Проф. д-р Мария Тенева
Тракийски университет – Стара Загора
https://doi.org/10.53656/ped2023-3s.04
Резюме. Статията представя проблема за взаимната обусловеност между преподаването и ученето в процеса на обучение. В статията са анализирани резултати от емпирично изследване, проведено с ученици от гимназиален етап, които се обучават в Южния централен район на България. Резултатите посочват, че 53% от учителите използват приоритетно активни методи за преподаване, а 47% реализират преподавателската си дейност чрез пасивни методи. Учениците се диференцират в четири групи, съобразно своя стил на учене – от изследователски, практически, аналитичен, творчески тип. За да бъде ефективен процесът на обучение, е необходимо учителите да използват комплекс от методи за преподаване, които в най-висока степен съответстват на доминиращите стилове на учене на учениците.
Ключови думи: образование; преподаване; учене; ефективност на процеса на обучение