Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Аз-букиНационално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG
Няма резултати
Вижте всички резултати
Аз-буки Национално издателство за образование и наука
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2025

Трима поделят Нобела за икономика

„Аз-буки“ от „Аз-буки“
13-10-2025
в Новини 2025
A A
Oт ляво надясно: Джоел Мокир, Филип Агион и Питър Хоуит Снимка Niklas Elmehed

Трима професори си поделят наградата на Шведската национална банка за икономически науки в памет на Алфред Нобел за 2025 г. „за обяснението на икономическия растеж, основан на иновациите“. Това са Джоел Мокир (1946, Нидерландия) от Северозападния университет в САЩ, Филип Агион (1956, Франция) от Колеж дьо Франс, Франция, Европейския институт по управление на бизнеса, Франция, и Лондонското училище по икономика и политически науки, Великобритания, и Питър Хоуит (1946, Канада) от Университета „Браун“, САЩ.

Те си поделят парична премия от 11 000 000 шведски крони (малко над 1 001 000 евро), като половината от тях отиват при Джоел Мокир „за идентифициране на предпоставките за устойчив растеж чрез технологичен прогрес“, а другата половина – съвместно на Филип Агион и Питър Хоуит „за теорията за устойчив растеж чрез творческо разрушение“.

Носителите на Нобеловата награда за икономика за 2025 г. показват как новите технологии могат да стимулират устойчив растеж.

„Работата на лауреатите показва, че икономическият растеж не може да се приема за даденост. Трябва да поддържаме механизмите, които стоят в основата на творческото разрушение, за да не изпаднем отново в стагнация“, казва Джон Хаслер – председател на комитета за Наградата по икономически науки.

През последните два века, за първи път в историята, светът е свидетел на устойчив икономически растеж. Това е извадило огромно количество хора от бедността и е положило основите на нашето благоденствие. Тазгодишните лауреати в областта на икономическите науки Джоел Мокир, Филип Агион и Питър Хоуит обясняват как иновациите дават тласък за по-нататъшен прогрес.

Технологиите се развиват бързо и засягат всички нас,

като нови продукти и производствени методи заменят старите в един безкраен цикъл. Това е основата за устойчив икономически растеж, който води до по-добър стандарт на живот, здраве и качество на живот за хората по целия свят.

Това обаче невинаги е било така. Напротив, стагнацията (продължителен период на слаб икономически ръст) е била норма през по-голямата част от човешката история. Въпреки важните открития, които понякога са водили до подобряване на условията на живот и по-високи доходи, растежът винаги в крайна сметка се е стабилизирал.

Джоел Мокир е използвал исторически източници като средство за разкриване на причините,

поради които устойчивият растеж се е превърнал в новото нормално състояние. Той демонстрира, че за да могат иновациите да се редуват в самогенериращ се процес, не само трябва да знаем, че нещо работи, но и да имаме научни обяснения защо. Последните често липсваха преди индустриалната революция, което затрудняваше надграждането върху нови открития и изобретения. Той също така подчертаваше важността обществото да бъде отворено към нови идеи и да позволява промени.

Филип Агион и Питър Хоуит също проучват механизмите, стоящи зад устойчивия растеж.

В статия от 1992 г. те създават математически модел за т.нар. творческо разрушение: когато на пазара се появи нов и по-добър продукт, компаниите, които продават по-старите продукти, губят. Иновацията представлява нещо ново и следователно е творческа. Тя обаче е и разрушителна, тъй като компанията, чиято технология става остаряла, е изместена от конкуренцията.

По различни начини лауреатите показват как творческото разрушение създава конфликти, които трябва да бъдат управлявани по конструктивен начин. В противен случай иновациите ще бъдат блокирани от утвърдени компании и групи по интереси, които рискуват да бъдат поставени в неблагоприятно положение.

Your Image Description

Свързани статии:

В очакване на Нобеловите награди за 2025 г. Министър Красимир Вълчев проведе онлайн среща с началниците на регионалните управления на обраозваниетоМинистър Красимир Вълчев очерта приоритетите в средното образование Кръговата икономика и образованието във фокуса на нов сборник на „Аз-буки“ Министърът на образованието и науката Красимир Вълчев участва в Младежкия икономически форум в УНСС, организиран от Студентския съвет на висшето училищеМинистър Красимир Вълчев: За да расте икономиката, ще са ни нужни повече дигитални създатели

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: икономикаикономически растежиновациинаграда на Шведската национална банка за икономически науки в памет на Алфред НобелНобелова наградатворческо разрушениеустойчив растеж

Последвайте ни в социалните мрежи

СподелянеTweet
Предишна статия

Вестник „Аз-буки“ – брой 40/2025 г.

Следваща статия

23 училища започват учебната година с нови физкултурни салони, още 130 са в процес на изграждане

Следваща статия
23 училища започват учебната година с нови физкултурни салони, още 130 са в процес на изграждане

23 училища започват учебната година с нови физкултурни салони, още 130 са в процес на изграждане

Голямата награда за наука на БАН за 2025 г. получи чл.-кор. Цветалина Танкова

Голямата награда за наука на БАН за 2025 г. получи чл.-кор. Цветалина Танкова

Център за иновации в химичните изследвания в Бургас

Център за иновации в химичните изследвания в Бургас

Последни публикации

  • Пътни полицаи разговарят с ученици за рисковете на пътя в Пловдив
  • 115 учители споделят добри практики от обучения по религия
  • Националният музей на образованието с обучения за иновативни и алтернативни подходи в образованието
  • 78. СУ „Христо Смирненски“ издаде книга с приказки на деца със специални потребности
  • 76 майсторски класове надграждат квалификацията на учителите
  • Третият салон на съвременната българска литература за деца и юноши събра в Италия над 40 участници
  • Диабетът не се развива от днес за утре
  • Разкриват „Оперни тайни“ на децата във Варна
  • „Монтесори“ педагогиката създава морален компас у детето
  • Учим от природата за природата
  • Връчиха наградите в конкурса „Родолюбие“
  • Таня Михайлова проведе среща за повече информираност за диабета в училищата
  • Откриха в пещера претендент за най-голяма паяжина
  • Софийският университет и Столичната община подписаха споразумение в сферата на образованието
  • Зам.-министър Емилия Лазарова откри STEM център в столичното 138. СУЗИЕ „Проф. Васил Златарски“
  • За термина амаксофобия
  • Министър Красимир Вълчев: Работата на медиаторите е изключително ценна за образованието и реализацията на децата
  • Сп. „Педагогика“, книжка 9/2025, година XCVII
  • Perceptions of Social Networking through the Prism of Teacher Education Students
  • Зам.-министър Наталия Михалевска: Центровете за подкрепа са партньор на училищата във възпитанието на учениците и разгръщането на таланта им
  • Над 9000 ученици със специални потребности и с изявени дарби са подкрепени по проекта „Успех за теб“
  • Модернизацията на висшето образование изисква задълбочаване на партньорството между университетите

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За нас
    • За нас
    • Структура
    • Екип
    • Етика и правила
    • Документи
  • Вестник „Аз-буки“
  • Списания
    • Стратегии на образователната и научната политика
    • Български език и литература
    • Педагогика
    • Математика и информатика
    • Обучение по природни науки и върхови технологии
    • Професионално образование
    • История
    • Чуждоезиково обучение
    • Философия
  • Издания
  • Проекти
  • Реклама
  • Абонамент
  • Контакт
  • en_US
  • bg_BG

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"