Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2020 Брой 3, 2020

Едносменен режим – мисия възможна

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
15-01-2020
в Брой 3, 2020
A A
Нина Чанева

Татяна ДИКОВА

Може ли децата да бъдат в училище само в светлата или поне в по-приемливата и спокойна част от деня. Може, но не на всички места, категорична е директорката на столичното 23. СУ „Фр.Ж. Кюри“ Нина Чанева. За уточнение училището е сред големите в столицата, от I до XII клас и децата учат на две смени.
„Сутрин първият звънец бие в 7.30 ч.
Последните часове следобед свършват в 18.30 ч. и това е така, откакто сме на две смени. Първо посвихме приема, после въведохме и нулеви часове между 12.40 и 13.20 ч. – пояснява директорката. – Прецизно обмисляме седмичното разписание, като учебното време се разпределя в интерес на учениците.“
Учениците в 23. СУ са 920, паралелките са 39, от които 14 на целодневно обучение, а общо стаите, кабинетите и физкултурните салони – 40. „Ако всички класни стаи са заети и в първа, и във втора смяна, подобна организация, каквато ние имаме, не би могла да се въведе – уточнява Чанева. – Това разтягане на учебното време сутрин от 7 – вечер до 19 ч. е престъпление към новите поколения. Дори в София има готова инфраструктура, за да посрещне необходимостта учебните часове да бъдат в едно приемливо време. След като сме тръгнали към едносменен режим, някои училища трябва лекичко да се „посъберат“ с приема си. Тогава други училища ще запълнят капацитета си, а децата няма да страдат, ставайки в зори и прибирайки се вечер по тъмно.“
Категорична е, че до X клас учениците трябва да учат само в първа смяна. „Подлудихме си децата, като ги „лашкаме“ ту в първа, ту във втора смяна. Дори първа смяна е неприемлива през зимата. Нали се досещате кога децата стават, да не говорим за тези, които пътуват от отдалечени квартали. Това се отразява на психиката им и после се чудим защо растат такива невротични. За учителите също не е лесно.“
Нина Чанева подкрепя думите си с още един пример. Когато училището е на едносменен режим – например от 8 до 14.30 ч., това ще бъде не просто работното време на учителите, а и реалното им присъствие в училище. „Присъствието на всички учители едновременно в рамките на учебния ден е важно условие както за екипната работа, така и за сигурността на учениците – категорична е Чанева. – Едно е трима учители да минат по коридорите и да внесат спокойствие сред палавниците, а друго е един, защото колегите му са имали рано сутринта часове и после са си тръгнали. Присъствието на всички ни в рамките на работното време е много важен фактор.“
Тя е категорична, а и разчетите показват, че в София училищата, класните стаи и кабинетите са повече от необходимите. Проблемът е, че училища, които могат да поемат 1000 ученици, обучават едва 250 и обратно. Убедена е, че делегираният бюджет е част от проблема и от омагьосания кръг, в който от години се върти образователната система – директорите да пренапълват училищата и никой да не им търси отговорност. Следва друг манипулативен момент, този път към родителите – щом искате децата ви да учат при нас, ще увеличим броя на паралелките, но не и на тези с целодневна организация, защото базата не го позволява. Затова ще си пратите децата на частна занималня.
„Категорична съм, броят на паралелките I – IV клас трябва да бъде съоб­разен със задължителната целодневна организация и броя на учениците в района на училището. Но когато се приемат 100 деца, а за целодневна организация остава място за 20, значи се прави една друга аритметика – в училището да влязат колкото се може повече пари. В София има немалко училища, в които паралелките заемат само два от общо 4 етажа. И парите не им стигат, защото учениците са малко. Други училища обаче са пренаселени и дума не може да става за целодневна организация на всички деца в начален етап, да не говорим за едносменен режим. Приемът се контролира от общината и от Регионалното управление на образованието и тези две институции трябва да го регулират. Да се решат проблемите, както е по норматив“, категорична е Нина Чанева. Но изрично уточнява, че в някои нови квартали няма нито едно училище и там ще трябва да се строи.
В столичното 23. СУ има още едно нововъведение – намаляване на „децибелите“. „По-малките са по-емоционални и по-шумни, особено във възрастовата група V – VII клас, разделихме паралелките в смените на четни и нечетни. Така в рамките на една смяна учат паралелки V, VII, IX, XI клас, а в другата – останалите, и „децибелите“ станаха приемливи“, шегува се Чанева.
Какво е мнението ѝ за мандатността на директорите. „Мандатността е заложена в Закона за предучилищното и училищното образование. Той предвижда директорите да бъдат атестирани. Ако училището има недобри показатели, директорът получава предписания за отстраняването им. Не ги ли изпълни следващите четири години, ще се наложи да смени работното си място – казва Чанева. – И ето ги двата мандата по четири години.“

Your Image Description

Свързани статии:

Английската гимназия в Бургас стана на 50 Иновациите са възможни навсякъде Майстори зад стенда и на волана Как Европейският съюз ще привлича таланти

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Денят

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
Споделяне489Tweet
Предишна статия

Милиони вредителски програми се раждат всеки ден

Следваща статия

Картините казват повече от думите

Следваща статия
Картините казват повече  от  думите

Картините казват повече от думите

Състезанията водят до успех

Състезанията водят до успех

8 нови специалности предлага бизнесът във Великотърновска област

Последни публикации

  • МОН публикува верните отговори от Националното външно оценяване по български език и литература за IV клас
  • Над 46 000 студенти ще получат подкрепа за професионалната си реализация
  • Софийският университет излъчи „Студент на годината“
  • Служебен ректор в Тракийския
  • Над 400 училищни STEM центъра вече са открити
  • Над 59 000 четвъртокласници на национално външно оценяване по български език и литература и по математика
  • На околосветско пътешествие в Перник
  • Излезе първо класиране за прием в I клас в София
  • Кариерен форум за студенти в София
  • Професии с традиции
  • Кой познава най-добре правилата на пътя
  • Критичен поглед към съвремието
  • Храни и пития – от Ориента до столовата
  • Зам.-министър Лазарова се срещна с учителите от ПГ „Цар Иван Асен II“ в Хасково
  • И аз уча там! И аз боядисвам там!
  • „Златна ябълка“ за героите на децата
  • Вълшебни години
  • Всички живи организми излъчват сияние
  • Цената да бъдем красиви
  • Всяка извървяна стъпка дава резултат
  • България в образи и думи
  • Нередовният сън вреди на сърцето

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Издания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
    • Вестник „Аз-буки“
  • Монографии, сборници
    • Proceeding of 34th International Scientific and Technical Conference Automation of Discrete Production Engineering 2025
    • Proceedings of 3-rd International Scientific Conference “Industrial Growth Conference 2024”
    • ННП „Oпазване на околната среда и намаляване на риска от неблагоприятни явления и природни бедствия“
    • Помагало по български език „Приятели“ A2
    • Приятели А1 – А2 част 2
    • Приятели А1 – А2 част 1
    • Обаянието Е. Т. А. Хофман / Faszination E.T.A. Hoffmann
    • III Национална училищна конференция ,,Споделени педагогически практики в преподаването на природни науки”
    • Да литна високо в небето… / Volare in Alto nel Cielo…
    • ПЛАМЕННИ НАДЕЖДИ
    • АТЛАС „КИРИЛ И МЕТОДИЙ“
    • Демографска ситуация и пазар на труда в Благоевградска и Кюстендилска област
    • Proceeding of 1st International Conference on Environmental Protection and Disaster RISKs
    • България – Mакедония – Словения: междукултурни диалози в XXI век
    • Методология за стратегическо планиране на националната енергетика
    • Europe’s Core-Periphery Relations and Horizontal Disparities
    • България – Македония – Словения: Междукултурни диалози в ХXI век, ІІ част
    • Local and Regional Aspects of Natural Hazards
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ
    • Васил Левски. Из кривините на литературната иконография
    • България – Македония – Словения: международни диалози в ХХІ век 2
    • Gender World In Different Cultural Models
    • AДАПТИРАНА МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО ИСТОРИЯ 2
    • Теоретичен модел за кумулативно лексикографиране на думи от чужд произход в българския език (върху основата на френскоезичната лексика)
    • БЪЛГАРСКИЯТ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И КУЛТУРА: ПЪТИЩА ПРЕЗ МУЛТИКУЛТУРНИЯ СВЯТ
    • Езиковото и литературно обучение в перспективите на гражданствеността
    • Ученическото самоуправление. Пътеводител. Кой? Какво? Къде? Кога? Как? Защо?
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"