Д-р Ирена Димова
Университет „Проф. д-р Асен Златаров“ – Бургас
https://doi.org/10.53656/bel2021-4-6-teach.man
Резюме. В предлаганата статия разглеждаме жанра на манифестния текст и неговите възможни употреби в гимназиалния етап на училищното образование. Първо, извеждаме някои основни характеристики на този вид текст и го обвързваме с идеята за своеобразна „форма на бунта“. Второ, поставяме темата за преподаването по литература като вписващо литературните събития и факти в рамките на по-широкия литературен контекст, както и за вместването на явленията в рамката на случващото се като взаимодействие между културното, политическото и духовното поле на съответния период. Възможното преподаване на манифестния текст излагаме върху пример от естетико-теоретическото творчество на Гео Милев с уговорката, че у автора откриваме текстове с програмен характер, не цялостни манифести.
Ключови думи: манифест; литературен контекст; училище; бунт; Гео Милев