Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2024 Брой 10, 07.-13.03.2024 г.

Мартеници пътуват от Италия до България

Децата от БНУ „Райна Княгиня“ в Ричоне не прекъсват връзката с родината

Диляна Кочева от Диляна Кочева
07-03-2024
в Брой 10, 07.-13.03.2024 г.
A A
Преди броени дни директорката Ивелина Иванова (вдясно) посреща на гости във филиала на училището в Болоня художничката Елица Гигова, която запозна децата с легендата за появата на мартеничката. Снимки – БНУ „Райна Княгиня“, Ричоне

Учениците от БНУ „Райна Княгиня“ в Ричоне, Италия, с филиал в Болоня не прекъсват връзката с България, а се стремят по всякакъв начин да я поддържат. Те провеждат съвместни уроци и открити беседи с четвъртокласниците от СУ „Иван Вазов“ в Благоевград. В контакт с тях са от няколко години. Благодарение на информационните технологии, малчуганите от една страна упражняват българския си език, а от друга – създават приятелства. В края на миналата година си разменят писма и картички с благопожелания по случай коледните празници.

Преди броени дни малките ни сънародници в Италия се включват в още една инициатива – конкурс за мартеничка. Състезанието е организирано от ДГ „Първи юни“ в Благоевград. Учениците от БНУ „Райна Княгиня“ изработват с много старание и любов мартенички, които изпращат до България за участие в надпреварата. Тяхната мартеничка е класирана на III място.

„Стремим се по всякакъв начин да не прекъсваме връзката с родината. На гости в училището редовно посрещаме и изявени българи от различни области“,

казва за в. „Аз-буки“ директорката на БНУ „Райна Княгиня“ Ивелина Иванова. Тя ръководи училището от създаването му до днес. Седалището му е в град Ричоне в провинцията Римини в Северна Италия, а двата му филиала са в Болоня и в кв. „Булгария“ в Гамбетола. Възпитаниците им общо са над 80. Училището съществува от близо девет години. През 2018 г. започва самостоятелен живот, след като се отделя от БНУ „Булгарина“ в Пескара.

В училището в Ричоне уроци по родолюбие вече два пъти изнася Искрен Красимиров. Той е актьор, режисьор, сценарист и автор на образователния проект „Незабравимата България“. Първия път запознава децата с живота и делото на техния патрон Райна Княгиня, а вторият – с Апостола на свободата Васил Левски.

Преди броени дни на гости им е и внучката на големия писател Николай Хайтов – художничката Елица Гигова.

Освен за творчеството на своя дядо тя разказва на малките ни сънародници в Италия и легендата за мартеничката. Учениците с интерес слушат преданието за това кога и откъде са се появили Пижо и Пенда. В края на часа всички знаели, че мартеницата е символ на здраве и щастие, мир и любов.

„Две години поред правим и виртуални разходки до България“, допълва още директорката. Посещавали са Панорамата „Плевенската епопея 1877“, крепостта Царевец във Велико Търново, Историческия музей в София, Батак, Карлово и много други.

Включват се и в инициативата „Посади дърво и остани във вечността“ на Историческия парк в село Неофит Рилски, област Варна. „Осиновихме един чинар и очакваме съвсем скоро да го посадят. За съжаление, няма как да пътуваме до България, за да го направим лично, но пред дървото ще има поставена табела с името на училището ни“, уточнява моята събеседничка.

В училището освен български език и литература изучават история и география на България.

Отбелязват всички родни празници и значими дати от миналото ни.

Традиционно коледните празници са съпроводени с богата и интересна програма и задължително – тържествен концерт. В края на миналата година по случай Бъдни вечер правят възстановка на празничната трапеза – приготвят според обичая точния брой постни ястия. Правят го точно така, както предците ни, независимо че се намират далеч от родината. А за Коледа пресъздават обичая на коледарите с подходящо облекло и обиколка из домовете на българските семейства.

За 1 март организират работилнички за мартеници. Там учениците изработват както мартеничките, които изпращат за България, и така и такива, които ще подарят на семействата си и на италианските си приятели.

Тържества всяка година организират и за Националния празник на България – 3 март, и за Деня на светите братя Кирил и Методий, на българската азбука, просвета и култура и на славянската книжовност – 24 май.

„Искаме да запазим традициите живи.

Децата трябва да познават историята ни и да се гордеят, че са българи, независимо къде се намират“,

отбелязва Ивелина Иванова. Това е причината в училището да има и клуб по народни танци. Под надслов „На орото“ малки и големи танцуват хора и ръченици.

„До миналата година имахме и още един клуб – „Седянка“, в който децата се учиха да бродират. За съжаление, от тази година тези занимания не се провеждат. Преподавателката, която водеше часовете, се завърна да живее в България“, споделя директорката.

Миналата година възпитаниците им се включват в IX национален конкурс „Вазовата България“, посветен на 173-тата годишнина от рождението на патриарха на българската литература. Участват в категория „Рисунка“ и получават поощрителни награди. На страницата им в социалните мрежи има подробна информация за всякакви ученически конкурси и състезания. Повечето регламенти за включване вече позволяват децата да кандидатстват и от разстояние, което, само по себе си, е възможност за много деца зад граница да се включат. И те го правят!

„Заслугата за участието на децата в конкурси и състезания е по-скоро на учителите, отколкото на родителите“, казва Ивелина Иванова. Тя посочва, че в трудната възраст на пубертета, обикновено повечето българчета спират да посещават училището. „Това е масово и се отнася с пълна сила за всички училища зад граница“, отбелязва тя.

Посочва, че учениците им са доста натоварени. Те посещават италианското училище и в събота до 14 часа. След това имат едва час за почивка и отмора, да не забравяме и придвижване от едното място до другото. Занятията в българското школо в Ричоне и в Гамбетола се провеждат всяка събота от 16 часа. Единствено във филиала им в Болоня обучението се провежда в неделя. „Натоварването и на децата, и на родителите е много голямо“, уточнява моята събеседничка.

Към настоящия момент най-големият им ученик е деветокласник. Той е единствен и затова за него са осигурили обучение от разстояние, като учителят работи индивидуално само с него. Останалите им възпитаници са разпределени в сборни групи.

През настоящата учебна година имат 12 деца, които не владеят български.

Родителите им са българи, родени в Италия и в семейството се говори на италиански. Самите те изпитват затруднения. „Предизвикателството е голямо. Първо ще ги научим да говорят и чак след това ще продължим с уроците по писане“, разказва тя.

Директорката се гордее, че имат две деца, които посещавали училището им и семействата им решили да се върнат в родината си след време. Днес и двете учат в български училища и се справят отлично. „Вярвам, че успяваме да дадем много добра основа за владеене на езика на децата. Учим ги да се изразяват свободно на български и да пишат грамотно“, допълва тя.

Разказва, че учебниците, с които работят, са направени за ученици, изучаващи българския като втори език. За техните възпитаници италианският е първи. От практиката си Ивелина споделя, че сред най-големите трудности за българчетата зад граница е построяването на правилния словоред в изречението. „Понякога трудно подреждат думите, бъркат се с италианския. Но когато се говори повече на български и в семейството, всичко се оправя“, допълва тя.

В часовете често четат и приказки. Имат и прекрасна библиотека, от която учениците могат да взимат книги за вкъщи.

В края на учебната година всяко дете получава за подарък книга на български език, която да прочете в свободното си време през ваканцията.

„Стремим се в училището да намираме занимания не само на децата, но и на родителите им. С различни занимания увлекателно ги въвличаме в учебната програма – участие в работилнички за предмети и сувенири, беседи и открити уроци“, завършва моята събеседничка.

Your Image Description

Свързани статии:

Снимка БУ „Райна Княгиня“ – РичонеДа знам и да помня Партньорски връзки между Плевен и Монреал Опознай Родината, за да я обикнеш Да живеят технологиите

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: БНУ „Райна Княгиня“БолоняЕлица ГиговаИвелина ИвановаИталияНие по светаРичоне

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Вестник „Аз-буки“ – брой 10/2024 г.

Следваща статия

Правила и ограничения при изплащането на командировъчни

Следваща статия
Правила и ограничения при изплащането на командировъчни

Правила и ограничения при изплащането на командировъчни

Романите на Салман Рушди в перспективите на постмодернизма през третото хилядолетие

Безпокойство на готическото родство: романът „Еликсирите на дявола“

Последни публикации

  • Цената да бъдем красиви
  • Всяка извървяна стъпка дава резултат
  • България в образи и думи
  • Нередовният сън вреди на сърцето
  • Министър Красимир Вълчев: Качеството е най-важният капитал на висшите училища
  • Performance improvement and validation of a high temperature test fixture by virtual prototyping
  • Optimizing the mass of an orientation module for delta robots
  • НАТФИЗ отваря филиал в Бургас
  • Robust analysis of a quadrocopter
  • How to select projects and allocate funds to obtain the total maximum profit for facing many different investment projects in the production strategy management plan of discrete production enterprise
  • Application of computer modelling and simulation systems and intelligent decision support technologies in control systems
  • Budget-oriented control system for intelligent building automation modules with feedback
  • Artificial intelligence and biometric technologies in defense: algorithms and challenges
  • Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 2/2025, година XLXII
  • Research on artificial neural networks as a regulator for an aviation DC generator
  • Вълшебство и интерпретация
  • За лидерството в образованието – с факти и аргументи
  • Две начала. Словашкият сюрреализъм и неговият европейски контекст
  • По стъпките на Ботев
  • Бакалавърските програми трябва да бъдат по-широко специализирани
  • STEM център и нов физкултурен салон за учениците в с. Скравена
  • Етнорелигиозната политическа субкултура в България – история на възникването ѝ, основни характеристики и предизвикателствата пред нея (1878 – 1934)

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"