Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2021 Брой 37, 2021

Часове по фантазии

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
15-09-2021
в Брой 37, 2021
A A
Училищният екип залага на присъственото обучение и от 4 – 5 години няма отпаднали ученици

От няколко години осъществяваме интересна практика в нашето училище. Детската писателка Милена Димова провежда при нас два-три пъти в месеца т.нар. часове по фантазии. В тях децата споделят различни идеи, които тя развива в детски книжки.“ Това разказва пред в. „Аз-буки“ Венцислав Манолов – директор на ОУ „Св. св. Кирил и Методий“ в ловешкото село Бежаново.
Досега са издадени две такива книжки – „По пътя към училището“ и „Морето на баба“.
А децата се радват да видят своите идеи, претворени в книжка. „От миналата година подаряваме тези книжки за различни празници на деца от подготвителни групи или първокласници от училища в община Луковит“, добавя събеседникът ми.
Последната учебна година училището завършва със 167 деца, като тенденцията е броят им да се запази около това равнище и в следващите години. Директорът обяснява, че през летните месеци има движение на децата – някои заминават с родителите си, други се връщат. Още 15 деца има и в подготвителната група в училището. „В следващите години се очаква в I клас да се включват от 22 до 27 деца. А за новата учебна година очакваме 18 първокласници. Пълняемост имаме във всички паралелки“, отбелязва още директорът.
99% от децата в ОУ „Св. св. Кирил и Методий“ в село Бежаново са от уязвими групи, като някои от тях постъпват в I клас с трудности в комуникацията на български език. „Затова сме направили и подготвителна група, за да свикнат да контактуват на български език и да се подготвят за I клас. Заедно с това имаме и групи за занимания по интереси. Във всеки клас имаме по една група и основните занимания са по български език“, казва Венцислав Манолов. В групите за занимания по интереси са обхванати 94 ученици. Сформирани са клуб „Приятели на околната среда“, „Децата и природата“, „Ние и природата“, „Сръчни ръце“, „Българският език – звучен и мил“ и „Занимателна математика“. По проект „Подкрепа за успех“ са създадени 16 групи с 98 ученици, като обучението се осъществява главно по български език и по математика. Има и две сборни групи за по-големите ученици по „Човек и природа“ и „География и икономика“.
Липсата на електронни устройства и достъп до интернет в повечето от семействата в селото, а и използването на раздадените не по предназначение, повлиява и на обучението онлайн. И работата се провежда основно чрез разнасянето на обучителни материали по домовете на учениците. С това се занимават образователният медиатор и учители. „Те разнасяха материали за деня, като се взимаха и подготвените задачи от предходния ден. Комуникацията се извършваше и по телефона“, разказва директорът.
Екипът на училището е от 16 педагози, има и 9 души непедагогически персонал. Всички учители са преминали обучения за работа в мултикултурна среда. „Сред колегите са и четири дами на 24 – 25 години. Напоследък има интерес от млади хора към педагогическата професия. Бедата при нас е, че сме отдалечени от големите градски центрове и пътуването затруднява колегите. Особено през зимните месеци“, споделя директорът Манолов.
Училището е сред първите десет образователни институции в страната, които получиха от Просветното министерство първите свидетелства за достигнати поне 70% ваксинирани учители и непедагогически персонал. Те са отличени за отговорно отношение към опазване на живота и здравето и проявена гражданска позиция. А на въпроса как са постигнали 100% ваксинирани, събеседникът ми отговаря с простото: „С убеждаване и индивидуални разговори с всеки“.
По думите на Манолов много позитивна роля изиграва и медицинското лице в училището Мария Колева, както и доктор Мохамед, който обслужва ученици. „Но в основата беше това, че след като са учители, трябва да се доверят на науката. Имаше и две учителки, които плануваха бременност и трябваше да потърсят разговор със специалист. Нямаше плашещи странични реакции след ваксинирането. А и ние допълнително включихме точка в нашия колективен договор, че онези, които са ваксинирани и не се чувстват добре след това, могат да ползват един ден допълнителен платен отпуск. От него се е възползвал само от един член от колектива“, уточнява директорът.
ОУ „Св. св. Кирил и Методий“ разполага с две сгради, като основната е санирана през тази година. В помощната сграда по време на пандемията се обучават децата от I до III клас, за да се ограничи допълнително взаимодействието между учениците.
И двете постройки се отопляват с локално парно на твърдо гориво. „Базата отговаря на съвременните изисквания. Разполагаме с два компютърни кабинета. Във всяка класна стая има изградена аудио-видео система за обучение (лаптоп с телевизор). Всички учители ползват образователни платформи и електронни уроци. Прилагането на интерактивни методи прави учебния процес по-привлекателен за учениците и създава интерес към знанието. В сградата всички имат достъп до безжичен интернет. Имаме и физкултурен салон с обособен фитнес център, който се използва през деня и в събота. Има и комбинирана спортна площадка и площадка с изкуствена трева“, отбелязва директорът.
По Националната програма „Осигуряване на съвременна образователна среда“ е реновирана училищната библиотека. В нея са достъпни около 5000 тома книги, а всяка година се провежда и инициативата „Лято в училищната библиотека“. „Който иска, може да дойде и да използва компютърния кабинет. Всеки ден има по 20 – 25 деца. Още повече че отваряме врати от 8 сутринта и продължаваме следобед, докато има ученици“, казва събеседникът ми.
От няколко години училището, съвместно с в. „Луковитски новини“, провежда конкурс за есе, рисунка и компютърна рисунка „Детство мое, реално и вълшебно“ във връзка с патронния празник на школото на 24 май. Той е под патронажа на кмета на община Луковит Иван Грънчаров и на председателя на Общинския съвет Данаил Динков. А от миналата година в него вече могат да участват и деца от останалите образователни институции в община Луковит. „Имаме и ученичка, спечелила трета награда в конкурса „Детство мое, реално и вълшебно“, организиран от МОН – Национален дворец на децата, и ОДК – Ловеч. Тя завърши тази година“, информира Манолов. В общинския кръг на националното състезание по безопасност на движението отборът на ОУ „Св.св. Кирил и Методий“ – с. Бежаново, се класира на второ място.
Учениците се включват масово и в различни училищни прояви за Деня на народните будители, Деня на независимостта и други важни дати от националния календар. Отбелязват се и Денят на толерантността на 16 ноември и ромската нова година. „Каним и по веднъж на срок ни гостуват с детски постановки от Плевенския драматичен театър. Заплащаме ги от делегирания бюджет на училището“, уточнява Манолов.
Директорът споделя още, че възпитаниците на школото, които успешно завършат VII клас, продължават обучението си.
В последните 4 – 5 години няма отпаднали ученици. „От 27 деца, които завършиха тази година VII клас, едно замина за чужбина, а петима са на поправителен изпит. Останалите са записани в гимназии. Голяма част продължават в средното училище в Угърчин. Там има паралелка по готварство и сервитьорство. Друга част се насочват към Професионалната гимназия по селско стопанство в Луковит. Районът е селскостопански, има и няколко кооперации, които имат нужда от подобни кадри. Единици отиват в професионални гимназии в Плевен“, продължава той.
Основното училище в село Бежаново работи и по проект на Центъра за образователна интеграция на децата и учениците от етническите малцинства – „Солидарни в интеграцията и образованието“. В него основен акцент е социалното предприемачество. „В момента започваме работа по друг проект – „Моите успехи са и наши успехи“. Специалният фокус е насочен към семействата от уязвими групи и е свързан с осигуряването на качествено образование и устойчиво социално включване. Сформирани са три основни клуба – за работа с родителите, по мода и „Пътешественик“, информира директорът Манолов.

Your Image Description

Свързани статии:

Как да станеш част от сплотена общност Блогове на учители в помощ на ученика Госпожо, обичам ви Театърът гостува… в Силистра

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Региони

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Как да станеш част от сплотена общност

Следваща статия

Педагози се обучават за превенция на зависимости

Следваща статия
В ход е дигиталното обучение

Педагози се обучават за превенция на зависимости

Блогове на учители  в помощ на ученика

Блогове на учители в помощ на ученика

Госпожо, обичам ви

Госпожо, обичам ви

Последни публикации

  • Ученици създават дигитална книжка с 51 добродетели в детските очи
  • Училище, където знанието гради
  • Герои от приказките в образи
  • Ден на детето с мисия
  • Съветът на ректорите обсъди предизвикателствата пред висшето образование
  • РУО – София-област, отличи заслужили педагози и ученици
  • МОН развива диалога с бизнеса
  • Видинските клубове „Млади възрожденци“ проведоха дванадесета регионална среща
  • Опичай си акъла и ще си опечеш работата
  • Заплатата не е всичко: видове доплащания за труда ни
  • Вестник „Аз-буки“ – брой 22/2025 г.
  • Средна такса от 1050 лв. за висше училище
  • Награди за талантите на Кюстендил
  • Изгражда се нов корпус към 201. ОУ в район „Панчарево“
  • Снимка на броя: „Ориент Експрес“ на жп гара Варна
  • Светлин Наков, предприемач в сферата на образованието и технологиите: Учителят вече не е говореща енциклопедия
  • Идеите на младите променят света
  • Висши училища с единен изпит по математика
  • „Европа в моето училище“
  • Успешни проекти на форума „Наука за бизнес“
  • Промени за приема в държавни висши училища
  • Дъжд от книги

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"