Елена Крейчова, Тереза Бояновска
Масариков университет
Надежда Сталянова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
https://doi.org/10.53656/for2024-03-07
Резюме. Целта на настоящия текст е да представим проблемите на усвояването на втори език (славянски от славяни) в специфичен социално-политически контекст. Текстът разглежда ситуацията на украинските бежанци медици, които трябва да овладеят чешки език, за да се явят на изпит за професионална квалификация, и са поставени в специфична психолингвистична ситуация – необходимо им е бързо усвояване както на основите на втория език от начално ниво на обучение, така и специализирана медицинска терминология, обикновено в силно ограничени срокове. В изследването посочваме някои видове типични грешки, които допускат украинските медици, изучаващи предимно специализиран (медицински) чешки. Резултатите от подобен анализ дават възможност за класификация на грешките, подчертават типичните характеристики на чешкия език в славянския съпоставителен контекст през призмата на чуждоезиковото обучение и от методическа гледна точка могат да посочат някои от най- често срещани места, изискващи допълнително и детайлизирано внимание в учебния процес, особено при специфична група студенти, които имат конкретни цели в рамките на своето обучение.
Ключови думи: усвояване на втори език, славянски езици, украински бежанци