Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2024

85% от 15-годишните българчета говорят с родителите си за пари

Това допринася за повишаването на финансовата им грамотност, сочи доклад на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие

Стела Маринова от Стела Маринова
27-06-2024
в Новини 2024
A A
Снимка – „Аз-буки“

85% от българските 15-годишни ученици съобщават, че поне веднъж месечно разговарят с родителите си за пари относно нещата, които искат да си купят.

Това сочат данни от глобалния доклад на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие от проведено изследване за финансовата грамотност сред учениците на тази възраст в 20 държави, което бе част от PISA 2022. Анализът за страната ни бе представен от директора на Центъра за оценяване на предучилищното и училищното образование Неда Кристанова в присъствието на служебните заместник-министри на образованието и науката д-р Емилия Лазарова и Наталия Митева.

Данните сочат още, че

близо 80% от участвалите в проучването българчета споделят, че разговарят с родителите си за пазаруването онлайн,

а 75 на сто – за решения да спестяват.

Разговорите за новини, свързани с икономиката или финансите или със семейния бюджет, са сравнително по-малко.

Седмичните или месечните обсъждания с родителите помагат за по-доброто представяне по отношение на финансовата грамотност в сравнение с учениците, които посочват, че никога не са обсъждали тези теми у дома. Анализът сочи, че 15-годишните, които провеждат подобни разговори, изкарват средно с 35 точки повече от тези, в чиито семейства не се водят.

В същото време, българските ученици, които могат самостоятелно да решават за какво да харчат парите си (около 74%), получават с около 49 точки по-високи резултати при оценяването на финансовата грамотност от учениците, които не са посочили самостоятелност.

15-годишните българчета постигат среден резултат от 426 точки при 498 за средно за ОИСР,

сочат данните от анализа. Това е намаление с 6 точки спрямо предходно изследване през 2018 г. В челната тройка за 2022 г. сред останалите участници са Белгия (527 точки), Дания (521 точки) и Канада (519 точки).

В PISA резултатите на учениците се представят според скала, в която са описани нивата на грамотност и умения в пет равнища.

За да се приемем, че един ученик притежава базова финансова грамотност, той трябва да достигнал на най-малко второ равнище.

Близо 60% от българските ученици у нас успяват да преминат тази граница.

От тях 2,7% покриват най-високото равнище – пето. Техният процент се увеличава спрямо резултатите от предходното изследване на финансовата грамотност от 2018 г.

 

 

При представянето на глобалния доклад от директора на дирекцията „Образование и умения“ в ОИСР д-р Андреас Шлайхер стана ясно, че има разлика при представянето при момчетата и момичетата.

В България по-добре са се справили 15-годишните девойки.

Социално-икономическият статус на учениците също оказва влияние. У нас 15-годишните с по-благоприятен социално-икономически статус постигат средно 488 точки, докато младежите с непривилегирован – 371 точки. Така разликата между едните и другите е 117 точки.

За сравнение средната разлика за ОИСР е 87 точки. Д-р Шлайхер отбеляза, че анализът сочи, че най-богатите държави са с най-високи нива на финансова грамотност и образователната система носи отговорността да компенсира тези неравенства.

 

Данните за страната ни показват, че 46,9% от българските ученици посочват, че през предходните (на изследването) 12 месеца са учили в училище за надница, 54,4% – за бюджет, 49,8% – за предприемачи, 48,5% – за банков заем, и знаят какво означават тези термини. По-малко съобщават, че са учили за обменен курс (28,6%) и сложна лихва (26,4%).

Учениците, които са научили термини, свързани с финансите, като изплащане на лихва, възвръщаемост на инвестицията, дебитна карта, бюджет, надница или предприемач, изпреварват учениците, които не познават тези термини с 8 точки, посочи Кръстанова при представянето на анализа за страната ни.

Your Image Description

Свързани статии:

68% от българските ученици чувстват подкрепа от учителите да мислят творчески Фоторазкази за олимпийците по природни науки вдъхновяват ученици България участва в най-големия световен форум за образование Млади творци представиха филми и подкасти на международния медиен фестивал „Арлекин“ (обновено)

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Емилия Лазаровазам.-министриНаталия МитеваНеда КристановаОИСРРепортерфинансова грамотност

Последвайте ни в социалните мрежи

СподелянеTweet
Предишна статия

Международен форум за кирилицата събира в София учени от 11 държави

Следваща статия

Мисията на учителя е да открие таланта на всяко дете

Следваща статия
Мисията на учителя е да открие таланта на всяко дете

Мисията на учителя е да открие таланта на всяко дете

„Едно, две, три – ела ме настигни“

„Едно, две, три – ела ме настигни“

Да живеят технологиите

Да живеят технологиите

Последни публикации

  • България с трима медалисти от Space Camp
  • Сп. „История“, книжка 4/2025, година XXXIII
  • ПОКАНА ЗА ИСТОРИЯ. Няколко критични бележки по повод първия опит за историческо изследване на телевизията в България
  • Dynamics of Cultural and Religious Processes in Areas of Depopulation
  • EUGENICS AND EUTHANASIA IN CZECHOSLOVAKIA (1914 – 1945): HISTORICAL, SOCIAL, AND EDUCATIONAL CONTEXTS
  • САРДИНСКИЯТ ВОЕННОПЛЕННИК ОТ АТАКАТА НА ЛЕКАТА БРИГАДА: ПРЕМЕЖДИЯТА НА ЛЕЙТЕНАНТ ДЖУЗЕПЕ ЛАНДРИАНИ ПО ВРЕМЕ НА КРИМСКАТА ВОЙНА
  • ИЗЧЕЗНАЛИ СОФИЙСКИ СГРАДИ И ПАМЕТТА ЗА СТОЛИЧНИЯ БЛАГОДЕТЕЛ ИВАН ДЕНКОГЛУ
  • НЮФУС ДЕФТЕРИТЕ КАТО ИЗВОР ЗА РЕГИОНАЛНИТЕ ИЗСЛЕДВАНИЯ
  • Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2025, година XXXIII
  • SOCIAL INCLUSION AND EDUCATION WORK WITH INMATES DURING AND AFTER IMPRISONMENT. REVIEW OF THE INTERNATIONAL CONFERENCE ON SCIENTIFIC RESEARCH AND GOOD PRACTICES AND ITS PUBLISHED COLLECTION OF PAPERS
  • Европейската седмица на спорта #BeActive провокира към активност за десета година
  • ЕКОСИСТЕМНИ ИЗМЕРЕНИЯ НА ИНТЕГРИРАНИТЕ ПОЛИТИКИ И ПРАКТИКИ ЗА ПОДКРЕПА НА ЛИЧНОСТНОТО РАЗВИТИЕ В БЪЛГАРИЯ
  • ОПИТ И НАГЛАСИ НА БЪЛГАРСКИТЕ БИБЛИОТЕКИ КАТО ПАРТНЬОРИ В ОБЛАСТТА НА ДОСТЪПНИЯ ТУРИЗЪМ
  • COLLABORATION BETWEEN SOCIAL WORKERS (CASE MANAGERS) AND SOCIAL PEDAGOGUES IN THE APPLICATION OF THE FAMILY CASE MANAGEMENT MODEL
  • PARADIGMAL FOUNDATIONS OF ACADEMIC INTERACTION BETWEEN SCIENTIFIC INNOVATIONS AND THE PRESERVATION OF CULTURAL IDENTITY
  • ПРЕОБЛАДАВАЩИ НАСТРОЕНИЯ СРЕД БЪЛГАРСКИТЕ УЧИТЕЛИ И УНИВЕРСИТЕТСКИ ПРЕПОДАВАТЕЛИ ОТНОСНО РОЛЯТА НА ИЗКУСТВЕНИЯ ИНТЕЛЕКТ (ИИ) В ОБРАЗОВАНИЕТО
  • НЕОБХОДИМОСТ ОТ ИЗУЧАВАНЕ НА „ЗЕЛЕНО ПРЕДПРИЕМАЧЕСТВО“ В УНИВЕРСИТЕТИТЕ В БЪЛГАРИЯ
  • ТРАНСФОРМАЦИИ НА ПАЗАРА НА ТРУДА И НУЖДАТА ОТ ОБРАЗОВАТЕЛНИ РЕФОРМИ
  • Олег Попов, член на журито на Националния фотоконкурс „В моето училище е най-хубаво“ : Нищо не е толкова лесно, колкото изглежда през обектива
  • Отличиха медалистите от международните олимпиади по природни науки за 2025 г.
  • Как да поискам извлечение от ведомост за заплата?
  • Модерно е да се рефлектира вместо да се размишлява

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"