Образователни институции от различни части на Стария континент, а и извън него могат да се включат с различни събития в Европейската седмица на програмирането.
Тя се провежда в периода от 14 до 27 октомври и се осъществява у нас с подкрепата от Министерството на образованието и науката.
Всеки участник в Европейската седмица на програмирането може да регистрира на специален сайт събитието, с което ще се включи в инициативата. На него има и карта, на която всеки може да се запознае с дейностите, които ще се извършват в различните страни.
Събитията са в няколко направления: основи на програмирането; забавни дейности по програмиране; визуално или блоково програмиране; разработване на софтуер; забавни дейности по програмиране; дизайн на игри; разработване на мобилни приложения; уеб програмиране; роботика; изкуствен интелект; разширена реалност; интернет на нещата; 3D печат; повишаване на мотивацията и осведомеността или пък други дейности, свързани с дигиталната компетентност.
Програмиране на аркадни конзоли и Scratch, програмиране без дори да се използват дигитални устройства, конструиране на робот лекар и сумо роботи, запознаване с различни езици за програмиране, представяне на лекции и участие на беседи, посветени на изкуствения интелект и киберсигурността.
Това са само част от инициативите, които ще се проведат в българските училища и детски градини в рамките Европейската седмица на програмирането.
Със заниманията по програмиране на ретро аркадни игри в Първо ОУ „Св. св. Кирил и Методий“ – Гоце Делчев, ще покажат, че програмирането е забавно. Дейностите ще продължат в рамките на седмица, за да могат да се включат повече паралелки от начален етап.
„Всяка година участваме в Европейската седмица на програмирането, като се стараем все повече ученици да се докоснат до него – споделя пред „Аз-буки“ директорката Людмила Дерменджиева. – Още от III клас децата започват да изучават компютърно програмиране, но не е същото.“
В седмицата на програмирането правим много по-забавни неща, които не са свързани с учебните часове.“
Училището разполага както с роботи, така и с аркадни конзоли за програмиране на игри.
„Това е моментът да ги покажем на децата, за да могат да се запалят и да се включат после в организирани клубове по занимания по интереси“, казва директорката.
Именно Дерменджиева, която е и учител по информационни технологии и компютърно моделиране, организира заниманията по
програмиране на ретро аркадни игри.
Това са първите игри, създадени за компютър. Сред тях е и познатата на различни поколения „Супер Марио“. За направата на ретро аркадните игри децата ще рисуват желаните от тях герои, а след това ще програмират какво ще прави всеки от тях.
Заниманията на учениците няма да бъдат самоцелни, уверява директорката. Децата ще решават конкретни образователни задачи. Те ще покажат, че програмирането може да бъде част от всеки учебен час.
Дерменджиева ще демонстрира на учениците и как могат да си направят термометър и да измерят температурата в класната стая или на двора.
Информатиците на училището също организират занимания за „Европейска седмица на програмирането“, които са насочени към прогимназиален етап. Така в дейностите ще могат да се обхванат повече възпитаници на Първо ОУ „Св. св. Кирил и Методий“ – Гоце Делчев.
Третокласници и четвъртокласници от ОУ „Св. св. Кирил и Методий“ – с. Рупите, община Петрич, област Благоевград, ще програмират цяла седмица в Scratch. Техният проект се казва „България на нашата планета Земя“, обяснява Катя Стоева, учител в начален етап и учител по компютърно моделиране. Първоначалният замисъл е да разработят игра с въпроси и отговори, но впоследствие решават да бъде филм, отново с въпроси и отговори.
„Учениците ще се научават как да правят нещо ново за тях. По този начин те се развиват. Давам искрицата в тази насока“, казва учителката.
Проектът на учениците ще бъде споделен в Scratch.
Платформата е достъпна от всички точки на света и всеки може да се запознае с разработката на възпитаниците на школото в село Рупите. За да е разбираем от всички проектът, децата ще направят и английски вариант.
Школото ще завърши седмицата със събитие, посветено на ползите от програмирането. То ще бъде насочено към по-големите ученици, които ще научат как с програмирането се развиват основни ключови умения, изчислителното мислене и компютърната грамотност.
Детска градина „Пинокио“ в Русе ще участва в инициативата за трета поредна година.
„През идната година за първи път ще се включим в Code Week 4 All. Това означава, че освен че ще отбележим събитието си на картата на Европейската седмица на програмирането, ще го направим, като ангажираме по-голям брой групи от детската градина в мрежата си“, обяснява директорка Ива Кръстева
Уроците в градината включват ранни умения за кодиране чрез цветове. Целта е да се покажат възможностите за кодиране чрез лего конструкторите в различните възрастови групи.
„По време на ситуациите децата интуитивно ще използват изчислително мислене, за да разработват проекти
и да изразяват идеи, докато изграждат влак и релси, и кодират чрез цветните блокчета за действие, за да повлияят на поведението на влака. На децата ще се предоставят забавни и увлекателни възможности да изследват ранни концепции, свързани с кодирането“, посочва директорката.
По думите ѝ най-важното е, че децата ще развият умения да решават проблеми, като подобрят своята креативност, сътрудничество и комуникационни умения.
Петокласниците от СУ „Никола Йонков Вапцаров“ – Силистра, ще програмират без дигитални устройства.
Заниманията им ще се проведат в рамките на часа за разширена подготовка, обяснява учителят по информационни технологии, по компютърно моделиране и по физика Димитър Георгиев.
За занятието той ще начертае голямо поле с квадрати. На тях ще постави и учебници, които ще играят ролята на мини. Две роботчета ще бъдат принтирани на листове, а след това ще бъдат изрязани и поставени в начална позиция на полето. Учениците ще бъдат разделени на два отбора. По един представител на тим ще застане до всяко роботче. Петокласниците ще трябва да преминат през полето, без да стъпват по него, използвайки предварително принтирани стрелки (за наляво, напред или надясно).
„С тези листове учениците слагат стрелките или така програмират на хартия. Като са готови, ученикът, който е роботче, трябва да премине през полето. Ако стигне до крайната цел, отборът побеждава“, обяснява Георгиев.
Ако и двата отбора не са се справили, роботчето се връща в първоначална позиция и играта започва отначало.
Учениците от отбора се редуват, за да видят какво е да си програмист и какво – да си робот.
Шестокласниците в МГ „Баба Тонка“ в Русе ще сглобяват собствена конструкция на робот и ще програмират действията му. Целта е роботът да спасява пострадали с различни проблеми.
Състезание и конструиране и програмиране на робот за сумо с лего ще се проведе в Професионалната гимназия „Асен Златаров“ във Видин. Събитието е насочено към ученици на 13-16 години. По време на събитието ще се дискутират теми от физиката като триене, сцепление, инерция, първи, втори и трети закон на Нютон и тяхното значение при изграждането на робота.
В ПГ по строителство, архитектура и геодезия „Ангел Попов“ – Велико Търново, учениците от VIII и IX клас ще се запознаят с работа с 3D принтер и програми за макетиране и създаване на 3D обекти. Учениците от X клас ще се запознаят с възможности за създаване на изображения с AI.
„От молива до Photoshop“ се казва събитието в Професионална гимназия „Ген. Владимир Заимов“ в Сопот.
По време на него учениците от специалност „Графичен дизайн“ в VIII и IX клас ще нарисуват скици по дадена тема, които ще бъда дигитализирани от техните съученици от XI и XII клас в същата специалност.
Учениците в ОУ „Николай Петрини“ в Ямбол ще се запознават с основни понятия, свързани с кодиране на съобщения. Те ще се използват шифъра на Цезар, с различните ключове при криптиране и декриптиране на данни. Резултатите на учениците се тестват с програма на Python.
В СУ „Георги Измирлиев“ – Горна Оряховица, ще се проведе лекция на тема „Киберсигурност за деца: Открий своя онлайн щит“. „Тази лекция ще подготви малките ученици да се впуснат уверено и отговорно в света на киберсигурността“, пишат в сайта на Европейската седмица на програмирането от школото.
В рамките на събитието учениците ще се запознаят с ключовите принципи на онлайн безопасността.
Те ще се научат как да разпознават и избягват заплахи в интернет, да се предпазват от спам и фалшиви профили, както и да създават сигурни пароли.
Дискусия на тема „За и против изкуственият интелект“ пък ще се проведе в ПГ „П. Р. Славейков” – Якоруда. В рамките на събитието аудиторията ще се запознае с приложението на изкуствения интелект.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg