отговарящ
за утвърждаването
на европейския начин
на живот

Развитието на уменията е процес през целия живот. Уменията, компетентностите и квалификацията, от които хората се нуждаят, се променят във времето и трябва да се развиват в съответствие с развиващия се пазар на труда. Въпреки това, дори преди пандемията, най-новите данни за чиракуването, усъвършенстването и преквалификацията бяха неприятно четиво. Повече от 20% от възрастните в Европа все още имат затруднения с основната грамотност, повече от 70% от предприятията в Европа съобщават, че липсата на умения пречи на бизнеса им, а едно от четири МСП в ЕС съобщава за големи трудности при намирането на квалифициран персонал.
И сега пандемията от коронавирус засили тенденциите в уменията на пазара на труда, като ускори както необходимостта, така и възможностите за промяна. Очаква се преминаването към ресурсно ефективна, кръгова, цифровизирана и нисковъглеродна икономика да създаде повече от 1 милион работни места до 2030 г.
Очаква се, че само изкуственият интелект и роботиката ще създадат почти 60 милиона нови работни места
в целия свят през следващите 5 години. Междувременно други работни места могат да се променят или дори да изчезнат, а демографските промени ще изискват Европа да се възползва от всички свои таланти и многообразие.
Живеем във време на екологични и цифрови преходи, които бързо променят европейския начин на живот, работа и взаимодействие. Глобалната пандемия, по-специално, ускори цифровия преход, като превърна дистанционната работа и обучение в неочаквана реалност за милиони работници – да не говорим за уникалната борба да се опитваме да научим родителите си как да използват видеоприложения.
Всичко това означава, че сега, повече от всякога, ЕС се нуждае от промяна на парадигмата по отношение на уменията.
Европейската комисия е убедена, че най-добрата инвестиция в нашето бъдеще е инвестицията в хората. Новата Европейска програма за умения, която приехме, възнамерява да направи точно това. Изградена около набор от 12 действия, Програмата има за цел да даде възможност на хората да изграждат умения през целия си живот, и да даде път за инвестиции в уменията на хората в цяла Европа.
Попълването на пропуските в уменията, наемането на възрастни на работа, обучението на младите хора и насърчаването на предприемачеството ще бъдат от решаващо значение за нашето възстановяване. Едно от най-трудните неща при справянето с рецесията е, че обикновено не се знае кой ще загуби работата си. В настоящия случай вече можем да видим, че тези, които са в отпуск или са съкратени по време на карантината, в момента са най-нуждаещи се от помощ, за да се върнат към подобни работни места или да започнат изцяло нова кариера.
Новата ни Европейска програма за умения ще обедини тези, които могат да инвестират в умения, ще помогне за централизиране на ангажиментите за обучение и широко разпространение на познанията за умения, които публичните и частните служби за заетостта могат да използват, за да насочат хората към местата, където знаем, че ще има недостиг на умения и нарастващи възможности за работа.
Първоначално Програмата ще се съсредоточи върху индустриалните екосистеми, най-силно засегнати от кризата, като здравеопазване, строителство, автомобилостроене, транспорт и туризъм. Чрез привеждане в съответствие на инвестициите в умения с нуждите на икономиката можем да създадем печеливша ситуация. Например пандемията ни напомни колко сме зависими от здравните работници, и въпреки това прогнозите сочат увеличение с над 830 000 нови работни места, което заедно с очакваните нужди за заместване на персонала означава 8 милиона работни места в здравния сектор през следващите 10 години.
Попълването на недостига в уменията и инвестирането в амбициозни стратегии за повишаване на квалификацията и преквалифициране е от решаващо значение за гарантиране на високо ниво на устойчивост, справедливост и в крайна сметка – за стимулиране на устойчивата конкуренто-
способност в целия ЕС. Като част от своята смела нова политика за умения, Комисията е поставила амбициозни количествени цели за следващите 5 години, целящи 120 милиона души годишно да участват в обучение или да се гарантира, че 70% от възрастното население има поне основни цифрови умения.
Наред с инициативите за мобилизиране на колективни действия ние създаваме ясна стратегия, която да гарантира, че уменията водят до работни места, изграждайки цялостни и приобщаващи системи за обучение на възрастни, които помагат за актуализиране на уменията при преминаване от една работа към друга във всички държави членки. Ние също така ще дадем възможност на хората да намерят времето и средствата, необходими за това, проучвайки инициативи като индивидуални сметки за обучение.
В допълнение отправяме серия от препоръки относно обучението за професионално образование, които поставят ключовите цели за увеличаване на дела на наетите на работа висшисти до поне 82%, както и осигуряване на възможност на поне 60% от завършилите програми за чиракуване да се възползват от обучение на работното място.
За мен също е важно, че каквото и да правим в областта на уменията, трябва да е съвместимо с нашите ценности.
За Европа това означава да се гарантира, че никой не е изоставен.
Това означава осигуряване на равен достъп до допълнителни възможности за повишаване на квалификацията за всички хора, независимо от пол, расов или етнически произход, религия или убеждения, увреждане, възраст или сексуална ориентация и включително хора с мигрантски произход. В същото време, трябва да бъдат обхванати всички територии – от големи градове до селски или отдалечени райони в целия ЕС. Това е европейският път.
Този континент има прекрасна традиция в ученето – европейската история е забележителна история за творчество, откритие и напредък. Това е историята на мъжете и жените, които са решили да подобрят себе си и своите страни.
Разбира се, никоя система не може да издържи теста на времето без подновяване. За Европа е време да се съчетаят от уменията от миналото, с тяхното бъдещо приложение. Работейки съвместно с държавите членки, гражданското общество и индустрията, аз съм убеден, че можем да помогнем за постигане на революция в уменията, която да бъде конкурентна, устойчива на бъдещите предизвикателства и социално справедлива.

Your Image Description

Свързани статии:

Default ThumbnailИнформираният избор Горска педагогика за най-малките В Европа 93,3% от децата между 3 и 6 години ходят на забавачка Партньорство с университета от училищната скамейка

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Експерт

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
Споделяне5Tweet
Предишна статия

Да дадеш бъдеще на всяко дете

Следваща статия

300 университета в евромрежи

Следваща статия
1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

300 университета в евромрежи

1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

България очаква 2,7 млрд. евро

Защо „мекането“ е толкова заразно?

Случаят така че

Последни публикации

  • Зам.-министър Лазарова се срещна с учителите от ПГ „Цар Иван Асен II“ в Хасково
  • И аз уча там! И аз боядисвам там!
  • „Златна ябълка“ за героите на децата
  • Вълшебни години
  • Всички живи организми излъчват сияние
  • Цената да бъдем красиви
  • Всяка извървяна стъпка дава резултат
  • България в образи и думи
  • Нередовният сън вреди на сърцето
  • Министър Красимир Вълчев: Качеството е най-важният капитал на висшите училища
  • Performance improvement and validation of a high temperature test fixture by virtual prototyping
  • Optimizing the mass of an orientation module for delta robots
  • НАТФИЗ отваря филиал в Бургас
  • Robust analysis of a quadrocopter
  • How to select projects and allocate funds to obtain the total maximum profit for facing many different investment projects in the production strategy management plan of discrete production enterprise
  • Application of computer modelling and simulation systems and intelligent decision support technologies in control systems
  • Budget-oriented control system for intelligent building automation modules with feedback
  • Artificial intelligence and biometric technologies in defense: algorithms and challenges
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2025, година XLXII
  • Research on artificial neural networks as a regulator for an aviation DC generator
  • Вълшебство и интерпретация
  • За лидерството в образованието – с факти и аргументи

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"