Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2024 Брой 28, 11– 17.07.2024 г.

Духът на учителя никога не остарява

В учебното съдържание трябва да има повече практика, казва Виолета Маринова от МГ „Акад. Кирил Попов“ в Пловдив

Симона Николова от Симона Николова
16-07-2024
в Брой 28, 11– 17.07.2024 г.
A A
Виолета Маринова, старши учител по информатика и информационни технологии. Снимки – Личен архив

Виолета Маринова е тазгодишният носител на наградата „Стоян Михайловски“ за особени заслуги в областта на просветното, културното и синдикалното дело на Синдикат „Образование“ към КТ „Подкрепа“. Старши учителят по информатика и информационни технологии от Математическата гимназия „Акад. Кирил Попов“ в Пловдив е отличена в категория „Професионално образование“. Маринова посвещава отличието си на дългогодишния директор на училището доц. Кирчо Атанасов, както и на всички ученици от гимназията, благодарение на които постоянно се обогатява и развива.

„Работя в Математическата гимназията в Пловдив вече почти 20 години. Благодарна съм на съдбата, че ме доведе в това училище, защото имам възможността да работя с уникален колектив и изключително мотивирани ученици.“ Така започва разговорът ми с Виолета Маринова.

Има квалификация „Учител по математика и информатика“ в Пловдивския университет и веднага след дипломирането си започва работа по специалността. През учебна година 2023/2024 г. преподава на V, IX, XI и XII клас.

„Това бяха първите години, през които се въведе изучаването на информатика и информационни технологии във всички училища, а не само в математическите гимназии. Липсата на учебни материали и недостатъчната компютърна техника ограничаваше възможностите за практическа работа. Спомням си, че в кабинета имаше само четири компютъра. Реших, че трябва да използвам часа изцяло за практика. Започнах предварително да отпечатвам планове на уроците, за да направят учениците повече упражнения“, спомня си преподавателката.

С течение на времето обогатява разработките си с илюстрации и по-подробни описания, като натрупва голям набор материали.

Така се появяват и първите ѝ две учебни помагала.

„Благодарение на този мой младежки ентусиазъм и авторството на двете издания през учебната 2004/2005 г. бях назначена от доц. Кирчо Атанасов като учител в тогавашната Образцова математическа гимназия „Акад. Кирил Попов“ – връща лентата назад Виолета Маринова. – Имах чувството, че съм попаднала в друг свят. Учениците идваха на училище с бели ризи и вратовръзки, изразяваха уважение към учителите – колкото пъти срещнат учител, толкова пъти ще го поздравят. Всяка смяна започваше с химна, което създаваше атмосфера на патриотизъм и уважение към националните символи.“

Учителката споделя, че винаги ще е благодарна и ще помни тези години: „Г-н Атанасов е човекът и директорът, който направи Пловдивската математическа гимназия образцова. Той беше директор, отдал се изцяло на учениците, училището и образованието в глобален мащаб. Умееше да мотивира както учениците, така и учителите, които и досега се стремят да дават максимума от себе си. Спомням си моментите, в които някой се върнеше с награда – през голямото междучасие всички ученици и учители биваха изкарвани в двора на училището, г-н Атанасов канеше наградените отпред и им връчваше грамоти и медали. Това създаваше

огромна амбиция за нови успехи у останалите.“

По негова инициатива в училището има „Стена на славата“ със снимки на ученици, прославили България по света със своите постижения в различни национални и международни състезания. Именно заради него учителката е мотивирана да продължи да работи, опитвайки се да даде своя принос за образованието.

Стената на славата в МГ „Акад. Кирил Попов“ – Пловдив

Към момента е автор на три електронни учебни курса по информационни технологии за V, IX и X клас, разработени след спечелен конкурс на МОН и публикувани на Националния образователен портал за безвъзмездно ползване. Техническото изпълнение е реализирано от трима нейни ученици – Стефан Стайнов, Мартин Маргаритов и Николай Петков.

Създава и 4 учебни помагала за V, VI, VII и VIII клас; 5 учебника за V, VI, VII и VIII и IX клас по новите учебни програми; 4 учебни тетрадки и 5 книги за учителя.

Също така е автор и на учебни комплекти по компютърно моделиране и информационни технологии за V, VI, VII клас, които са разработени по действащата учебна програма и могат да се ползват в системата на предучилищното и училищното образование.



Именно нейните публикации са един от мотивите, за които е отличена с наградата „Стоян Михайловски.

Заслуга за приза имат и високите постижения на учениците ѝ от V клас

през настоящата учебна година. Маринова е ръководител на четири проекта на ученици, взели участие в Националната олимпиада по информационни технологии, три от които са допуснати от областната комисия до национален кръг.

Те са на Иво Митрев и Симона Маринова, оценени с максималните 100 т., и на Борислав Христосков, оценен с 84 т. Проектът на Иво Митрев е сред 15-те допуснати до финалния кръг на олимпиадата, където той се класира на седмо място в индивидуалното класиране (V – VII клас).

„Изпитвам огромно удовлетворение от работата си, когато усещам уважението и признателността на децата, а още повече, когато учениците ми постигат успехи. Щастлива съм, виждайки, че трудът им е оценен, и съм сигурна, че това ги мотивира за последващо развитие“, казва учителката.

С усмивка отбелязва, че трудно би могла да изброи постиженията на учениците си в множеството състезания, в които участват, дори и ако се фокусира само върху последния месец. Те се представят отлично и на националните външни оценявания, и на държавните зрелостни изпити.

Учителката изрично държи да спомене имената на двама от абитуриентите – Радостин Чолаков и Изел Хатърназ. Радостин е с уникални постижения в областта на програмирането още от 12-годишна възраст. В момента е в топ пет на престижната изследователска програма на Масачузетския технологичен институт. А Изел е лауреат в националния кръг на олимпиадата по български език и литература, получила максимален брой точки и оценка 6.00 на държавните зрелостни изпити по български език и литература и по английски език, въпреки че профилът на гимназията е математически. Тя и още 12 зрелостници от гимназията са предложени за Национална диплома.

През изминалата учебна година Виолета Маринова изпраща като класен ръководител XII Г клас, представил се отлично на матурите

Относно методите на работа с деца от различните поколения, Виолета Маринова е категорична:

„Промяна в поколенията със сигурност има – това е неизбежно.

Светът се променя и е съвсем нормално различната среда, в която израстват съвременните деца, да оказва своето влияние. Това в никакъв случай не означава, че децата са по-лоши. Ние, като техни ментори, трябва да се стремим да насочим енергията им в интересна и полезна за тях посока. Децата вече постъпват в училище дигитално грамотни. Важно е да им се покаже, че прекараното време пред устройствата винаги може да носи позитивен и обогатяващ елемент.“

Учителката споделя, че въпреки че децата от V клас посещават хиляди сайтове, след като създават своите първи уеб страници, ентусиазмът им е неописуем.

„Невъзможно е да ограничим използването на телефони и компютри.

Но нека децата ни използват тези устройства за развитието си, като играят образователни игри и разглеждат подходящо за тях съдържание. Тук идва отговорността ни и като родители“, коментира преподавателката.

Като основен проблем в работата на учителя Виолета Маринова изтъква голямата административна натовареност:

„Освен преките ни задължения, свързани с преподавателска дейност, постоянно се налага да попълваме различни документи. Аз съм класен ръководител и не бих могла да кажа каква част от времето ми е заета с въвеждане на куп данни, обработване на заявления, администриране на отсъствия, но със сигурност не е имало ден, в който да не съм била ангажирана с подобни дейности“.

Според преподавателката задължително

при изготвянето на учебните програми трябва да се включат учители с богат опит.

