Илия Вълчев е педагогически съветник в Професионалната гимназия по икономика „Иван Илиев“ в Благоевград. Тази година той получи едната от двете награди на Министерството на образованието и науката „Константин Величков“ в категорията „Постижения в работата с деца и ученици за преодоляване на проблемно поведение“. Той прилага най-новите постижения в областта на превенцията на зависимости и агресия – тема, която става все по-проблемна и за която се търсят решения, за да бъде училището сигурна и спокойна среда за деца и учители. Неговата работа подпомага психичното развитие и здраве на учениците, както и тяхната подготовка за образователен и професионален избор и адаптирането на учениците към образователната и социалната система.
Богатият му опит е полезен за споделяне от цялата система. Като част от екипа по обхват, той е помогнал за реинтегриране и връщане на ученици в училище – в ПГ по икономика „Иван Илиев“ няма отпаднали от образователната система ученици. От комисията за работа с трудно успяващи и застрашени от отпадане ученици е изготвена програма за превенция на ранното напускане на ученици и задържането им в училище, в която са представени конкретни мерки за реализиране на определените дейности, проучване и анализиране на основните причини за отсъствията на учениците и риска от преждевременно напускане на образователната система.
Илия Вълчев има допълнителна квалификация – учител по философия. Председател е на училищната комисия за взаимодействие с Ученическия съвет, както и на комисията за работа с трудно успяващи и застрашени от отпадане ученици и деца в риск и превенция на ранното напускане на училище. Председател е на координационния съвет за противодействие на училищния тормоз и насилие. Член е на училищната комисия за превенция на противообществените прояви на учениците, на комисията по охрана на труда и гражданска защита от природни бедствия и други, комисията за организиране и провеждане на оценяване качеството на професионалното образование и обучение, член е на консултативния съвет към директора, както и на координиращия екип за обща и допълнителна подкрепа за личностно развитие.
Участва в много вътрешноинституционални квалификационни курсове, като „Невербална и вербална комуникация“, „Ранно откриване на професионалното прегряване и взаимна подкрепа на преподавателите“, „Споделяне на придобити знания и умения за използване на технологиите в учебния процес“ от участие в обучение Technology in the Classroom, „Дигитални умения и иновативни подходи в класната стая“, „Здравословен начин на живот“, „Управление на конфликти“, „Емоционална грамотност и интелигентност“, „Добри практики, заимствани от чужди образователни системи“, „Атестиране и портфолио“ и други.
„В началото, когато учениците дойдат в VIII клас, два-три месеца, докато се адаптират, има нарушаване на правилата, но след това нещата се регулират – казва Илия Вълчев. – Нямаме случаи на насилие, в междучасията има закачки, но сериозни прояви на агресия не сме имали много отдавна. Преди години имаше спречквания между наши ученици и деца от друго училище, стана инцидент в центъра на града в извънучебно време. Но където и да случи подобно нещо, веднага се задействат координационният механизъм за взаимодействие между институциите, Отделът за закрила на детето инициира среща между представители на всички страни – училище, родители и инспектори от Детската педагогическа стая. За щастие, това са много редки случаи.“
С родителите се работи най-вече чрез Училищното настоятелство, на което Вълчев е член от 15 години. От три години има и Обществен съвет. Когато възникне проблем, веднага се организират индивидуални срещи с родителите и с класните ръководители. Има случаи, когато нещата се случват по-трудно най-вече поради факта, че последните години много ученици са оставени при баба, дядо заради това, че родителите им са в чужбина. Но и в тези случаи педагозите успяват да се свържат с родителите по интернет. Дори по време на пандемията са организирали подобни онлайн срещи. Когато родителите реагират бързо, проблемът се решава веднага.
„Нямаме отпадащи в нашето училище, но в квартала, където сме, има такива ученици – казва педагогическият съветник. – Включен съм в екип с район на действие кв. „Ален мак“, в който се намира гимназията, и заедно с колегите социални работници и инспектор от Детската педагогическа стая към 2. РУ правим посещение на адрес по предварително изготвени протоколи от РУО – Благоевград. В момента в гимназията се работи по програма на Дирекция „Национална полиция“, откъдето са подготвили серия от лекции по темата за превенция на наркотици и зависимости, трафик на хора – и за XII клас, и за по-малките.“
В ПГ по икономика „Иван Илиев“ учат 518 деца. От 2004 г., когато Илия Вълчев постъпва на работа, техният брой е намалял наполовина – преди е имало по 8 паралелки във випуск, сега са по 4. Комуникацията с децата не е трудна, стига човек да знае как да подходи. Споделя, че консултациите относно проблеми извън училищния живот, в повечето случаи са за ученици, чиито родители не живеят заедно или работят в чужбина.
За часовете, в които замества отсъстващи учители, има подготвени теми. Знае, че децата не обичат много презентациите. Предпочитат да разговарят с него, да обсъждат казуси. Използва часовете на класа и за кариерно ориентиране. Илия Вълчев подготвя учениците за участие в традиционната за града „Училищна панорама“. Тя се организира от Центъра за личностно и творческо развитие на децата на Благоевград с цел информиране на учениците и техните родители за предлаганите профили и професии в профилираните, професионалните гимназии и средните училища от община Благоевград, включени в държавния план прием, и повишаване на интереса към професионалното образование и обучение.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg