Екипът на СУ „Йордан Йовков“ в Русе се стреми да превърне ученето в ценностна система
Петя НИКОЛОВА
Като Шибил, Албена и Боряна – героите на своя патрон, които се виждат отдалеч и се помнят дълго, Средно училище „Йордан Йовков“ в Русе сякаш е орисано да бъде забелязвано. От създаването си до днес все нещо или някой ще направи така, че за СУ „Йордан Йовков“ да се заговори. Всичко тръгва от самото начало, когато на 9 октомври 1957 г. училището отваря врати в достолепна 4-етажна сграда – най-модерната и най-голяма в Русе и околността. Години по-късно е сред първите училища, приели за експериментално обучение 6-годишни деца. А музикалният педагог Анна Екова прославя гимназията с изключително успешната Детска училищна оперета с поставени на сцена над 90 представления. През 2022 г. – 65 години след създаването му, за СУ „Йордан Йовков“ се заговори и благодарение на съвсем младия учител по български език и литература Памела Леонидова, която спечели първа награда в конкурса за разказ на Регионалната библиотека във Велико Търново.
Но това далеч не е всичко, което историята разказва. Реномето на русенското средно училище се гради от приемствеността на всеотдайни преподаватели. Като онези през 80-те на миналия век, които застават зад математиката, правят я свободноизбираем предмет и в продължение на години печелят с възпитаниците си национални и международни конкурси и състезания. Толкова сериозно, че тогавашното училище започва да се нарича „Математическото“.
„Математиката е най-трудният предмет за учениците – казва директорката Кремена Кръстева. – Доказват го всички анкети и проучвания. Но и най-нужният им, отново според техните отговори в анкета, проведена през май 2022 г. от Министерството на образованието и науката. Независимо че определят за най-сложна математиката, учениците смятат, че тя развива мисленето. Въпреки това не са убедени, че ще им е полезна в живота.“
Завършила „Физика и математика“, Кремена Кръстева се чувства на свой терен, когато се обсъжда ролята на точните науки в българското образование. „Ако дълго време точните науки бяха неглижирани – казва тя, – сега „берем“ резултатите от това. Да, в момента интересът към обучението по природните и точните науки е в подем, но това не означава, че трябва да оставим в задънен коловоз другите. Няма „нужни“ и „ненужни“ предмети, ако те бъдат преподавани така, че да се овладеят от учениците. За мен балансът в образованието е най-правилният път за постигане на положителни резултати.“
Конкретно за обучението по математика, Кръстева възприема като сигнал за проблем не само изследванията на PISA от 2015-а, според които почти половината 15-годишни не умеят да боравят с данни, да четат статистика и да разсъждават абстрактно, но и мнението на самите деца, че математиката няма да им е полезна в живота. Тревожен е и направеният извод, че „бедността“ на обучението по математика се превръща в бедност на хората в страната.
„Математиката – казва тя, – се разглежда само или поне предимно през призмата на ползата, която може да донесе – да пресметнем лихвата на кредита си в банката или пък да не ни излъжат, когато купуваме материали, за да си направим ремонт. Математиката е абстрактно изкуство и не се свежда до въпроса „Това за какво ще ми послужи?“. Математиката описва симетрията в природата – от двустранната симетрия при някои животински видове до симетрията в квантовата механика. И ако това успеем да предадем на учениците си, то ние сме изпълнили мисията си на учители. А ползата самите те ще открият след години. Защото математиката и физиката са във всичко, което ни заобикаля.“
Днес профилът в СУ „Йордан Йовков“ след VIII клас е „Софтуерни и хардуерни науки“ с разширено изучаване на английски език. Математиката, информатиката и компютърните науки имат своя закрилник в лицето на директора Кремена Кръстева. Изборът на профил отговаря на съвременните тенденции информационните технологии да присъстват във всяка професия, на нарастващата необходимост от специалисти в областта на високите технологии, както и на потребността от владеенето на поне един чужд език. За ресурсното осигуряване на този нелек профил директорът привлича в екипа си и качествени професионалисти – хора с опит, но и съвсем млади учители. Търсят се възможности за подобряване на материалната база, така че учениците да усвояват знанията в по-доб-
ра среда. Обучението се съчетава с разнообразни демонстрации и упражнения, индивидуални и екипни практически проекти, чрез които се придобиват както технически, така и личностни умения.
Основният стремеж на Кремена Кръстева е заедно с екипа си да следват съвременните тенденции в образованието, като ги съобразяват със спецификата на региона.
„Русе е град, в който се събират и взаимно се обогатяват различни общности и култури. Учениците ни имат разностранни интереси – казва директорът. – Всеки от тях е със собствена индивидуалност. Нашата задача е да запазим тази индивидуалност и със средствата на образованието да подпомогнем формирането на изграждащата се личност.“
Убедени, че в момента, в който излязат от защитената училищна среда, децата ще се изправят пред предизвикателствата на живота и трябва да се справят с тях, като отстояват себе си и ценностите, в които са възпитавани в училище, Кремена Кръстева и екипът на училището полагат усилия те да разширят познанията си в различни области. Да бъдат запознати с ролята, значението и функциите в обществото на институции и организации. „Освен че се включихме в образователната програма на Висшия съдебен съвет и МОН „Съдебната власт – информиран избор и гражданско доверие. Отворени съдилища и прокуратури“ – казва тя, – винаги сме имали тясно сътрудничество с Русенския университет.“ Поради профила си след VIII клас средното училище поддържа най-близки контакти с факултет „Електротехника, електроника и автоматика“. В рамките на различни проекти се работи съвместно и с преподаватели от факултет „Природни науки и образование“. Студенти от Факултета провеждат практиката си в училището и така получават шанс да продължат след дипломирането си като учители в него.
„Търсим възможности и за участие на нашите възпитаници в инициативи на организации от публичния, частния и неправителствения сектор – разказва Кръстева. – Това позволява на учениците ни да получат реална представа за света, в който ще прилагат придобитите в училище знания. Тази „отвореност“ на системата е начин да покажем на практика смисъла да се учи. Че учебните предмети и уроците не са абстрактни понятия, а подготовка за живота. И всичко това формира не само знаещи, но и хора с гражданска позиция, готови да си поставят цели и да ги постигат.“
Няма две мнения, че спортът изгражда характера, а характерът често е главният виновник за постигането на целите. В русенското средно училище, освен че знаят това, споделят любопитния факт, че имат модерно оборудвана зала за тренировки по вдигане на тежести. От началото на 2023 г. в нея провеждат занимания и състезатели от националния отбор. Състезателите, а и техните треньори, голяма част от които са бивши медалисти от световни форуми, със своята успешна кариера са пример за подражание на учениците. Нещо повече, учителят по физическо възпитание и спорт Димитър Димитров до неотдавна е бил активен състезател. Успоредно със задължителните занимания по физическа култура и спорт учениците могат да провеждат тренировки на предоставени от дарител фитнес уреди. По Националната програма „Заедно в изкуствата и в спорта“ в началото на 2022/2023 учебна година са сформирани и отбори по волейбол и футбол.
СУ „Йордан Йовков“ нито е най-голямото, нито е най-богатото или пък с най-добрата материална база средно училище в дунавския град. Но въпреки това от 2019 г.
се наблюдава тенденция към увеличаване броя на новопостъпилите ученици и на паралелките. През настоящата учебна година в него се обучават 430 ученици и има три паралелки с първокласници. За Кремена Кръстева, поела ръководството на училището в труден период, към общия проблем с демографската криза през 2018 г. се прибавя и ковид ситуацията. А предизвикателствата са възможност да покаже, че е човек на действието. Увеличаването на учениците определя като успех, зад който стоят много работа, отдаденост на целия екип в усилията му да повиши престижа на училището пред русенската общественост, както и подкрепа от страна на Регионалното управление на образованието.