„Програма, създадена от експерти, които никога не са влизали в клас и нямат представа как се представя учебното съдържание, какви връзки има между темите и отделните учебни предмети, няма как да бъде адекватна – смята тя и допълва: – За да бъде в интерес на учениците, учебното съдържание трябва да е повече практически насочено, да има интерактивност, учениците да осъзнават ползата от наученото и евентуалното му приложение в реалния живот. Методите на преподаване трябва да са съобразени със съвременната образователна среда. Можем да се възползваме от всички достъпни средства, за да направим процеса на обучение интересен, да включим интерактивни елементи, да провокираме учениците чрез различни казуси, работа по проекти и т.н.“

Категорична е, че

мнението на учениците трябва да има тежест,

тъй като те не са само пасивни участници в образователния процес.

Относно повишаването на квалификацията на педагозите, Виолета Маринова споделя, че постоянно се включва в различни обучения, но не всички са оправдали очакванията ѝ.

„Признавам, че се отегчавам от курс, в който лекторът пуска презентация и започва да чете текста от слайдовете. Колкото и интересна да е темата, ако тя не се поднася по подходящ начин, в даден момент публиката е изгубена“, казва тя.

А дали би посъветвала учениците си да се насочат към учителската професия?

„Педагогическата професия е прекрасна. Духът на учителя не остарява, защото е обграден винаги от младостта на учениците – заявява учителката. – Смятам, че това е професията, която ме прави щастлива. Съветвам учениците си да обмислят добре етапите в образованието си и да избират разумно професия, която ще им носи удовлетворение и която ще упражняват с желание. Уникално е чувството, когато видя, че съм запалила искрата у тях и сами започват да надграждат знанията си. Толкова е зареждащо да си част от израстването на млади, любознателни, амбициозни хора, които постигат целите си и си помагат, запазвайки завинаги духа на образцова математическа гимназия. Нашите деца могат, нуждаят се само от малко мотивация и подкрепа, за да си повярват!“

Your Image Description

Свързани статии:

Бранд „51. средно училище“ Човек трябва да е влюбен в работата си За днешните деца Бай Ганьо не е антигерой Педагог по професия и по сърце

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Виолета МариноваМатематическа гимназия „Акад. Кирил Попов“наградаПловдивПризнаниеСтоян Михайловски

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Допълнителна подкрепа за деца от 700 градини и училища

Следваща статия

Обучение по волейбол и в дигитална среда

Следваща статия
Обучение по волейбол и в дигитална среда

Обучение по волейбол и в дигитална среда

Нов автобус ще превозва децата до Българското училище в Братислава

Нов автобус ще превозва децата до Българското училище в Братислава

15 седмокласници полагат НВО на допълнителните дати

15 седмокласници полагат НВО на допълнителните дати

Последни публикации

  • Министър Красимир Вълчев: България отбелязва своя цивилизационен принос чрез писмеността и духовността
  • Ученици изследваха историите на българите в Северна Америка от началото на XX век
  • МОН отличи четирима директори с наградата „Св. Иван Рилски“
  • Селфи с холограми в ПГТМ „Христо Ботев“– Ботевград
  • Тайната на дълголетието
  • Детството не е състезание
  • Няма кой да те чуе, ако не си онлайн
  • Студентите бягат с УАСГ
  • Прародителят на всички рози е бил малко жълто цвете
  • Публикуваха проектопостановлението за минимална асистентска заплата от 2780 лв.
  • МОН: Към този момент няма решение или обсъждане за връщане към завършване на основно образование в VIII клас
  • Министър Вълчев откри STEM център в СУ „Алеко Константинов“ в Луковит
  • Австроунгарски дух в Разград от 140 години
  • Театрални интерпретации на абсурдите на ежедневието
  • „Свободата да знаеш“ започна в Кюстендил
  • Правителството одобри близо 108 млн. лева за развитие на науката и изследванията
  • Одобрени са над 37 млн. лева за строеж и ремонт на училища, детски градини и студентски общежития
  • В Министерския съвет
  • Над 200 директори и учители обменят иновативни практики за подобряване на учебния процес
  • Световната банка ще подпомага България за по-ефективното използване на информационните ресурси в образованието
  • Магията на XV софийски фестивал на науката
  • И най-доброто писмо е…

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"