Дарина Димитрова, Диана Димитрова
Икономически университет – Варна
https://doi.org/10.53656/voc24-1-04
Резюме. Съдебната администрация обслужва и подпомага органите на съдебната власт, като ролята ѝ в осъществяването на тази специфична проявна форма на държавната власт е много голяма. Въз основа на Наредба № 14 от 22 май 2019 г. за придобиване на квалификация по професията „Съдебен служител“, издадена от министъра на образованието и науката, в много средни училища в цялата страна са разкрити професионални паралелки по специалност „Съдебна администрация“. С настоящата работа се разглеждат важни аспекти от управлението на средното образование в България. Научната цел на статията е да се анализират някои основни въпроси на образователната подготовка за придобиване на средно образование по професия „Съдебен служител“ с оглед връзката между средното и висшето образование по специалност „Съдебна администрация“. Като методологическа основа на изследването се използват следните научни методи: логико-граматически, системен, структурен, аналитичен, формално-юридически метод, метод на обобщение. Наред с тях в емпиричен план използваме анкетно проучване с ученици от специалност „Съдебна администрация“. В резултат на нормативния анализ се правят изводи и обобщения относно приложимата правна уредба, както и се отправят препоръки за нейното усъвършенстване.
Ключови думи: професионално образование, съдебна администрация, съдебни служители, управление на образованието