„Бих искала да обърна внимание на това – казва Кръстева, – че именно средните училища са били и остават от изключителна важност за българското образование. Те са образователните институции, които най-много се доближават до модела на финландско образование, където няма „елитни“ и „неелитни“ училища. Преподава се това, което може да потрябва в живота.“
А как да разберем какво ще ни потрябва в живота? Със съзнанието, че съвременните първокласници ще работят професии, които може би още не са измислени, в процеса на преподаване екипът на СУ „Йордан Йовков“ се опитва да превърне стремежа към ученето в ценностна система. Технологиите се използват като помощник, чрез който да отговорят на естественото любопитство на всяко дете и желанието му да научи повече за себе си и за света, който го заобикаля.
„Съвременните тенденции в образованието – казва Кремена Кръстева – са комбинация от традиционни знания и иновативни похвати. Нововъведеният предмет „Компютърно моделиране“ например, обучението по който стартира в III клас, е едновременно интересен и полезен. За мен е важно не само да отговорим на интереса на децата, а да им дадем основа, която да ги подготви за бъдещия им живот извън защитената и сигурна училищна среда.“
И както учителите обгрижват своите ученици, преживяват с тях радости и неволи, знаят ги по имена, познават родителите им, така им отвръщат и учениците. През 2022 г. организират в пълна тайна номинацията на дългогодишния си преподавател Стефан Тотев за приза „Посланик на свободния дух в моето училище“. Наградата се връчва от 2014 г. от общинската фондация „Русе – град на свободния дух“, а инициативата е посветена на Деня на народните будители. Тя дава възможност на ученици от всички училища на територията на общината да номинират свой преподавател. Това трябва да бъде човекът, който ги вдъхновява, насърчава да преследват мечтите си, води ги по пътя към успеха и ги подготвя за трудностите, които ще срещнат в живота. Номинацията се реализира от учениците от VA клас с помощта на XIIА клас, профил „Софтуерни и хардуерни науки“, които заснемат и изпращат емоционално видеопослание. За тяхна радост почетното отличие получава именно техният учител Стефан Тотев.
„Г-н Тотев е един от доайените в нашето училище – казва директорката Кремена Кръстева. – От далечната 1992 г., когато постъпва на работа, досега е обучил и възпитал стотици ученици. У всеки един от тях той е запалил искрата на познанието. Затова често те продължават да го търсят и след като завършат образованието си. Хубаво е, че успяха да го изненадат наистина, защото запазиха в тайна и деня, в който му беше връчена наградата. На събитието присъстваха както сегашните, така и бившите му ученици. Разказвам за тази награда винаги с чувство на известна гордост, защото е показателна за духа в училището, за приемствеността, която се опитваме да създадем. И не на последно място – защото всяка награда е фактор за повишаване авторитета на учебното заведение и на българското образование, като цяло.“
Магията на музиката
Преподавателят по музика в Русенския университет гл. ас. д-р Петя Стефанова сформира инструментална група за изпълнение на съвременна музика от 8 момчета и момичета в СУ „Йордан Йовков“. Децата се запознават и изработват нетрадиционни инструменти, разучават съвременни музикални произведения. Процесът на създаване на алтернативни звукоизвличащи уреди се съпътства с допълнителна информация и занимателни дискусии. До приключването на дейността предстои да бъдат изработени и по-големи звучащи конструкции, с които децата да изпълняват различни произведения, а защо не един ден да създават и свои. Те вече са разучили „Концерт в гората. Приказка в ноти“ – песни по музика на техния ръководител Петя Стефанова и текстове на Атанас Цанков, и са реализирали първия си музикален запис в импровизирано звукозаписно студио с професионална техника. За да бъде магията пълна, в работата на групата с много ентусиазъм и отдаденост се включва като доброволец Симеон Петров – педагог и илюзионист. Своеобразната симбиоза между музиката и илюзионното изкуство създава неповторима атмосфера, която привлича като магнит пос-
ледователи и нови желаещи да се включат в състава. Наученото до момента учениците ще представят в рамките на Деня на отворените врати, който ще се проведе през април.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg