Language and Culture / Език и култура
Галина Шамонина, Боряна Костова
Варненски свободен университет „Черноризец Храбър“
https://doi.org/10.53656/for2025-04-07
Резюме. Настоящото изследване предлага дидактически модел за развиване на междукултурна комуникативна компетентност и правни ценности в университетски курс по специализиран чужд език за юристи. Моделът отговаря на необходимостта езиковото обучение да надхвърли чисто лингвистичните умения и да насърчи интеркултурна осъзнатост, критическо мислене и гражданска отговорност. Ключов елемент в модела е използването на културно специфични наративи като мита за американската изключителност. Той се превръща в инструмент за анализ на връзките между културните кодове и юридическия дискурс. Представени са три методически подхода: дискурсивен (анализ на интертекстуалност в правно-политически текстове), етнографски (потапяне в институционални контексти) и проблемен (разглеждане на знакови съдебни дела). Целта е едновременно изграждане на езикова, социолингвистична и дискурсивна компетентност и формиране на ценности като справедливост и равенство. Моделът подготвя студентите не само за професионална комуникация, но и за активно, отговорно участие в глобализирана правна и културна среда.
Ключови думи: междукултурна комуникативна компетентност, лингводидактология, чужд език за специални цели, чуждоезиково обучение в университетска среда
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия