Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2022 Брой 23, 2022

Да помогнеш навреме

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
08-06-2022
в Брой 23, 2022
A A
Работата в новата сензорна стая в РЦПППО – София-област, помага много на децата

Стоян СТОЯНОВ

Въвеждаме съвместното преподаване, когато заедно в час в училище влизат масовият и ресурсният учител, който работи индивидуално с детето със специални образователни потребности. Идеята е да има и по-тясно взаимодействие между педагозите, като ресурсните учители споделят материали с колегите си от общообразователните училища. Целта е те да имат индивидуален подход към ученика със специални образователни потребности, когато ресурсният учител не е в часовете.“ Това коментира пред „Аз-буки“ Клара Милошева, директор на Регионалния център за подкрепа на процеса на приобщаващо образование – София-област. Затова и на интернет страницата на Регионалния център се качват материали и линкове към ресурси за работа с деца, които се ползват от учителите.
И още нещо: специалистите на РЦПППО – София-област, се включват преди две години в работата на колективи към регионални центрове за подкрепа на процеса на приобщаващо образование и на центрове за специална образователна подкрепа, създали учебни помагала за обучението на ученици със специални образователни потребности и методически ръководства за адаптиране на учебното съдържание по национална програма на МОН.
Наскоро екипът на РЦПППО – София-област, организира конференция, посветена на 15-годишнината от създаването на регионалните центрове в страната. „Проведохме я в хибриден формат поради малкия капацитет на залата ни и голямото ни желание да я видят колкото се може повече колеги. Записахме срещата и я излъчихме с известно закъснение. И над 100 души са я гледали. Освен това направихме и две подходящи обучения за училищните екипи за подкрепа, като подарък от нас. Имаме 98 училища и 71 детски градини в областта. И никоя образователна институция не знае дали утре в нея няма да бъде записано дете със специални потребности, затова системата навсякъде трябва да е готова да ги приеме и приобщи“, споделя Клара Милошева.
Сред акцентите на конференцията е и откриването на сензорна зала в Регионалния център. Тя работи от близо два месеца. „Колега логопед специално се квалифицира като ерготерапевт, като Центърът плати обучението му, за да се използват пълноценно възможностите, които дава тази сензорна стая за подпомагане развитието на децата. Сензорната терапия много помага, особено ако с детето се започне работа в ранна възраст. В момента работим с 8 деца, но очаквам броят има да нарасне, тъй като все повече родители разбират за услугата, а и тя е безплатна за тях“, посочва директорката на Регионалния център.
Специалистите от РЦПППО – София-област, оказват допълнителна подкрепа на над 320 деца от региона. С още около 300 работят и създадените в образователни институции екипи за подкрепа. Допълнително ЦПЛР – Ботевград, работи само с деца от общината. Сред предизвикателствата в работата на своя екип директорката на Регионалния център посочва неговата относителна отдалеченост от населените места в региона, където е необходимо да се подпомагат децата и учениците. Това налага специалисти от Центъра да пътуват много.
„Някои имат на ден часове в до 4 различни образователни институции, някои от които и в различни общини. Ползват свои автомобили, някои и междуселищни автобуси. Слава богу, МОН покрива тези разходи за транспорт“, отбелязва Клара Милошева. И добавя, че е трудно да се намират специалисти в малките населени места, които да обхванат по-ефективно близките образователни институции.
Друга трудност, която срещат в работата си специалистите от Регионалния център, е, че на места – особено в малки и отдалечени в планинските райони училища, заради икономии през зимата не се отопляват кабинетите, в които работят при посещенията си ресурсните учители, психолозите и логопедите. „И това е проблем, тъй като дори колеги боледуват“, казва събеседничката ми.
Предизвикателство в последните две години е и работата с децата със специални потребности
в онлайн среда.
Директорката на Регионалния център признава, че преминават трудно през периодите с обучение от разстояние в електронна среда. „Имахме огромното желание да достигнем до всяко дете. Затова закупихме карти за достъп до интернет, които заедно с таблети дадохме на семейства от уязвими групи, които не разполагаха с необходимите електронни устройства. Но родителите в тези семeйства по-скоро не успяха да помогнат на работата ни“, казва тя.
Екипът на РЦПППО – София-област, е от близо 40 педагогически специалисти. Сред тях
7 – 8 са под 35-годишна възраст, като са много мотивирани.
„В началото на всяка учебната година решаваме от какви квалификации имаме необходимост, за да надграждаме уменията и знанията си и да бъдем максимално и полезни на децата, с които работим, на колегите от училищните екипи и на общообразователните учители“, продължава разказа си Клара Милошева.
Относно развитието на приобщаващото образование в последните години събеседничката ми отбелязва промяната в начина на осигуряване на допълнителна подкрепа. „Не е необходимо детето да има задължително ТЕЛК, НЕЛК или лекарско становище, за да бъде предоставена допълнителна подкрепа. Учителят може да ни информира, че дадено дете според него има проблеми. Тогава наш екип прави оценка на място и ако прецени, че са налице обучителни затруднения и родителят е съгласен, се предоставя такава помощ. Независимо че до този момент той е неглижирал трудностите на детето си. А това е важно, защото, колкото по-рано започне последователна подкрепа, толкова по-бързо децата могат да наваксат и да се развият“, споделя Клара Милошева.
По думите ѝ в последните години родители от всякакви социални групи постоянно търсят специалистите на Регионалния център с въпроси за своите деца. Първоначално е фиксирано, че консултации се дават веднъж седмично. Но сега това се прави практически всеки ден от колегите ѝ, защото семействата имат необходимост. За да подпомогнат родителите, от Регионалния център качват на интернет страницата си и материали за работа с деца с различни психофизически, емоционални и интелектуални нарушения.
Събеседничката ми отбелязва още, че макар и в началото, преди 15-ина години, да има известна съпротива сред учителите от общообразователните училища относно приобщаването на децата със специални потребности, те постепенно свикват да работят с тях.
„Учителят е човек с призвание, обича работата си и предизвикателствата и помага на децата със специални потребности. И заедно успяват“, споделя наблюденията си Клара Милошева. Заедно със своите колеги подкрепят педагозите с различни обучения на тема приобщаващо образование. Оказват методическа подкрепа и на колегите си от екипите по образователни институции.
„От училищните екипи винаги ни търсят за консултация и помощ при среща със специфични случаи. Дори ни търсят за подкрепа и при деца, които не са със специални потребности,
а става дума за социални случаи. Имаме и социален работник към нашия център. Важна е и социалната работа с децата. При необходимост веднага се притичаме на помощ в образователните институции – например при случаи на агресия между деца, които не са със специални потребности. Няма наши и ненаши деца. Това са деца в нужда в този момент“, категорична е директорката на РЦПППО – София-област.
А каква е нейната оценка за развитието на приобщаващото образование в региона? „Обичам да казвам, че София не е България. Работата ни е в малките населени места в София-област. А тази област е втората по територия в страната, расте и като население. Но въпреки това населените места в областта
остават малки и в тях хората продължават да се познават. И нашите деца със специални образователни потребности са познати на обществото.
А познавайки ги, хората са толерантни, емпатични, приемат ги и им помагат.
Виждала съм неведнъж как децата със специални потребности играят със своите връстници, без да бъдат изолирани“, разказва Клара Милошева.
С цел развиване на тези отношения специалистите на Регионалния център работят по места за включването на децата със специални потребности във всички училищни дейности и инициативи. „Например, когато в дадено училище организират екскурзия, педагози от Регионалния център придружават децата със специални потребности, за да могат и те да се включат наравно с останалите си връстници. Имаме такава спогодба с директорите на училища да канят нашите учители. Децата, с които работим, се включват и във всички училищни празници, като се подготвят за участие заедно с нашите специалисти“, обяснява директорката на РЦПППО – София-област.
Регионалният център развива и редица партньорства – например поддържат прекрасни отношения с екипа на съседите си от РЦПППО – София-град. Членуват в Националната асоциация на ресурсните учители и се включват в редица нейни инициативи. Сътрудничат си с „Уча.се“ и с Центъра за приобщаващо образование. Поддържат връзки и споделят опит с колегите си от останалите регионални центрове и с центровете за подкрепа за личностно развитие в област София.

Your Image Description

Свързани статии:

Какви са моите трудови права Ученическото самоуправление – лесно и интересно УНСС с юбилейна стотна учебна година Признание за олимпийските отбори по природни науки

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Денят

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Идеи, които могат да променят света

Следваща статия

Европейска седмица на стартъпите

Следваща статия
1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

Европейска седмица на стартъпите

Започва фестивалът  „Нов европейски Баухаус“

Започва фестивалът „Нов европейски Баухаус“

Алуминиева тел с наноструктури

Алуминиева тел с наноструктури

Последни публикации

  • Еврокомисията инвестира 1,25 млрд. евро в научни изследвания
  • Министър Красимир Вълчев откри STEM център в Костенец
  • В един от най-престижните университети в САЩ ще се преподава български език
  • The Psychosocial Dimensions of Bulgarian Migration to Italy
  • Аспекти от културното наследство на област Стара Загора: многообразие и обществена значимост
  • Вторият държавен съд (1910 – 1914) и обвиненията срещу бившия министър-председател П. Гудев (1907 – 1908)
  • Испански дипломати за историята на Балканите и за българите XVIII – XIX в.
  • Educational-Intellectual Centres in the Ukrainian Baroque Era and Their Role in Cultural Interactions with The South Slavic World
  • Oценка на ефекта от приложението на кръгова тренировка върху функционалните възможности при студенти от СУ „Кл. Охридски“
  • Aнализ на съществуваща статистически достоверна разлика след прилагането на комплексна програма за провеждане на спортно усъвършенстване по ориентиране при студенти от Tехническия университет – София, Филиал Пловдив
  • Към въпроса за подкрепа на деца със специални образователни потребности чрез допълнителни спортни дейности
  • От състезанието към куиза
  • Изследовател от топ 2% учени в света влиза в екипа на българския INSAIT
  • The Hexaxial System in Physiology Training. Didactic Model
  • Implementing a Wellness Programme to Overweight Students and Working People through Training in the Methodology
  • The Impact of Age on Adult‘s Participation in Physical Activities during Leisure Time
  • Колко струва закупуването на осигурителен стаж
  • Вестник „Аз-буки“ – брой 19/2025 г.
  • Снимка на броя: Бъдещи журналисти
  • Дигитализират модули от външните оценявания и матурите
  • Важни са научните доказателства, а не научните награди
  • Над 47 млн. лв. за безплатни учебници за всички

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"